Wyniki badania nie napawają optymizmem. Pomimo, iż większość użytkowników serwisów społecznościowych została dotknięta skutkami zagrożeń internetowych, tylko jedna trzecia z nich podejmuje działania zmierzające do zapewnienia sobie bezpieczeństwa online. Ankietowani wykazali zaniepokojenie wzrastającą ilością spamu, złośliwego oprogramowania oraz nasileniem się ataków phishingowych. Prawie połowa badanych obawia się kradzieży tożsamości.
Aż 86% badanych zadeklarowało korzystanie z serwisów społecznościowych w domu lub w pracy. Mimo wzrastającej popularności społeczności internetowych, większość ich użytkowników nie stosuje nawet najbardziej podstawowych środków bezpieczeństwa, takich jak:
- Zmiana hasła – 64% badanych robi to nieregularnie lub nigdy
- Dostosowanie ustawień prywatności – 57% nie robi tego nigdy lub zdarza im się to nieregularnie
- Informowanie administratora serwisu społecznościowego o napotkanych zagrożeniach – aż 90% badanych zatrzymuje te informacje dla siebie lub informuje jedynie o niektórych przypadkach.
Oprócz oczywistych zagrożeń, wymienionych wcześniej, wyniki ankiety wskazują na szereg innych niebezpieczeństw związanych z korzystaniem z serwisów społecznościowych, mogących wyrządzić spore szkody niechronionym lub nieostrożnym użytkownikom:
- 21% użytkowników bez wahania akceptuje zaproszenia do grona znajomych pochodzące od osób, których nie rozpoznają
- Ponad połowa udostępnia swoje komputery znajomym, by ci mogli zalogować się w serwisach społecznościowych
- 64% użytkowników klika na linki nadesłane przez innych członków społeczności
- 26% użytkowników udostępnia pliki wśród znajomych z portalu społecznościowego
W wyniku tych praktyk wielu użytkowników doświadczyło naruszeń bezpieczeństwa lub wystawiło się na różne zagrożenia:
- Prawie 20% doświadczyło kradzieży tożsamości
- 47% zostało ofiarami działania złośliwego oprogramowania
- 55% naraziło się na atak phishingowy
Ankieta zstała przeprowadzona online w drugim kwartale 2009 roku. Badaniem objęto 250 losowo wybranych osób – użytkowników serwisów społecznościowych z USA. Pełne podsumowanie i prezentacja badań są dostępne na stronie www.avgnews.com