Co innego druga grupa akcesoriów, do której zaliczyć można wszystkie te dodatki, które wyraźnie zwiększają możliwości sprzętu foto-wideo. Statywy umożliwiają zarejestrowanie stabilnego nagrania wideo i wykonanie zdjęcia przy długich czasach naświetlania, konwertery rozszerzają zakres ogniskowych obiektywów, filtry zmieniają tonację barwną zdjęć, a obudowy podwodne otwierają zupełnie nowe pole do eksploracji. Tego typu dodatki są jednak z reguły dość drogie, co zmusza nas do zastanowienia się, które z nich przydadzą się w pierwszej kolejności. W artykule zaprezentujemy nasz autorski wybór najważniejszych akcesoriów z obu grup.
Tuningowanie aparatu
Zewnętrzna lampa błyskowa
Ma znacznie większą moc niż wbudowana, dzięki czemu prawidłowo naświetlimy obiekty znajdujące się nawet kilkadziesiąt metrów od aparatu. Najważniejsza jest jednak możliwość obrócenia palnika w górę lub bok i uzyskanie w ten sposób ładnego, rozproszonego światła odbitego od sufitu lub ściany.
Ceny: 300–1800 zł
Obudowa podwodna
Umożliwia wykonywanie zdjęć pod wodą. W zależności od klasy (i ceny) obudowy pozwalają na zanurzanie aparatu na różną głębokość: niektóre tylko do3 metrów, a inne nawet do 100 metrów.
Ceny: 100–12 000 zł
Statyw
Daje nam zupełnie nowe możliwości fotograficzne, np. podczas robienia zdjęć nocnych, panoramicznych lub fotografii typu HDR. Nie musi być duży i ciężki, jeśli więc mamy dobry plecak fotograficzny nie odczujemy nawet, że go nosimy.
Ceny: 100–3000 zł
Konwerter optyczny
Rozwiązanie dla tych, którzy chcą zwiększyć możliwości obiektywu. Konwertery szerokokątne skracają ogniskową (0,5–0,7x), a telekonwertery ją wydłużają (1,5–2x). Niestety, oba rozwiązania mają też pewien wpływ na obniżenie jakości zdjęć.
Ceny: 50–700 zł
5 sposobów na ochronę cennego sprzętu
1. Na stałe nałóż na obiektyw filtr neutralny lub UV. Uchroni on przednią soczewkę obiektywu przed zarysowaniem, ochroni też cenne powłoki przeciwodblaskowe.
2. Używaj torby lub plecaka fotograficznego dobrej firmy. Nawet jeśli sprzęt wideo lub fotograficzny upadnie na twarde podłoże, wyjdzie z tego bez szwanku.
3. Zabezpiecz ekran LCD aparatu folią ochronną lub specjalną plastikową nakładką. Wyświetlacz to jeden z elementów aparatu, które najłatwiej ulegają uszkodzeniu.
4. Na plaży staraj się korzystać z obudów podwodnych nawet wtedy, gdy fotografujesz na powierzchni. Pamiętaj, że woda morska łatwo i szybko niszczy najtrwalszy sprzęt.
5. Trzymając kamerę lub aparat, zawsze korzystaj z paska nadgarstkowego, który zabezpieczy sprzęt przed upadkiem w razie wyślizgnięcia się z ręki. W przypadku lustrzanek podczas fotografowania warto kilkukrotnie okręcić paskiem przedramię.
Tania pojemność
Do niedawna najlepszym sposobem na zapewnienie sobie dużej ilości miejsca na zdjęcia było kupno wyspecjalizowanego banku danych, z wbudowanym czytnikiem kart i dyskiem twardym. Obecnie karty pamięci są jednak tak tanie i pojemne, że najlepszym rozwiązaniem jest kupno kilku dodatkowych egzemplarzy. Ponadto bezpieczniej jest przechowywać zdjęcia na kilku mniejszych kartach flash niż na jednej o dużej pojemności.
Jeszcze lepsze barwy
Zarówno współczesne cyfrówki, jak i programy graficzne pozwalają na podbicie kolorystyki zdjęć, lecz ani jedno, ani drugie rozwiązanie nigdy nie zastąpi prawdziwego filtra polaryzacyjnego. Dzięki niemu podkreślimy na zdjęciu rysunek nieba i chmur, ożywimy zieleń trawy lub czerwień dachów, a także zlikwidujemy niepotrzebne odblaski z szyb czy powierzchni wody.
Więcej mocy
Dodatkowy akumulator (niekoniecznie firmowy) powinien być jednym z pierwszych zakupów, jakich dokonamy. Nie ma nic gorszego od sytuacji, w której chcemy zrobić zdjęcie, a aparat z powodu braku zasilania odmawia posłuszeństwa. Po drugie dodatkowe ogniwo znacznie zwiększa wygodę użytkowania – możemy filmować lub fotografować, korzystając z jednego akumulatora, podczas gdy drugi będzie w tym czasie ładowany.
Plecak czy torba
Plecaki zdają egzamin w przypadku dłuższych dystansów, natomiast torby fotograficzne zapewniają wygodniejszy dostęp do sprzętu. Co wybrać? Idealny jest kompromis w postaci plecaków fotograficznych na jedno ramię. Aby wyjąć kamerę lub aparat, nie trzeba ich zdejmować, za to nosi się je wygodnie na plecach.