Formaty HD-DVD i Blu-ray, choć oferują podobnej jakości obraz i dźwięk, są ze sobą całkowicie niezgodne. Właściciele coraz popularniejszych telewizorów i projektorów HD, których denerwuje kiepskiej jakości obraz z płyt DVD, mieli więc twardy orzech do zgryzienia – jakiego formatu odtwarzacz nabyć? Ten sam dylemat dotyczył wszystkich nabywców pecetów (w nowych komputerach coraz częściej montowane są napędy HD-DVD albo BD) i konsol do gier (PlayStation 3 ma czytnik BD, a Xbox 360 współpracuje z odtwarzaczem HD-DVD). Rozwiązaniem wydawały się odtwarzacze dwuformatowe, które jako pierwsza pokazała firma LG Electronics.
Po podjęciu dość niespodziewanej decyzji przez Time Warnera (właściciela m.in. Warner Bros., New Cienema Line i HBO), tuż przed zapowiadaną konferencją konsorcjum HD DVD, jaka miała się odbyć na początku stycznia, a następnie ogłoszeniu w lutym przez rozdającą w tymże konsorcjum karty Toshibę, że wycofuje się ona z produkcji odtwarzaczy – stało się jasne, że HD-DVD skazane jest na zapomnienie. Co dalej z HD-DVD? Analitycy mówią, że wojna formatów HD być może jest zakończona, ale tak naprawdę BD wygrało dopiero jedną bitwę. By zostać najważniejszym formatem na rynku, Blu-ray Disc musi bowiem jeszcze pokonać… DVD. A liczba odtwarzaczy i filmów w tym formacie liczona jest w setkach milionów egzemplarzy.
Jak umierało HD-DVD
Przedstawiamy agonię HD-DVD – wydarzenia, które poprzedziły decyzję Toshiby. Analitycy twierdzą, że pierwszym wyraźnym sygnałem wskazującym na przyszłe zwycięstwo Blu-raya były wyniki sprzedaży konsoli Sony PlayStation 3, potrafiącej odczytywać takie płyty. W USA kupiono ponad 3 miliony konsoli PS3, a Toshiba sprzedała “tylko” około miliona odtwarzaczy HD-DVD, wliczając w to napędy do konsoli Xbox 360.
4 stycznia 2008
Koncern medialny Time Warner ogłosił, że od połowy 2008 roku nie będzie już wydawał filmów w obu standardach HD, a jedynie na płytach Blu-ray. Tym samym przy HDDVD pozostają tylko dwie amerykańskie wytwórnie: Paramount i Universal. Choć w skład grupy promującej HD-DVD wchodzi wiele znanych firm, na decyzję Time Warnera zareagowała praktycznie tylko jedna – Toshiba. Być może było to spowodowane jej bez wątpienia wysoką pozycją w tym aliansie, a może po prostu pozostali członkowie woleli poczekać na rozwój wydarzeń. Toshiba ogłosiła, że choć decyzja potentata medialnego jest zaskakująca, nie oznacza w żadnym wypadku wycofania HD-DVD z rynku.
6 stycznia 2008
HD-DVD Promotional Group odwołuje zaplanowaną na ten dzień konferencją prasową, która miała być jednym z ważniejszych wydarzeń odbywających się w Las Vegas targów Consumer Electronic Show.
10 stycznia 2008
Blu-ray Disc Association zaraz po ogłoszeniu przez Time Warnera zmiany strategii (co trudno uznać za przypadek) zademonstrowała nowe funkcje odtwarzaczy BD. Opcja BD Live daje użytkownikowi możliwość pobierania danych z Internetu, np. gier Java. Pierwszym filmem z nową funkcję jest “Obcy vs. Predator”. Z poziomu jego menu można uruchomić grę online “Obcy vs. Predator vs. Ty”. Drugą nowością jest funkcja BD Magic, umożliwiająca pobieranie danych z bazy Gracenote, np. okładek albumów muzycznych. Dodano też opcję “obraz w obrazie”, która od początku oferowana była w konkurencyjnych filmach HD-DVD.
11 stycznia 2008
Po tygodniu od ogłoszenia decyzji Warnera sprzedaż odtwarzaczy HD-DVD w USA radykalnie spadła. W tygodniu poprzedzającym komunikat dane dotyczące sprzedaży w sklepach świadczyły o równowadze (około 51 proc. kupowanych odtwarzaczy była zgodna z BD). Wynik kolejnego tygodnia: aż 93 proc. sprzedanych odtwarzaczy to BD.
14 stycznia 2008
Toshiba wykonała ruch mający wesprzeć sprzedaż HD-DVD – znacznie obniżyła ceny odtwarzaczy. W USA sugerowana cena podstawowego modelu HD-A3 (obraz 720p/1080i) wynosiła tylko 150 dol. Ceny te są niewiele wyższe od cen markowych odtwarzaczy DVD. Napędy Blu-ray są znacznie droższe.
28 stycznia 2008
Analityk firmy badawczej Gartner – Hiroyuki Shimzu – przewiduje, że Blu-ray stanie się ewidentnym zwycięzcą do końca 2008 roku. Według niego cięcie cen przez Toshibę przedłuży obecność HD-DVD na rynku, ale do ostatecznej porażki formatu przyczyni się ograniczona dostępność filmów ukazujących się na tym nośniku. Toshiba kupiła za ok. 3 mln dolarów 30-sekundową reklamę promującą HD-DVD, którą wyemitowano podczas Super Bowl – najważniejszego spotkania w futbolu amerykańskim.
29 stycznia 2008
Jeff Bell, wiceprezes działu marketingu odpowiedzialnego w Microsofcie za część związaną z rozrywką, informuje, że jego firma pozostaje wierna HD-DVD. Po raz pierwszy jednak w wypowiedziach przedstawicieli Microsoftu pojawiły się słowa na temat możliwości rozszerzenia akcesoriów do konsoli o czytnik BD, co oznaczało, że nawet gigant software’owy liczy się z porażką HD-DVD.
14 lutego 2008
Warner Bros. informuje, że będzie jednak wydawać filmy na nośniku HD-DVD, jeśli takie będzie zapotrzebowanie rynku.
19 lutego 2008
Toshiba wydała oświadczenie, że zaprzestaje dalszego rozwoju oraz produkcji odtwarzaczy i nagrywarek HD-DVD, także do konsoli i pecetów. Wyjaśnia, że to najlepsza pomoc dla promowania jakości HD wśród konsumentów. Kwestia dalszego rozwoju notebooków z tym rodzajem napędu HD nie została jeszcze definitywnie rozstrzygnięta i ma zależeć od zainteresowania rynku.
20 lutego 2008
Universal, jedna z największych wytwórni filmowych, dotychczas wierny HD-DVD, oświadcza, że przyszedł czas na rozpoczęcie wydawania filmów w formacie Blu-ray. Decyzja podyktowana została tym, co zrobił jej dotychczasowy partner, czyli Toshiba. Universal nie wydał przy tym żadnego oświadczenia, z którego można by wywnioskować, że ma zamiar wycofać się z wydawania filmów na HD-DVD.
21 lutego 2008
Wytwórnia Paramount Home Entertainment również ogłasza, że będzie wydawała filmy na BD.
Ani Blu-ray, ani HD-DVD
Steve Jobs, szef firmy Apple, który ma na swoim koncie stworzenie znanego studia animacji filmowej Pixar, zapytany o wojnę formatów odpowiedział, że Blu-ray wygrał już tę batalię, ale to nie ma znaczenia, bo w momencie gdy można wypożyczyć i obejrzeć online filmy HD, nośnik i format przestają być istotne. Jobs miał na myśli wypożyczalnię filmów HD w serwisie iTunes. Co ciekawe, podobne zdanie wygłosił Bill Gates, współtwórca Microsoftu. On z kolei wskazywał na prostą możliwość pobierania filmów HD z serwisu Xbox Live. Niewykluczone więc, że nowe nośniki – ze względu na dużą pojemność – będą służyły do przechowywania danych, a filmy HD będzie się wypożyczało przez Internet.Płyty HD (nie)dostępne w Polsce
Oferta rodzimych filmów wysokiej rozdzielczości czy chociażby zagranicznych produkcji HD opatrzonych polskojęzycznymi napisami jest nadzwyczaj skromna. W jednej z najpopularniejszych księgarni internetowych Merlin.pl (w momencie powstawania tego artykułu) dostępnych było tylko 10 filmów HD-DVD i zaledwie 2 tytuły wydane w formacie BD. W Empik.pl jest nieznacznie lepiej: 13 filmów HD-DVD i “aż” 30 tytułów Blu-ray. Dla porównania informujemy, że oferta filmów DVD liczona jest w tysiącach pozycji.Podobieństwa i różnice
Oba formaty płyt HD (Blu-ray Disc i HD-DVD) wykorzystują do zapisywania i odczytywania danych niebieski laser, ale nie są zgodne ze sobą. HD-DVD może zmieścić na jednej warstwie do 15 GB danych (30 GB na dwóch). Konkurent oferuje większe pojemności, bo 25 GB na warstwę, ale jest przy tym droższy w produkcji. Za HD-DVD opowiedzieli się m.in. tacy producenci jak Intel, Microsoft, NEC, Sanyo i Toshiba. Z kolei firmy, które postawiły na Blu-raya, to m.in. Hitachi, LG, Panasonic, Philips, Pioneer, Samsung, Sharp, Sony i Thomson. Być może ten stan rzeczy wyjaśnia różne podejścia do “multimedialności” nośników HD.