Czy faktycznie komfort dostępu do Internetu poprzez sieć GSM/UMTS – pomijając dość oczywistą przewagę wynikającą z mobilności– jest porównywalny z wygodą pracy na dobrym łączu stałym? Odpowiedź na to pytanie przynosi empiryczne badanie przeprowadzone przez Audytel w grudniu 2008 r. w 22 miastach w Polsce – i jest to odpowiedź twierdząca. Na bazie przeszło 2 500 pomiarów, dokonanych w 4 sieciach GSM/UMTS możemy stwierdzić, że jakość i parametry użytkowe usług mobilnego dostępu do Internetu są wystarczająco dobre, aby usługi te mogły być traktowane jako substytut stałego łącza do Internetu.
Przeciętnie osiągane prędkości pobierania wynoszą około 0,7–0,8 Mbit/s, co w zupełności wystarcza nawet do typowych zastosowań multimedialnych w rodzaju YouTube lub wideokonferencji. Oczywiście technologia bezprzewodowa narzuca pewne ograniczenia (wrażliwość na lokalne kongestie ruchu, lokalne problemy z pokryciem), ale niedogodności te zrekompensuje z nawiązką elastyczność usług, zarówno z punktu widzenia użytkowego (mobilny dostęp niemal w każdym miejscu), jak i handlowego (usługę można rzeczywiście nabyć za kilka złotych i uruchomić w ciągu kilku minut).
Za główne czynniki, stymulujące rewolucję mobilnego Internetu w 2008 r. oraz jej prawdopodobną kontynuację w 2009 r., należy uznać:
- Wdrażanie technologii HSDPA 7,2 Mbit/s, umożliwiającej osiągnięcie realnych przepustowości przekraczających 1 Mbit/s, co daje komfort użytkowania porównywalny do stacjonarnych usług szerokopasmowych;
- Szeroka oferta subsydiowanych modemów 3G/HSPA – w tym w promocjach “za 1 zł”;
- Oferty dostępu do Internetu w pakiecie z laptopami;
- Rozpowszechnienie modemów z interfejsem USB (uniwersalność, łatwa przenaszalność, szybka instalacja, możliwość użycia kabla USB jako “przedłużacza”);
- Dostępność urządzeń z wbudowanymi modemami 3G/3.5G (routery i laptopy);
- Oferty tanich usług mobilnego dostępu do Internetu u wszystkich operatorów (abonament do 60 zł miesięcznie brutto);
- Możliwość testowania usług przez minimum 7 dni u wszystkich operatorów;
- Popularność ofert typu pre-paid.
W nadchodzących latach powinniśmy się spodziewać wzrostu zapotrzebowania na usługi mobilnego dostępu do Internetu, czemu będzie sprzyjała coraz większa popularność korzystania z Internetu przy użyciu urządzeń przenośnych (typu smartphone) oraz wprowadzania innowacyjnych modeli biznesowych w ofertach operatorów, np. pakietów z Internetem stacjonarnym, nowych metod taryfikacji (typu Orange Free na 1 dzień), a w dalszej przyszłości rozpowszechnieniem femtokomórek.