W coraz większym stopniu także Internet, wraz z upowszechnianiem dostępu do niego, wpisuje się w tę szczególną w Polsce rolę społeczną demaskatora i kontrolera przywracającego poczucie sprawiedliwości. Świadczy o tym fakt, że podczas gdy średnio w Europie więcej osób deklaruje spadek niż wzrost zaufania do sieci, w Polsce jest odwrotnie. Blisko 20 procent polskich respondentów darzy Internet większym zaufaniem. Takie wyjątkowe usytuowanie Internetu i innych mediów w przestrzeni publicznej w Polsce stawia przed nadawcami, wydawcami i operatorami szczególne wyzwanie i szansę większego niż w innych krajach oddziaływania na świadomość i zachowania całego społeczeństwa.
Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 r. Co roku kontynuowane jest w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna – dziewiąta już edycja badania – została przeprowadzona w 16 krajach – Austria, Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja Węgry i Wielka Brytania. Wzięło w niej udział 23 287 respondentów, w tym 844 Polaków.