Ale świat poszedł do przodu. Wraz z możliwością wykorzystania poczty elektronicznej w partiach towarzyskich popularna stała się gra, w której przesyła się jeden ruch dziennie – właśnie za pomocą e-maila.
Z palmtopem w kieszeni
Właściciele miniaturowych komputerków działających pod kontrolą systemu Palm OS mają od niedawna możliwość prowadzenia rozgrywek korespondencyjnych, w których opis ruchu wysyła się za pomocą poczty elektronicznej. A wszystko to dzięki programowi SnapperMail.
Do takiej gry idealnie nadają się aplikacje szachowe ChessGenius i Chess Tiger (do wyboru), które w czytelny i przyjazny sposób prezentują figury na małym ekranie. Oferowana przez nie rozdzielczość standardowa to 160×160 punktów, natomiast rozdzielczość HiRes w nowych palmtopach wynosi 320×320 punktów bez zmiany rozmiaru ekranu.
Co daje nam granie przez e-maila na palmtopach? Przede wszystkim rozgrywka staje się naprawdę mobilna – w końcu miniaturowe komputerki nosimy w kieszeni, a do komunikowania się dwóch graczy możemy wykorzystać telefony komórkowe. Zaletą takiego rozwiązania jest bez wątpienia jego niska cena. Koszt wysłania listu elektronicznego z kilkubajtowym załącznikiem jest w końcu niewielki. Nie zrujnujemy się finansowo nawet wtedy, gdy do przekazywania informacji wykorzystamy telefon komórkowy obsługujący technikę GPRS.
Który program szachowy powinniśmy zatem wybrać dla naszego palmtopa? Jeżeli dysponujemy starszym komputerkiem, możemy zdecydować się na zakup Chess Tigera. Ma on dodatkowo tę zaletę, że podczas gry z komputerem prezentuje się jako aplikacja o najwyższym poziomie sztucznej inteligencji. W przypadku nowszych modeli PDA wypróbujmy ChessGeniusa.
Szach Mat
W programie SnapperMail, współpracującym z telefonem komórkowym, który korzysta z technologii Bluetooth, możliwe jest ustawienie automatycznego sprawdzania poczty elektronicznej w określonych przez użytkownika przedziałach czasu. Dzięki temu informację o kolejnym ruchu możemy uzyskać natychmiast, gdy ten zostanie do nas przesłany.
Większość programów szachowych dla komputerów stacjonarnych obsługuje standard PGN, w którym ChessGenius i Chess Tiger zapisują partie. Dotyczy to nawet aplikacji bezpłatnych. Po wykonaniu ruchu zapamiętujemy go i dołączamy do elektronicznego listu, który nadamy do przeciwnika. Ten ostatni odbierze wraz z naszym e-mailem plik PGN z rozszerzeniem TXT. Zatem możliwa jest nie tylko gra korespondencyjna na dwóch palmtopach, ale i w parach PDA-komputer stacjonarny.
Ponieważ wymienione przeze mnie programy szachowe za każdym razem zapisują wszystkie ruchy wykonane podczas danej partii, możliwe jest odtworzenie przebiegu całej gry lub kilku ostatnich ruchów tylko na podstawie ostatnio otrzymanej wiadomości e-mail (co jest szczególnie istotne w grze “jeden ruch na dzień”) – dzięki tej funkcji zostaje zachowana logiczna ciągłość gry.
Na dole strony prezentuję opis mojego sposobu “gry przez e-maila” w Palm OS-ie. Pokażę jeden ruch dwóch graczy, przy czym każdy z nich będzie korzystał z różnych programów szachowych.
Pamiętajcie, że w szachy warto grać nie tylko dla czystej przyjemności. Według badań przeprowadzonych przez zespół naukowców z Albert Einstein College of Medicine w Nowym Jorku, gra w szachy redukuje ryzyko choroby Alzheimera aż o 74 procent.
1. Konfigurowanie programów
Na początku powiększmy domyślną wielkość szachownicy do maksymalnego rozmiaru. Nie jest to co prawda konieczne, ale ułatwia grę. W programie ChessGenius wywołujemy menu Options i zaznaczamy opcję Giant board. W
Chess Tigerze
należy pięć razy nacisnąć palmowy przycisk Find.
2. Ustawienie trybu gry
Kolejna funkcja, którą musimy ustawić w obu programach, to przejście z trybu “komputer kontra gracz” do trybu “gracz kontra gracz”. W
ChessGenius
zmiany dokonujemy po wydaniu komendy Options | Preferences. Z rozwijalnej listy Players wybieramy Two Player. W
Chess Tigerze
wystarczy zaznaczyć opcję Players w menu Options.
3. Wykonanie i zapisanie ruchu
Gracz 1
wykonuje ruch i z menu File wybiera opcję Save game. Gra zostaje zapisana w programie Memo Pad. W pierwszej linii, będącej jednocześnie nazwą memo, znajdują się data i czas zapisu posunięcia. Teraz Gracz 1 otwiera Memo Pad, wybiera właściwy zapis i w menu Record naciska Send Memo, a w nowym oknie Send With zaznacza SnapperMail .