1. Porządkujemy i kompresujemy Rejestr
Za pomocą programów RegSeeker i RegCompact.NET znacznie przyspieszysz start Windows. Uporządkowanie Rejestru uskrzydli Okna. Maksymalną prędkość osiągniesz jednak tylko wówczas, gdy dodatkowo skompresujesz systemową bazę danych.
Ze strony www.hoverdesk.net/freeware.htm pobierz aplikację RegSeeker, a z witryny www.experimentalscene.com program RegCompact.NET. Ten ostatni wymaga bibliotek.NET Framework 1.1. Jeśli jeszcze ich nie zainstalowałeś, łatwo znajdziesz je na stronie Microsoftu. Uruchom RegSeekera, kliknij przycisk Languages i wybierz z listy język polski. Po kliknięciu opcji Czyść rejestr zostaną z niego usunięte wszystkie przestarzałe i niepotrzebne zapisy.
Kompresując uporządkowany Rejestr, zaoszczędzisz miejsce na dysku i skrócisz czas uruchamiania systemu. Zaraz po uruchomieniu RegCompact.NET przeanalizuje całą systemową bazę danych i pokaże, o ile można ją skompresować. Kliknięcie opcji Compact rozpocznie kompresję. Po restarcie system załaduje się odczuwalnie szybciej.
2. Zwalniamy systemowe hamulce
Automatycznie startujące programy i usługi spowalniają Windows nie tylko przy starcie, ale i po uruchomieniu. Te problemy można rozwiązać za pomocą narzędzia systemowego i programu Shutdown Windows’ Servers.
Wybierz polecenie Start | Uruchom i wpisz komendę msconfig. Następnie w zakładce Uruchamianie usuń zaznaczenie przed wszystkimi programami, których nie potrzebujesz. Jeśli któryś z zapisów nic Ci nie mówi, odwiedź stronę www.sysinfo.org/startuplist.php. Znajdziesz tam aktualną listę automatycznie startujących programów włącznie z oferowanymi przez nie funkcjami.
W zakładce Usługi przystępujemy do kolejnego etapu porządków: aktywuj opcję Ukryj wszystkie usługi firmy Microsoft. Widoczne teraz wpisy odpowiadają usługom, które nie są częścią składową Windows. Możesz spokojnie wyłączyć wszystkie niepotrzebne.
Wybranie zbędnych usług Microsoftu jest skomplikowane, a wyłączenie niewłaściwych może zakłócić funkcjonowanie systemu. Jeśli nie jesteś pewien, z których usług zrezygnować, sięgnij do darmowego programu Shutdown Windows’ Servers, który znajdziesz pod adresem www.dingens.org/index.html.en. To narzędzie pozwoli Ci jednym kliknięciem myszy wyłączyć niektóre usługi sieciowe, jeśli Twój pecet pracuje w Sieci, lub wszystkie, gdy nie jest podłączony do Internetu.
W czasie startu systemu Windows ładuje do pamięci również nieaktywne usługi. Możesz skrócić czas uruchamiania, jeżeli ponownie wywołasz polecenie msconfig i usuniesz zaznaczenie właśnie wyłączonych usług. Sprawdzić, czy jakaś usługa została rzeczywiście wyłączona, możesz w zakładce Usługi w polu Stan .
3. Powiększanie tablicy plików partycji NTFS
Tablica plików (Master File Table – MFT) zawiera informacje na temat plików i folderów znajdujących się na partycji NTFS. Im więcej danych, tym wolniej działa dysk. Powód: wielkość MFT jest ograniczona, zawarte w niej informacje muszą być wciąż aktualizowane. Większa MFT rzadziej wymaga restrukturyzacji, dzięki czemu dostęp do danych będzie szybszy. Uwaga: ten trik działa wyłącznie na partycjach NTFS.
Wybierz polecenie Start | Uruchom i wywołaj Edytor rejestru poleceniem regedit. Przejdź do klucza HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Filesystem, utwórz w nim nowy zapis typu DWORD o nazwie NtfsMftZoneReservation i nadaj mu wartość 2. Standardowo Windows XP rezerwuje 12,5% pojemności dysku na MFT, co odpowiada wartości 1. Parametr 2 powiększa MFT do 25% powierzchni dysku.
4. Kompletna lista sterowników
Jeśli Windows regularnie się zawiesza, przyczyną może być wadliwy sterownik. Jednak poszukiwanie “złoczyńcy” może okazać się dość trudne, gdyż Menedżer urządzeń nie udostępnia kompletnej listy wszystkich zainstalowanych driverów, a dostarczony wraz z Windows program Menedżer weryfikatora sterowników jest dla wielu użytkowników zbyt skomplikowany.
Pomocą służy darmowe narzędzie DriverView, które w mgnieniu oka przedstawia informacje o wszystkich istotnych sterownikach. Ze strony www.nirsoft.net pobierz plik driverview.zip. Program pokaże natychmiast wszystkie znalezione sterowniki, poinformuje o ich funkcjach i producencie, a także adresie w pamięci. Dzięki tym informacjom można rozpoznać sprawcę “bluescreena”. Pojawiający się na niebieskim ekranie nic niemówiący adres można za pomocą DriverView przyporządkować konkretnemu sterownikowi.
5. Defragmentacja plików systemowych
Popularne programy do defragmentacji, jak na przykład narzędzie systemowe, nie mają dostępu do gałęzi Rejestru, plików systemowych i folderów ze specjalnymi prawami dostępu. Jeżeli stopień fragmentacji tych danych jest wysoki, do ich naprawy konieczne jest użycie specjalnego programu.
Ze strony www.sysinternals.com pobierz program PageDefrag. Po rozpakowaniu i uruchomieniu aplikacja pokaże stopień fragmentacji pliku wymiany, ważnych gałęzi Rejestru oraz plików systemowych. Wybierz opcję
Defragment at next boot
(defragmentuj podczas następnego startu systemu) i zrestartuj system. Defragmentacja wymienionych wcześniej plików nie jest konieczna przy każdym włączaniu komputera. Po jej przeprowadzeniu wyłącz opcję Defragment at next boot .
6. Wyłączanie zbędnych procesów systemowych
Działające w tle procesy zużywają cenne zasoby systemowe. Za pomocą narzędzia linii poleceń przechytrzysz systemowe pożeracze pamięci.
Jeżeli nie jesteś pewien, które procesy są istotne do działania systemu, odwiedź angielskojęzyczną stronę www.answersthatwork.com\Tasklist_pages/tasklist.htm. Są tutaj wymienione wszystkie najważniejsze procesy wraz z ich funkcjami. Gdy któryś proces jest zbyteczny, wyłącz go w sposób podany poniżej.
Uruchom linię poleceń i wydaj komendę tasklist. Windows pokaże listę aktywnych procesów wraz z numerami identyfikacyjnymi (PID) i ilością zajętej przez nie pamięci. Jeżeli któryś z procesów konsumuje zbyt wiele zasobów systemowych, wyłącz go za pomocą polecenia taskkill /im nazwa_procesu. Jeśli proces jest częścią składową svchost, należy wybrany proces najpierw wyodrębnić. Podaj polecenie tasklist /svc. Nie zalecamy wyłączania procesów związanych z programem svchost, gdyż trudno przewidzieć skutki uboczne takiego kroku.