Pięć najważniejszych wniosków, które płyną z badania:
- 91% ankietowanych woli naprawić urządzenie drukujące w ramach gwarancji niż pozbyć się go
- 85% badanych wybrałoby najbardziej ekologiczne rozwiązania druku, gdyby opierały się one na jednym kliknięciu lub jednym przycisku
- 84% klientów skłania się ku urządzeniom drukującym, których producenci wykazują troskę o środowisko i zaangażowanie w recykling
- 75% ankietowanych odczuwa dyskomfort psychiczny w momencie drukowania niepotrzebnych stron
- 64% opiniodawców błędnie wskazuje utylizację kartridży jako największe źródło zanieczyszczenia środowiska w procesach druku.
Podczas gdy trzy czwarte respondentów czuje wyrzuty sumienia związane ze swoimi nawykami przy drukowaniu, duża część z nich uważa, że producenci mogą zrobić więcej w dziedzinie edukowania klientów. Jedynie 39% badanych uważa działania producentów w zakresie recyklingu za odpowiedzialne i wystarczające.
Wyniki sugerują również, że deklarowanie przez producentów proekologicznych praktyk, wpływa na decyzje klientów o zakupie. Aż 84% badanych utrzymuje, że chętniej wybrałoby produkty firm, które kojarzą im się z przetwarzaniem zużytych materiałów eksploatacyjnych i urządzeń.
Większość Europejczyków (69%) jest świadomych wpływu, jaki wywierają procesy drukowania na środowisko. Mimo wszystko jest to ilość mniejsza niż w przypadku USA, gdzie odsetek takowych wskazań był większy (78%). Europejczycy, w porównaniu do mieszkańców pozostałych regionów świata, przejawiają mniejsze zaufanie odnośnie zapewnień producentów, które dotyczą procesów recyklingu – 37% mieszkańców Europy. Dla porównania w USA takie zaufanie przejawia blisko połowa ankietowanych (46%), światowa średnia w tym aspekcie wyniosła 39%.
W 21 przebadanych krajach, kobiety przejawiają większe niż mężczyźni zaniepokojenie związane z wpływem ich działalności na środowisko. Dodatkowo kobiety sprawniej identyfikowały główne źródła zanieczyszczenia przyrody w procesach drukowania. Kobiety także przejawiały większą skłonność do wybierania urządzeń, które produkowane są przez firmy zaangażowane w przetwarzanie odpadów.
71 procent kobiet stwierdziło, że czuje wyrzuty sumienia gdy wyrzucają zepsute sprzęty zamiast je naprawiać. Dla porównania odsetek ten wśród mężczyzn wyniósł 63%. Kobiety odczuwają również większe poczucie winy, związane z drukowaniem niepotrzebnych stron – 79% respondentek w porównaniu z 71% respondentów.
Większość ankietowanych (64%) błędnie identyfikuje zużycie tuszy oraz tonerów jako główne źródło zanieczyszczenia środowiska. Mniej niż połowa ankietowanych (46%) zdaje sobie sprawę, że największe obciążenie dla środowiska wynika ze zużycia papieru. W tej sferze konieczne jest zwiększenie świadomości klientów, poprzez ich edukowanie oraz informowanie.
Analiza cyklu życia produktów firmy Lexmark udowodniła, że obecnie największa emisja gazów cieplarnianych w procesie drukowania pochodzi ze zużycia papieru – 47 procent. Dla porównania w przypadku poboru energii jest to 10%, natomiast w przypadku zużycia tonerów 11 procent. W fazie intensywnego użytkowania atramentowych urządzeń drukujących zdecydowana większość zanieczyszczeń (68%) pochodzi ze zużycia papieru.