Okazuje się, że mając stałe łącze internetowe o odpowiedniej szybkości, można nie tylko nie płacić abonamentu, ale jeszcze rozmawiać znacznie taniej niż za pośrednictwem standardowej telefonii stacjonarnej (PSTN). Możliwości takie oferuje nam od pewnego czasu telefonia VoIP. Wystarczy zarejestrować się u jednego z licznych już operatorów tej usługi i cieszyć się tanimi rozmowami. W większości wypadków otrzymamy też (często zupełnie za darmo) stacjonarny numer telefonu, pod który będą mogli do nas dzwonić nie tylko inni użytkownicy telefonii VoIP, ale również abonenci telefonii tradycyjnej i komórkowej. Co więcej, jeśli przeprowadzimy się do innego miasta czy nawet za granicę, wciąż będziemy mogli używać tego samego numeru telefonu!
Więcej niż oszczędność
Wykorzystanie połączenia internetowego do dzwonienia ma oczywiście więcej zalet. Chcąc na przykład umożliwić bliskim tanie połączenia do nas, musimy jedynie zwrócić się do operatora VoIP o przydzielenie numeru telefonu z jego strefy numeracyjnej. Wówczas dzwoniąc do nas, zapłacą oni jak za połączenie lokalne. Oszczędności, jakie w ten sposób uzyskają dzwoniące do nas osoby, są znaczne już w wypadku połączeń międzymiastowych, nie mówiąc o międzynarodowych. Wybierając operatora VoIP, warto więc sprawdzić jego ofertę odnośnie do stref numeracyjnych.
Istnieje jednak sposób na to, by często dzwoniący do nas abonenci w ogóle nie płacili za rozmowy. Jak to możliwe? Wystarczy ich namówić, by również zdecydowali się na korzystanie z technologii VoIP. Połączenia w ramach sieci jednego operatora VoIP są bowiem całkowicie darmowe. Fakt ten docenią z pewnością także właściciele firm mających kilka oddziałów, zwłaszcza jeśli są one rozmieszczone w różnych częściach Polski czy wręcz różnych krajach (patrz: powyższy rysunek).
Jeśli zależy nam, aby osoby dzwoniące z naszego miasta nie musiały wybierać numeru zamiejscowego, warto się postarać o drugi, lokalny numer VoIP. W wypadku firm bardziej racjonalne będzie jednak pozostawienie lokalnego numeru telefonii stacjonarnej, która – choć wymaga opłacania stałego abonamentu – zapewni ciągłość połączenia telefonicznego z i do firmy na wypadek awarii łącza internetowego. Ponieważ najprostsze rozwiązania programowe (aplikacja do komunikacji VoIP – np. Skype) oraz programowo-sprzętowe (aplikacja + np. słuchawka ze złączem USB) wymagają do swojego działania włączonego peceta, nie zastąpią nam one telefonii stacjonarnej. Pełną swobodę działania zapewniają natomiast urządzenia sieciowe z funkcją VoIP.
Brama wujka Sknerusa
Urządzeniem zapewniającym swobodę korzystania z technologii VoIP jest bramka VoIP. Mówiąc najogólniej, jej zadaniami są zamiana głosu z analogowego aparatu telefonicznego do postaci cyfrowej i przesłanie go do operatora VoIP przez sieć pakietową (np. Internet). Dostępne w sprzedaży bramki różnią się oczywiście nie tylko liczbą protokołów, opcji i mechanizmów związanych z obsługą VoIP-u, ale również ze względu na dodatkową funkcjonalność.
Możemy mieć zatem do czynienia ze zwykłymi bramkami, bramkami z funkcją routera (ze zintegrowanym switchem lub access pointem) czy modemu DSL. Budując małą domową czy firmową sieć LAN, warto od razu zdecydować się na jedno urządzenie sieciowe integrujące w sobie wiele funkcji, w tym bramki VoIP, bądź zbudować infrastrukturę sieciową z kilku osobnych elementów. Oba podejścia mają swoje wady i zalety. Zastosowanie zintegrowanego routera jest prostsze i tańsze. Z kolei budowę sieci z oddzielnych, prostych urządzeń sieciowych możemy prowadzić etapami. Również jeśli rozbudowujemy istniejący już LAN o nowe funkcje (np. VoIP), łatwiej i taniej będzie zaopatrzyć się w prostą bramkę. Przyjrzyjmy się zatem funkcjom i cechom różnego typy bramek VoIP.
Sieć – bramka – telefon
Najprostsze bramki VoIP mają zwykle postać “przelotki” instalowanej między naszym łączem internetowym a zwykłym telefonem analogowym bądź centralką. Urządzenia tego typu pracują przeważnie z wykorzystaniem protokołu SIP (Session Initiation Protocol) w wersji 2 i wyposażone są w jedno lub dwa gniazda FXS (RJ-11) do podłączenia telefonu analogowego lub faksu i interfejs LAN (RJ-45) do połączenia z siecią LAN lub WAN.
Dostęp do zazwyczaj dość ograniczonej liczby ustawień prostej bramy VoIP odbywa się zwykle za pośrednictwem interfejsu WWW lub kodów tonowych wybieranych z klawiatury aparatu telefonicznego. Do tego typu urządzeń zaliczają się np. bramki Linksys PAP2-EU lub DrayTek VigorTalk. Ich największą zaletą jest dość niska cena (około 250 zł), wadą zaś konieczność posiadania osobnego łącza internetowego lub routera, jeśli chcemy jednocześnie korzystać z komputera podłączonego do Internetu. Proste bramki VoIP nie dysponują zwykle gniazdami do podpięcia tradycyjnej sieci telefonicznej PSTN (Public Switched Telephone Network). Niemożliwe jest wówczas prowadzenie rozmów telefonicznych bez przepinania telefonu raz z telefonii VoIP, a drugi raz z tradycyjnej linii PSTN Innymi słowy tracimy wówczas na wygodzie korzystania z telefonu np. podczas awarii łącza internetowego lub gdy parametry połączenia uniemożliwiają przeprowadzenie rozmowy za pośrednictwem VoIP-a. Jeśli już znajdziemy model z obsługą sieci PSTN, to warto sprawdzić czy obsługuje on funkcję PSTN-pass-through, która umożliwia korzystanie z linii analogowej po zaniku napięcia zasilającego bramkę.
Parametry techniczne wybranych bramek VoIP | ||||||||||||||||
Model | AVM FRITZ!Box Fon | D-Link DVG-1402S | DrayTek Vigor2100V | DrayTek Vigor2200V | DrayTek VigorTalk | Grandstream BudgeTone 100 | Grandstream HandyTone 386 | Linksys PAP2 | Linksys RT31P2 | Linksys WRT54GP2 | Sipura SPA1001-EU | Sipura SPA-2002 | Sipura SPA-2100 | Welltech ATA-151 | Welltech IAD-162 | Welltech LP-201 |
Serwis WWW producenta [http://www] | avm.de | dlink.pl | draytek.co.uk | draytek.co.uk | draytek.co.uk | grandstream.com | grandstream.com | linksys.com | linksys.com | linksys.com | sipura.com | sipura.com | sipura.com | welltech.com.tw | welltech.com.tw | welltech.com.tw |
Cena1) | 550 zł | 590 zł | 400 zł | 550 zł | 240 zł | 350 zł | 300 zł | 250 zł | 260 zł | 500 zł | 310 zł | 345 zł | 410 zł | 300 zł | 370 zł | 570 zł |
Konfiguracja przez WWW/konsolę/IVR | t/n/n | t/t/n | t/n/n | t/n/n | t/t/t | t/n/n | t/n/t | t/n/t | t/n/n | t/n/n | t/n/t | t/n/t | t/n/t | t/t/n | t/t/n | t/t/n |
Połączenia telefoniczne (VoIP) | ||||||||||||||||
Protokół sygnalizacyjny sesji | SIP | SIP | SIP | SIP | SIP | SIP | SIP | SIP | SIP | SIP | SIP | SIP | SIP | SIP | SIP | SIP |
Liczba portów FXS/FXO/ISDN | 1/1/0 | 2/0/0 | 1/1/0 | 1/1/0 | 1/0/0 | nd./0/0 | 1/1/0 | 2/0/0 | 2/0/0 | 2/0/0 | 1/0/0 | 2/0/0 | 2/0/0 | 1/0/0 | 1/1/0 | nd./1/0 |
PSTN pass-through | t | n | t | t | n | n | t | n | n | n | n | n | n | n | t | t |
Obsługa połączeń faksowych | n | bd. | n | n | n | n | t | t | t | t | t | t | t | n | t | n |
Obsługa NAT-u | n | t | n | t | t | t | t | t | n | t | t | t | t | t | t | n |
Obsługiwane kodeki dźwięku | ||||||||||||||||
G.711A/G.711u/G.723 | t/t/n | t/t/t | t/t/t | t/t/t | t/t/n | t/t/t | t/t/t | t/t/t | t/t/t | t/t/t | t/t/t | t/t/t | t/t/t | t/t/t | t/t/t | t/t/t |
G.726-40/G.726-32/G.726-24 | t/t/t | t/t/t | n/t/n | n/t/n | n/n/n | n/t/n | t/t/t | t/t/t | t/t/t | t/t/t | t/t/t | t/t/t | t/t/t | n/n/n | n/n/n | n/n/n |
G.726-16/G.729a/G.729b | n/n/n | n/t/n | n/t/t | n/t/t | n/t/t | n/t/t | t/t/t | t/t/n | t/t/n | t/t/n | t/t/n | t/t/n | t/t/n | n/t/t | n/t/t | n/t/t |
iLBC/G.722/G.728 | t/n/n | n/n/n | n/n/n | n/n/n | n/n/n | t/t/t | t/n/n | n/n/n | n/n/n | n/n/n | n/n/n | n/n/n | n/n/n | n/n/n | n/n/n | n/n/n |
Obsługiwane standardy i funkcje | ||||||||||||||||
CLIP/CLIR | t/t | bd. | n/n | n/n | n/n | t/n | t/t | t/t | t/t | t/t | t/t | t/t | t/t | n/n | n/n | n/n |
Blokowanie nieznanych numerów | n | bd. | n | n | n | n | bd. | t | t | t | t | t | t | n | n | n |
Połączenie oczekujące/trójstronne | t/t | bd. | n/n | n/n | n/n | t/t | t/t | t/t | t/t | t/t | t/t | t/t | t/t | t/n | n/n | t/n |
VAD (redukcja szumu)/CNG | n/n | t/t | t/t | t/t | t/t | n/n | t/t | t/n | t/n | t/n | t/n | t/n | t/n | t/t | t/n | t/t |
Redukcja echa | n | t | n | n | n | t | t | t | t | t | t | t | t | n | t | t |
Połączenia sieciowe | ||||||||||||||||
Interfejs WAN/LAN | RJ-11/RJ-45,USB | RJ-45/4 x RJ-45 | RJ-45/4 x RJ-45 | RJ-45/4 x RJ-45 | n/RJ-45 | n/RJ-45 | RJ-45/RJ-45 | n/n | RJ-45/4 x RJ-45 | RJ-45/4 x RJ-45 | n/RJ-45 | n/RJ-45 | RJ-45/RJ-45 | RJ-45/RJ-45 | n/3 x RJ-45 | n/RJ-45 |
Wbudowany router/serwer DHCP | t/t | t/t | t/t | t/t | n/n | n/n | t/t | n/n | t/t | t/t | n/n | n/n | t/t | t/t | t/t | n/n |
Filtrowanie pakietów/DMZ | t/n | bd. | t/t | t/t | n/n | n/n | n/t | n/n | t/n | t/t | n/n | n/n | n/t | n/n | n/n | n/n |
Obsługa VLAN/DynDNS | n/n | bd. | n/t | t/t | n/n | t/n | n/n | n/n | n/n | n/t | n/n | n/n | n/n | n/n | n/n | t/n |
t – tak; n – nie; bd. – brak danych; nd. – nie dotyczy; 1) – Wszystkie ceny w tabeli są kwotami brutto z 15 lutego 2006r. |