Wskazówka 1: Żywe kolory
Możesz zredukować refleksy świetlne, używając filtru polaryzującego, który ożywi kolory na zdjęciu. Dostępne są filtry o różnych średnicach, dostosowanych do odpowiednich obiektywów. Obracając filtrem, możesz wpływać na efekt: w zależności od ustawienia filtru refleksy są mocniej lub słabiej redukowane. Pamiętaj, że każdy rodzaj filtru pochłania światło – będziesz musiał, jeśli to potrzebne, zwiększyć wartość ISO, aby uzyskać poprawną ekspozycję i odpowiedni czas naświetlania.
Wskazówka 2: Wykorzystywanie dziennego światła
Z powodu małej odległości od fotografowanego obiektu podczas robienia zdjęć makro wymagana jest duża ilość światła. Ponieważ popołudniowe słońce jest źródłem silnego, ale raczej nieprzyjaznego światła, nie bardzo nadaje do tego celu. Jednak to mocne światło może zostać wykorzystane: należy użyć kawałka wystarczająco przeźroczystej zasłony prysznicowej jako płaszczyzny rozpraszającej. Dzięki temu silne światło zostanie przekształcone w źródło światła rozproszonego. Ci, którzy lubią robić zdjęcia rano lub późnym popołudniem, dzięki pozycji zajmowanej przez słońce na niebie bez żadnych dodatkowych zabiegów uzyskują miękkie światło.
Wskazówka 3: Rozjaśnianie cieni
Na świeżym powietrzu to natura wyznacza kierunek i intensywność światła. Mocne cienie są w tym przypadku elementem, który sam się narzuca fotografującemu. Nie są one raczej pożądane w makrofotografii. Ciemne obszary można osłabić za pomocą świecących lamp. Takie lampy są lekkie, w większości składane i dostępne w specjalistycznych sklepach w różnych rozmiarach. Można użyć też – w charakterze płaszczyzny odbijającej światło – kawałka białego kartonu czy styropianu.
Wskazówka 4: Oświetlanieza pomocą lampy pierścieniowej
Nawet nie myśl o tym, żeby używać lampy błyskowej, która jest wbudowana w twój aparat. Możesz jednak uzyskać źródło światła, które nie generuje cieni, posługując się pierścieniową lampą błyskową. W porównaniu z zewnętrznymi lampami błyskowymi ta lampa generuje bardziej rozproszone światło. To urządzenie jest przymocowane bezpośrednio do obiektywu i podłączone do aparatu za pomocą kabla synchronizującego. Ceny pierścieniowych lamp błyskowych zaczynają się od 400 złotych.
Wskazówka 5: Twórcze rozmycia
Krótki czas naświetlania i bardziej otwarta przysłona redukują głębię tła. Większa ilość światła dociera do czujnika w krótszym czasie, więc czas naświetlania może zostać skrócony, ustawienie ISO może zostać zmniejszone. Krótki czas naświetlania i płytka głębia ostrości są szczególnie istotne, gdy fotografujesz te makromotywy, które chcesz wydobyć z niezbyt atrakcyjnego tła. Znacznie trudniej w przypadku zdjęć makro uzyskać zdjęcie o dużej głębi ostrości – wtedy niezbędne jest zdecydowane przymknięcie przysłony obiektywu i dostarczenie dużej ilości światła.
Wskazówka 6: Wstępne podniesienie lustra
Nawet najmniejsze drgnięcie aparatu w momencie podniesienia lustra w lustrzance może się przełożyć na rozmyte, poruszone makrofotografie. Zapobiegniesz temu dzięki funkcji wstępnego podniesienia lustra: podnosi się ono w momencie, gdy po raz pierwszy naciskasz spust migawki. Zdjęcie jest naświetlane przy ponownym naciśnięciu spustu. Jednak nie każda lustrzanka cyfrowa jest wyposażona w tę funkcję. W takim przypadku można zredukować poruszenie obrazu przy użyciu samowyzwalacza. Jeśli twój aparat na to pozwala, połącz obie metody.
Statyw to podstawa
W przypadku długich czasów naświetlania statyw do aparatu jest nie do zastąpienia. Zwłaszcza w przypadku fotografii makro, gdzie wiele zależy od mocnego przymknięcia przysłony. Odpowiedni statyw ma klamry, które można bardzo szybko otworzyć, i teleskopowo wysuwane nogi, a przy tym nie jest zbyt ciężki (do 2,5 kg).
Spróbuj tego z odpowiednim gatunkiem kwiatów
Nie tylko w modzie, ale i w przypadku kwiatów można mówić o klasyce i trendach. W fotografii popularne są mocne gatunki kwiatów, takie które mogą dużo przetrwać.
Bogate wnętrze, aksamitna biel i zwracający na siebie uwagę, wywinięty na zewnątrz kielich.
Symetrycznie usytuowane płatki dają wrażenie czystej harmonii.
Klasyczna, zawsze elegancka i występująca w różnych kolorach.
Niezwykły obiekt dzięki swojemu osobliwemu kształtowi.