Atari odniosło duży sukces, wprowadzając na rynek konsolę VCS. Kilka innych firm także zaczęło “odkopywać” stare gry i wprowadzać je do drugiego obiegu na urządzeniach, które można było zabrać do domu. Rynek został zalany ogromną liczbą produktów. Twórcy spodziewali się, że wszystko, co wprowadzą do sprzedaży, znajdzie nabywców. Bańka pękła już w 1984 roku. Jedną z największych klap w historii gier komputerowych był E.T. the Extra-Terrestrial firmy Atari. Atari wycofało grę z rynku i zniszczyło wszystkie kopie. Efekt: milionowe straty, które niemal zrujnowały firmę.
Oliwy do ognia dolał nowy komputer – Commodore C64 – który kosztował niewiele więcej niż konsola, a pozwalał nie tylko na granie w wiele różnych gier, ale również – po raz pierwszy – na ich swobodne kopiowanie. W tym samym czasie Nintendo stworzyło konsolę, która pod względem zaawansowania technicznego wyprzedzała wszystkie konkurencyjne produkty. Zestaw Nintendo Entertainment System (NES) szybko stał się światowym bestsellerem, a Mario Bros do dzisiaj pozostaje najlepiej sprzedającą się serią gier na świecie. Pojawienie się kart dźwiękowych w 1989 roku sprawiło, że komputery osobiste stały się jeszcze atrakcyjniejszą platformą do gier. Pozycja pecetów jako narzędzia do pracy była już wtedy ugruntowana, a dodatkowo zaczęły one wypierać konkurencję na rynku rozrywki. Pierwsze rozbudowane gry w 3D powstały na początku lat 90. Z tym że wciąż działały na procesorach i kartach graficznych przystosowanych do obsługi grafiki 2D. Wkrótce płyta CD wywołała kolejną rewolucję – dzięki ogromnej pojemności tego nowego nośnika można było tworzyć znacznie bardziej rozbudowane wirtualne światy.
Sukces gier: Filmy i telewizja idą w odstawkę
Dzisiaj komputery osobiste i konsole do gier dzielą między siebie bezustannie rozrastający się rynek. W samych tylko Stanach Zjednoczonych w 2008 roku na gry wydano 11,7 miliarda dolarów – to więcej, niż zarobiła branża filmowa. Nintendo przyciągnęło zupełnie nową grupę klientów dzięki swoim produktom – konsolom Wii i DS. Po stronie graficznej nie zaoferowały one nic atrakcyjnego, ale radykalnie zmieniły sposób zabawy dzięki sterowaniu gestami. Równocześnie producenci gier przestali schlebiać gustom typowych graczy i zaczęli tworzyć produkty dla całej rodziny – takie jak np. Guitar Hero, gra, która wykorzystuje repliki instrumentów muzycznych.
By zapewnić klientom jeszcze lepszą zabawę, firmy eksperymentują z nowymi technologiami. Przykładem jednej nich może być sterowanie myślą. Niektóre proste gry można już kontrolować w ten sposób. Trwają też intensywne pracy nad innymi nowatorskimi metodami obsługi gier. Kolejną innowacyjną technologią są ekrany 3D – niestety, większość dostępnych obecnie na rynku urządzeń wymaga zakładania specjalnych okularów. Ale dostępne są już pierwsze telewizory, w przypadku których okulary nie są potrzebne. A same gry? Producenci nadal będą czarować nas coraz bardziej spektakularną grafiką i coraz bardziej rozbudowanymi wirtualnymi światami.
1952
OXO
Komputerowa wersja gry w kółko i krzyżyk to pierwsza gra komputerowa, która zyskała rozgłos.
1972
Odyssey
Pierwsza konsola była tak prymitywna, że na ekranie wyświetlała tylko kropkę symbolizującą piłkę i kreski, które udawały graczy. By uzyskać “boisko”, trzeba było przykleić do ekranu specjalną folię.
Pong
Atari tworzy prostą grę w tenisa, która okazuje się międzynarodowym hitem.
1977
Atari VCS
Ta konsola po raz pierwszy przeniosła popularne gry z automatów do domowych salonów.
1978
Space Invaders
Gra, której motywem przewodnim jest hasło “zabij ich wszystkich”, przyciąga tak wielkie tłumy graczy, że w Japonii zaczyna brakować drobnych monet.
1980
Pac-Man
Prostota i łatwość w uzyskaniu wysokich wyników sprawiają, że Pac-Man nawet dzisiaj
pozostaje popularną grą.
1982
Commodore 64 (C64)
Stosunkowo niedrogi komputer domowy szybko staje się popularną platformą do gier i zaczyna wypierać z rynku konsole.
1983
Famicon/NES
Nintendo wypuszcza swoją pierwszą konsolę wraz z grą typu “skacz i biegnij” – Super Mario Bros.
1984
King’s Quest
Stworzona na zamówienie IBM-a gra okazała się wielkim komercyjnym sukcesem. Uratowało to jej producenta, firmę Sierra, przed bankructwem.
1987
Maniac Mansion
Lucasfilm Games wprowadza na rynek przełomowy produkt: grę sterowaną myszką.
1989
Game Boy
Choć pod względem technologicznym konsola pozostaje w tyle za konkurencją, i tak podbija rynek.
1993
Doom
Pierwsza strzelanka FPP zatyka dech w piersiach dzięki rozbudowanemu światu 3D.
1994
Play Station
Sony jako pierwsze wprowadziło konsolę do gier ze zintegrowanym odtwarzaczem CD.
1997
Ultima Online
W imponującym pod względem graficznym świecie gra jednocześnie tysiące użytkowników.
1999
Moorhen
Sukces tej gry rozwiązuje worek z niezliczoną liczbą prostych gier, które później trafiają do Sieci w formacie Flash.
2001
Grand Theft Auto III
Seria GTA oferuje użytkownikom nieskrępowaną wolność w wirtualnym świecie 3D.
2006
Nintendo Wii
Dzięki nowatorskiemu sterowaniu gestami i ukierunkowaniu na rodzinną rozrywkę, tak jak w przypadku gier Guitar Hero czy Wii Fit, konsola odnosi największy sukces spośród urządzeń tej generacji.
PRZYSZŁOŚĆ
Zupełnie nowe doznania
Producenci gier testują nowe urządzenia, które mają sprawić, że granie stanie się prostsze: na przykład grę będzie można kontrolować za pomocą myśli. Nawet wyświetlacze się zmienią: ekrany 3D pozwolą użytkownikom jeszcze bardziej wczuć się w wirtualny świat.