W Polsce obok dwóch najbardziej popularnych, tradycyjnych serwisów aukcyjnych – Allegro.pl i Swistak.pl. – pojawiły się nowe modele aukcyjne. Oferują one klientom więcej możliwości targowania się i łapania okazji tańszych zakupów. Spośród serwisów z nowym modelem prowadzenia aukcji – tzw. akcje All-Pay – czołowe miejsce zajmuje Fruli.pl. Serwis wystawia nowe produkty z ceną wywoławczą zero złotych. Użytkownicy licytują za pomocą wcześniej zakupionych Frutek, a każdy głos w licytacji zwiększa wartość sprzedawanego produktu o 8 groszy. Charakterystyka tego modelu pozwala kupić produkty wielokrotnie taniej niż na rynku.
Inny model aukcji to licytacje holenderskie. Cena wywoławcza produktu z o określonej godzinie zaczyna maleć o pewną wartość. Uczestnicy aukcji obserwują spadek, jak najdłużej powstrzymując się przed zakupem. Pierwsza osoba, która zadeklaruje zakup, wygrywa licytację. Przykładem tego typu aukcji jest serwis www.caterweb.pl.
Rynek klientów w Polsce jest także zróżnicowany. Zdaniem firmy Pentor można wyróżnić 3 typy klientów e-sklepów. Pierwszą, najbardziej liczną (blisko połowa badanych) stanowią bardzo aktywni użytkownicy. Osoby te robią zakupy w Internecie co najmniej raz w miesiącu. Druga grupa (34 proc.) to okazjonalni klienci e-commerce, robią zakupy raz na pół roku. Trzecią grupę (19 proc.) stanowią osoby dokonujące zakupów w sieci raz na 2-3 miesiące. Typowym użytkownikiem serwisów aukcyjnych jest młody, niezależny mężczyzna (najczęściej kawaler) w wieku od 18 do 30 lat. W większości kupujący mają co najmniej średnie wykształcenie i najczęściej wyższe niż przeciętne dochody (między 2000-3000 złotych). Osoby te mają skłonność do większego podejmowania ryzyka oraz częściej działają pod wpływem impulsu.
Powody, dla których internauci kupują w serwisach aukcyjnych to:
- niższe ceny produktów,
- możliwość złożenia zamówienia o każdej porze,
- dostawa zamówienia do domu.
Użytkownicy portali aukcyjnych to bardzo świadomi i wymagający konsumenci, którzy znają swoją wartość i wiedzą, jak poszukiwać sposobów na oszczędności. Lubią ryzyko, ale mają też dostateczną wiedzą na temat bezpieczeństwa zakupów w sieci i zagrożeń z nich wynikających. Tego rodzaju klienci, to bardzo pożądany segment rynku, ale jednocześnie trudny do zadowolenia. Wymagają więcej od sprzedawców, natomiast rzadziej się do nich przywiązują. Mają dobrze określone potrzeby zakupu i są skłonni wydawać na e-zakupy więcej pieniędzy.
Przyszłość internetowych aukcji zapowiada się dobrze, ponieważ wraz z rozwojem Internetu coraz większa liczba jego użytkowników decyduje się na zakupy poprzez serwisy aukcyjne. Zadowoleni klienci przekonają kolejnych, a i sami nie poprzestaną na jednorazowym zakupie. Rynek e-commerce ciągle rośnie – choć wolniej w czasie kryzysu. Analitycy przewidują wartość całego e-handlu w roku 2009 na poziomie około 13 mld złotych.