Windows 7 umożliwi generowanie grafiki w jakości DirectX 10 na sprzęcie kompatybilnym tylko z DirectX 9. Direct3D 10Level9 nie działa oczywiście tak samo wydajnie, jak w wypadku sprzętowej obsługi DirectX 10, albowiem korzysta z mocy obliczeniowej procesora głównego. Dla kart zintegrowanych oraz innych nietypowych rozwiązań będzie jeszcze dodatkowy moduł, o nazwie Direct3D WARP10. Windows Advanced Rasterization Platform, jest w stanie pracować nawet w trybie filtrowania anizotropowego i ośmiokrotnego wygładzania krawędzi.
Czy skorzystają na tym entuzjaści najnowszych gier komputerowych? Nie bardzo. Wyniki wydajności, jakie Microsoft przedstawił na Microsoft Developer Network na przykładzie gry Crysis nie są obiecujące. O co więc tyle zachodu? O projektowanie nowych aplikacji, które nie są tak wymagające, jak Crysis, a również mogłyby skorzystać z udogodnień, jakie daje DirectX 10. Potrzeba testowania programu osobno na sprzęcie DirectX 9 i DirectX 10 czyni ten proces nieopłacalnym, w efekcie wszystkie są pisane pod DirectX 10. Wraz z premiera (i popularyzacją) Windows 7, DirectX 9 będzie mógł na zawsze odejść w zapomnienie.