Kronika Chip-a: Gry komputerowe

Gdyby William Higinbotham opatentował swoją grę Tennis for Two, którą stworzył w latach 50., mógłby zostać bogatym człowiekiem. Ale ten wynalazca nie widział szansy na żadne praktyczne wykorzystanie gry. Prawo do tego uzyskała firma Magnavox i na bazie gry stworzyła konsolę Odyssey. Stało się to powodem wniesienia pierwszego w historii pozwu sądowego, który dotyczył licencji na grę. Chodziło o niewielką stawkę, bo ludzie nie bardzo wiedzieli, jak posługiwać się nową zabawką, nie cieszyła się ona więc dużym powodzeniem. Pierwszy boom na gry wybuchł w latach 70. wraz z pojawieniem się takich tytułów, jak Pong, Space Invaders, Pac-Man czy Asteroids. Nawet stacje telewizyjne dostrzegły ten trend i dały telewidzom możliwość grania na ekranie w takie gry jak Pong. Nowe programy przyciągały miliony telewidzów, a tymczasem pojawili się pierwsi krytycy nowej formy rozrywki. Zbulwersowała ich gra Death Race, która ukazała się w połowie lat 70. Zarzuty dotyczyły tego, że rozgrywka polegała m.in. na przejeżdżaniu człekokształtnych figurek. Tytuł wywołał dyskusję na temat przemocy w grach, która nie ucichła do dziś. Obecnie najbardziej kontrowersyjne są gry FPP, w których na różne sposoby zabijamy ludzi. Ale w latach 70. gry dopiero przecierały szlak – z salonów gier do domowych pieleszy.

Atari odniosło duży sukces, wprowadzając na rynek konsolę VCS. Kilka innych firm także zaczęło “odkopywać” stare gry i wprowadzać je do drugiego obiegu na urządzeniach, które można było zabrać do domu. Rynek został zalany ogromną liczbą produktów. Twórcy spodziewali się, że wszystko, co wprowadzą do sprzedaży, znajdzie nabywców. Bańka pękła już w 1984 roku. Jedną z największych klap w historii gier komputerowych był E.T. the Extra-Terrestrial firmy Atari. Atari wycofało grę z rynku i zniszczyło wszystkie kopie. Efekt: milionowe straty, które niemal zrujnowały firmę.

Oliwy do ognia dolał nowy komputer  – Commodore C64 – który kosztował niewiele więcej niż konsola, a pozwalał nie tylko na granie w wiele różnych gier, ale również – po raz pierwszy – na ich swobodne kopiowanie. W tym samym czasie Nintendo stworzyło konsolę, która pod względem zaawansowania technicznego wyprzedzała wszystkie konkurencyjne produkty. Zestaw Nintendo Entertainment System (NES) szybko stał się światowym bestsellerem, a Mario Bros do dzisiaj pozostaje najlepiej sprzedającą się serią gier na świecie. Pojawienie się kart dźwiękowych w 1989 roku sprawiło, że komputery osobiste stały się jeszcze atrakcyjniejszą platformą do gier. Pozycja pecetów jako narzędzia do pracy była już wtedy ugruntowana, a dodatkowo zaczęły one wypierać konkurencję na rynku rozrywki. Pierwsze rozbudowane gry w 3D powstały na początku lat 90. Z tym że wciąż działały na procesorach i kartach graficznych przystosowanych do obsługi grafiki 2D. Wkrótce płyta CD wywołała kolejną rewolucję – dzięki ogromnej pojemności tego nowego nośnika można było tworzyć znacznie bardziej rozbudowane wirtualne światy.

Sukces gier: Filmy i telewizja idą w odstawkę

Dzisiaj komputery osobiste i konsole do gier dzielą między siebie bezustannie rozrastający się rynek. W samych tylko Stanach Zjednoczonych w 2008 roku na gry wydano 11,7 miliarda dolarów – to więcej, niż zarobiła branża filmowa. Nintendo przyciągnęło zupełnie nową grupę klientów dzięki swoim produktom – konsolom Wii i DS. Po stronie graficznej nie zaoferowały one nic atrakcyjnego, ale radykalnie zmieniły sposób zabawy dzięki sterowaniu gestami. Równocześnie producenci gier przestali schlebiać gustom typowych graczy i zaczęli tworzyć produkty dla całej rodziny – takie jak np. Guitar Hero, gra, która wykorzystuje repliki instrumentów muzycznych.

By zapewnić klientom jeszcze lepszą zabawę, firmy eksperymentują z nowymi technologiami. Przykładem jednej nich może być sterowanie myślą. Niektóre proste gry można już kontrolować w ten sposób. Trwają też intensywne pracy nad innymi nowatorskimi metodami obsługi gier. Kolejną innowacyjną technologią są ekrany 3D – niestety, większość dostępnych obecnie na rynku urządzeń wymaga zakładania specjalnych okularów. Ale dostępne są już pierwsze telewizory, w przypadku których okulary nie są potrzebne. A same gry? Producenci nadal będą czarować nas coraz bardziej spektakularną grafiką i coraz bardziej rozbudowanymi wirtualnymi światami.

1952

OXO

Komputerowa wersja gry w kółko i krzyżyk to pierwsza gra komputerowa, która zyskała rozgłos.

1972

Odyssey

Pierwsza konsola była tak prymitywna, że na ekranie wyświetlała tylko kropkę symbolizującą piłkę i kreski, które udawały graczy. By uzyskać “boisko”, trzeba było przykleić do ekranu specjalną folię.

Pong

Atari tworzy prostą grę w tenisa, która okazuje się międzynarodowym hitem.

1977

Atari VCS

Ta konsola po raz pierwszy przeniosła popularne gry z automatów do domowych salonów.

1978

Space Invaders

Gra, której motywem przewodnim jest hasło “zabij ich wszystkich”, przyciąga tak wielkie tłumy graczy, że w Japonii zaczyna brakować drobnych monet.

1980

Pac-Man

Prostota i łatwość w uzyskaniu wysokich wyników sprawiają, że Pac-Man nawet dzisiaj

pozostaje popularną grą.

1982
Commodore 64 (C64)

Stosunkowo niedrogi komputer domowy szybko staje się popularną platformą do gier i zaczyna wypierać z rynku konsole.

1983

Famicon/NES

Nintendo wypuszcza swoją pierwszą konsolę wraz z grą typu “skacz i biegnij” – Super Mario Bros.

1984

King’s Quest

Stworzona na zamówienie IBM-a gra okazała się wielkim komercyjnym sukcesem. Uratowało to jej producenta, firmę Sierra, przed bankructwem.

1987
Maniac Mansion

Lucasfilm Games wprowadza na rynek przełomowy produkt: grę sterowaną myszką.

1989

Game Boy

Choć pod względem technologicznym konsola pozostaje w tyle za konkurencją, i tak podbija rynek.

1993

Doom

Pierwsza strzelanka FPP zatyka dech w piersiach dzięki rozbudowanemu światu 3D.

1994
Play Station

Sony jako pierwsze wprowadziło konsolę do gier ze zintegrowanym odtwarzaczem CD.

1997

Ultima Online

W imponującym pod względem graficznym świecie gra jednocześnie tysiące użytkowników.

1999

Moorhen

Sukces tej gry rozwiązuje worek z niezliczoną liczbą prostych gier, które później trafiają do Sieci w formacie Flash.

2001
Grand Theft Auto III

Seria GTA oferuje użytkownikom nieskrępowaną wolność w wirtualnym świecie 3D.

2006

Nintendo Wii

Dzięki nowatorskiemu sterowaniu gestami i ukierunkowaniu na rodzinną rozrywkę, tak jak w przypadku gier Guitar Hero czy Wii Fit, konsola odnosi największy sukces spośród urządzeń tej generacji.

PRZYSZŁOŚĆ
Zupełnie nowe doznania

Producenci gier testują nowe urządzenia, które mają sprawić, że granie stanie się prostsze: na przykład grę będzie można kontrolować za pomocą myśli. Nawet wyświetlacze się zmienią: ekrany 3D pozwolą użytkownikom jeszcze bardziej wczuć się w wirtualny świat.