A co, gdy wyjdzie nowa wersja Windows, lub używany sprzęt po prostu się zestarzeje? Rozwiązanie jest proste, aczkolwiek pracochłonne. Budujemy nowy komputer, instalujemy nowy system, zaktualizowany zestaw benchmarków i całą pracę zaczynamy od zera. Aktualnie przygotowujemy się do tego typu migracji, gdyż na rynku pojawił się Windows 7, zaś obecny zestaw benchmarków momentami staje się już zbyt słaby dla najszybszych kart graficznych. Ponadto czasami trzeba wymienić procesor, który z czasem staje się wąskim gardłem przy najnowszych aplikacjach 3D. Teraz skupmy się na obecnej platformie, zaś o zmianie z pewnością jeszcze napiszemy.
- Najpierw karta graficzna trafia do naszego logistyka, Marka. On zapoznaje się z zawartością przesyłki, przyznaje jej indywidualny numer i wprowadza urządzenie do systemu. Od tego momentu tester, którym w przypadku kart graficznych jest Grzesiek, wie że urządzenie trafiło do laboratorium i można rozpocząć testy.
- Karta graficzna, tym razem trafiło na MSI R5870 1024 MB GDDR5, jest rozpakowywana przez Grześka i umieszczana w komputerze testowym. Następnie uruchamiamy komputer i instalujemy najnowszą wersję sterowników. To w zasadzie wszystko, co trzeba zrobić przed rozpoczęciem testów.
- Kolejnym krokiem jest uruchomienie całego zestawu benchmarków. Najczęściej na pierwszy ogień idzie popularny 3DMark Vantage. W trakcie testów badamy temperaturę karty z użyciem sprzętu o nazwie IRtec P500. Jest to pirometr, który pozwala na bezdotykowy pomiar temperatury. Ciepło mierzymy także za pomocą czujników wbudowanych w kartę.
- Testów do wykonania jest bardzo dużo. W międzyczasie, gdy badana jest wydajność karty, tester uzupełnia dosyć skomplikowany arkusz. Zapisywane są tam wszystkie wyniki testów i dane techniczne. Zawarty jest także opis urządzenia oraz uwagi na temat wyposażenia itd.
- Po zakończeniu testów wydajności przechodzimy do komory bezechowej. To osobne pomieszczenie, które zostało dokładnie wygłuszone. Badamy tam poziom generowanego hałasu. To wcale nie jest takie proste, bowiem karta graficzna wymaga do działania całego komputera, a jak wiecie – komputery hałasują. Dlatego nasz jest całkowicie pasywny, włącznie z chłodzeniem procesora oraz zasilaczem.
- W trakcie testu Grzesiek wychodzi z pomieszczenia, gdzie panuje niemal całkowita cisza (piwo dla tego, kto wytrzyma w tej ciszy dłużej niż 15 minut;)). Klawiatura, mysz, monitor oraz urządzenie pomiarowe zostały umieszczone po drugiej stronie ściany. Nie pozostaje już nic innego, jak uruchomienie aplikacji obciążającej kartę (FurMark) i rozpoczęcie pomiaru.
Na tym kończą się pomiary karty graficznej. Poniżej podajemy zestaw benchmarków, który jest wykorzystywany w przypadku testu każdej grafiki.
- PCMark05 (ver. 1.2.0)
- 3DMark06 (ver. 1.1.0; ustawienia standardowe)
- 3DMark Vantage (ver. 1.0.1; ustawienia Performance)
- Unreal Tournament 3 (HOCBench UT3 ver. 1.2.0.0; Torlan demo)
- Crysis 1.2.1 (HOCBench Crysis 1.3.0.0, MultiGPU enable, Quality high; Demo HOC Core)
- PT Boats: Knights of the sea (DX10, Image Quality high)
- Company Of Heroes (ver 1.71.0)
- Quake Wars (ver. 1.5)
- World in Conflict (ver. 1.0.0.7)
Wszystkie pomiary wykonywane podczas testu karty graficznej są podzielone na trzy kategorie, które wliczają się w ogólną ocenę możliwości – POWER. Niektóre kategorie są ważniejsze od innych, po co? Chodzi o to, aby np. wyposażenie nie decydowało o pozycji w rankingu, zamiast wydajności. W przypadku kart graficznych wygląda to następująco.
- Wydajność, to aż 90% oceny ogólnej
Wydajność w naszej procedurze badamy za pomocą dwóch benchmarków (3DMark06 oraz 3DMakr Vantage), pięciu gier sprawdzających osiągi w DirectX 10 (Unreal Tournament III, Crysis, PT Boats: Knights of the Sea, World in Conflict, Company of Heroes 1.71) oraz jednej w DX 9 – Enemy Territory: Quake Wars. - Wyposażenie i dane techniczne, to 5% oceny ogólnej
W naszej ocenie bierzemy również pod uwagę zawartość opakowania z kartą graficzną. Oceniamy wszystkie dołączone przejściówki, kable, gry oraz oprogramowanie dodatkowe (programy do odtwarzania filmów; programy użytkowe). Pod ocenę bierzemy również okres na jaki producent karty udziela na nią gwarancji. - Chłodzenie (głośność), to także 5% oceny ogólnej
Głośność każdej karty graficznej sprawdzamy w specjalnie do tego celu przystosowanym pomieszczeniu. Umieszczana jest ona w pasywnie chłodzonym oraz zasilanym pasywnym zasilaczem komputerze. Przeprowadzamy dwa testy – jeden w środowisku Windows, drugi w czasie pracy w środowisku 3D. Wyniki podajemy w [dB] oraz [so]. - Ocena opłacalności, czyli ECONO
Ocena ECONO powstała po podzieleniu noty możliwości (POWER) podniesionej do kwadratu przez cenę urządzenia, a następnie tak przeskalowana, aby karta graficzna o najlepszym współczynniku możliwości do ceny otrzymała 100 punktów.
Aktualna platforma testowa wykorzystywana tylko i wyłącznie do testów kart graficznych wygląda następująco. Tak, wiemy że wykorzystywany procesor nie nalezy do ścisłej czołówki rankingu, ale raczej niewiele osób umieszcza w swoim komputerze układ warty ponad 4 tysiące złotych.