Jak przebiega domowa informatyzacja Polaków

W ciągu ostatniego roku odsetek gospodarstw domowych posiadających dostęp do Internetu wzrósł z 38 do 48%. Poprawiła się nie tylko ilość, ale i jakość łączy. Obecnie 39% internautów korzysta ze stałego łącza oferowanego przez operatora telefonii stacjonarnej (np. z popularnej Neostrady). Dalsze 22% internautów korzysta z usług operatora telewizji kablowej, a 16% z Internetem łączy się dzięki lokalnemu dostawcy osiedlowemu. Do lamusa przechodzą modemy, z których korzysta jedynie 2% internautów. Prawdziwy boom przeżywają za to operatorzy telefonii komórkowej. Z oferowanego przez nich mobilnego dostępu do sieci rok temu korzystał co dwudziesty internauta. Obecnie – co dziesiąty.
Co piąty Polak w te Święta obejrzy
Co piąty Polak w te Święta obejrzy

Internauci stają się coraz bardziej mobilni. Obecnie w polskich domach jest ok. 50% więcej laptopów niż rok temu – można je znaleźć w 16% gospodarstw domowych. Co ciekawe, ciągle lekko rośnie nasycenie komputerami stacjonarnymi. Odsetek gospodarstw wyposażonych w stacjonarne PC’ty wzrósł z 44 do 51%.

Co robi Polak w cyfrowym domu?

Coraz częściej oglądamy telewizję na telewizorach HD/ HD Ready. Do posiadania takiego sprzętu przyznał się co piąty ankietowany (22%). W zeszłym roku takich deklaracji było połowę mniej! Jedna trzecia z nas (31%) ogląda też filmy korzystając z multimedialnego odtwarzacza DVD, zaś jedna czwarta (26%) posiada przenośny odtwarzacz mp3 lub mp4. Obraz z kamery internetowej może przesłać 7% badanych, ale dane i pliki multimedialne na dysku zewnętrznym może gromadzić zaledwie 3% Polaków. Coraz rzadziej w polskim domu można skorzystać z telefonu stacjonarnego. Tradycyjną linię telefoniczną posiada obecnie 36% gospodarstw domowych. W zeszłym roku było ich 41%. Najmniejszą popularnością wśród Polaków cieszą się palmtopy – jego obecność w gospodarstwie domowym zadeklarowało jedynie 1% ankietowanych.

Cyfrowa dziura

Jak pokazują badania dostęp do elektroniki użytkowej i nowych technologii ciągle warunkowany jest miejscem zamieszkania. Mimo dynamicznego, 60% wzrostu dostępności, z Internetu na wsiach korzysta tylko nieco ponad jedna trzecia (37%) gospodarstw domowych. Takich gospodarstw w miastach jest już ponad połowa (56%). W dużych miastach laptop w gospodarstwach domowych obecny jest dwa razy częściej niż na wsiach (22% w porównaniu do 11% gospodarstw domowych). Podobnie telewizor HD/HD Ready (odpowiednio 15 i 31%) czy router (odpowiednio 6 i 14%).

Badanie przeprowadził Instytut MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie firmy D-Link.