Jako najważniejszy powód kupowania żywności w Internecie ankietowani wskazali wygodę tej formy dokonywania zakupów. Aż 97 proc. osób uważa, że spożywcze sklepy internetowe oszczędzają czas i pozwalają uniknąć noszenia ciężkich towarów. Jednak wygoda to nie wszystko. Takie zakupy muszą się też opłacać, dlatego przy wyborze sklepu internauci kierują się najczęściej wielkością dostępnego asortymentu, porównują ceny towarów oraz koszty dostawy.
Z ankiety A.pl wynika, że największym konkurentem internetowych sklepów spożywczych są wielkopowierzchniowe markety. Około 39 proc. przepytanych osób kupuje żywność w Internecie raz na tydzień. Co drugi robi to raz na miesiąc. Cotygodniowe zakupy w marketach robi co trzeci ankietowany, a co miesiąc kupuje w nich 46,5 proc. badanych.
Ważne są również techniczne aspekty działania spożywczych e-sklepów. Wygodne formy płatności, szybkość działania strony internetowej oraz czytelna nawigacja są ważne odpowiednio dla 94, 90 i 86 proc. respondentów. Co ciekawe mniej uwagi przywiązuje się do kwestii bezpieczeństwa. Co trzeci internauta nie zwraca uwagi na regulamin sklepu internetowego, w którym dokonuje zakupów. Tylko 45 proc. osób chce mieć możliwość konsultacji online z pracownikiem sklepu.
W ankiecie wzięło udział 410 osób, głównie mieszkańców Warszawy i okolic. Blisko 90 proc. z nich dokonało już zakupu żywności w Internecie. Większość (ok. 88 proc.) deklarowało, że nie obawia się korzystania z usług internetowych sklepów spożywczych. Ankietowani to osoby, których gospodarstwa domowe składają się najczęściej z 1-2 osób (53 proc. ankietowanych) lub z 3-4 osób (41 proc.). Ok. 41 proc. deklaruje że ich cotygodniowe wydatki na zakupy spożywcze wahają się w granicach od 100-200 złotych, a 38 proc. wydaje kwoty z przedziału 300 – 500 złotych.