Wielu respondentów za zdecydowanie negatywne zjawisko uznało zamieszczanie mogących wprowadzić w błąd informacji o produktach (75 procent), usługach oraz danych encyklopedycznych (66 procent). Aż 58 procent respondentów spotkało się z nieprawdziwymi informacjami na temat osób z show-biznesu i sportowców a 52 procent – na temat polityków.
Zachowania oceniane najbardziej negatywnie nie są jednak uważane za bardzo częste. Najczęściej spotykamy się z rozsyłaniem materiałów promocyjnych (88 procent), brakiem polskich znaków (68 procent), czy też błędami ortograficznymi i interpunkcyjnymi (63 procent). Z wirusami często ma do czynienia “jedynie” 39 procent respondentów.
Liderem w zestawieniu zjawisk uciążliwych (opracowanych na zasadzie iloczynu częstości występowania i budzenia negatywnych odczuć) są popularne “łańcuszki”, a tuż za nimi znajduje się umieszczanie w Internecie treści niezgodnie z zasadami polskiej ortografii i interpunkcji.
W badaniu wzięło udział 1004 respondentów, stanowiących reprezentatywną grupę polskich internautów. Celem badania było stworzenie obrazu aktywności online polskich internautów oraz zbadanie ich opinii, dotyczącej różnych zachowań w Sieci.
– Jako dostawcy internetu, zależy nam, aby jakość materiałów i zjawisk obecnych w internecie była jak najwyższa. Dlatego zdecydowaliśmy się przeprowadzić badanie, wskazujące negatywne zjawiska w Internecie i sygnalizujące, czego należy się wystrzegać nie tylko biernie, ale również czynnie. Warto się uczyć wzajemnego szacunku w Sieci i nie mnożyć nieprzyjemnych sytuacji – powiedziała Małgorzata Babik, dyrektor ds. PR w Netii.