Galeria: Top 10 gier na Amigę Lista pochodzi ze strony Pierwszego Portalu Amigowego (ppa.pl), który już od ośmiu lat prowadzi nieustanny ranking poniższych tytułów. Warto nadmienić, że użytkownicy sami oceniają dziesięć tytułów, które ich zdaniem powinny znaleźć się na liście i przyznają im punkty.
10. Flashback: The Quest For Identity
Flashback: The Quest For Identity to platformówka z elementami przygodowymi. Wydana przez Delphine Software w 1992 roku została okrzyknięta kontynuacją ich poprzedniej produkcji – Another World, co było nieprawdą. Faktem jest jednak, że rozgrywka w dużym stopniu przypomina wspomnianą produkcję.
Naukowiec Conrad B. Hart odkrywa, że planeta zostaje powoli opanowywana przez kosmitów, którzy potrafią zmieniać swój wygląd. Postanawia przekazać tę informację władzom. Obcy organizują pościg w skutek czego powietrzny motocykl naukowca zostaje zestrzelony, a on sam ląduje w dżungli. Gracz, uzbrojony w pistolet i silną wolę musi powstrzymać inwazję kosmitów. Wykonanie audiowizualne gry było wykonane na wysokim poziomie, podobnie, jak animacja postaci. Główny bohater może skakać, kucać czy wykonywać przewroty.
Produkcja nie należała do łatwych, na dodatek nie można było zapisać jej stanu w dowolnym momencie. Na swojej drodze spotykaliśmy nie tylko obcych. Byli też skorumpowani ludzie, roboty czy strzelające maszyny. Sytuacje ratowały kody do poszczególnych poziomów oraz miejsca od których w razie śmierci można było kontynuować rozgrywkę.
Galeria: Top 10 gier na Amigę
9. Mortal Kombat II
Mortal Kombat to chyba najbardziej znana seria komputerowych mordobić na świecie. Logo gry – łeb smoka – jest rozpoznawany przez niemal każdego doświadczonego gracza. “Dwójka” została wyprodukowana przez Midway w 1993 roku.
Fabuła jest kontynuacją poprzedniej części. Pokonany przez Liu Kanga, Shang Tsung powraca do swego pana i zostaje skazany na śmierć. Shao Kahn daje mu jednak jeszcze jedną szansę. Czarnoksiężnik zwabia swoich wrogów do Zaświatów, aby zmierzyli się z nim, jego sługami oraz samym Shao Kahnem.
Historia w przypadku tej gry nie ma ta naprawdę większego znaczenia. Ważna jest adrenalina i morze krwi zalewające ekran. Do dyspozycji mamy dwunastu bohaterów z samym Shang Tsungiem na czele i możliwość starcia z żywym przeciwnikiem.
Każdy z zawodników posiada pięć akcji standardowych oraz szereg unikalnych umiejętności. Na szczególną uwagę zasługują jednak niezwykle ciosy kończące, Fatality. Polegają one na niezwykle widowiskowym, a zarazem niezwykle brutalnym odebraniu życia przeciwnikowi. Możemy go np. spalić, wypatroszyć czy też zamrozić i roztrzaskać na kawałki. Nowością jest możliwość zamiany oponenta w dziecko bądź okazanie miłosierdzia. Warto dodać, że zarówno ciosy specjalne, jak i kończące wymagają naciśnięcia kombinacji klawiszy w odpowiedniej kolejności.
Galeria: Top 10 gier na Amigę
8. UFO: Enemy Unknown (X-COM: UFO Defence)
Pierwsza z serii X-COM, niezwykle głośna gra, stanowiąca połączenie strategii, gry ekonomicznej i taktycznej. Stworzona i wydana przez Microprose w 1994 roku. Przybierające na sile ataki wrogich, pozaziemskich istot, zmuszają ludzi do podjęcia stanowczych działań. 11 grudnia 1998 roku do życia zostaje powołana agencja X-COM, mająca za zadanie obronę przed obcymi najeźdźcami.
Po rozpoczęciu gry oczom gracza ukazuje się glob ziemski. Jako szef wspomnianej agencji będziemy mieli za zadanie budowanie baz, instalowanie systemów obronnych i organizowanie funduszy na badania naukowe, które stopniowo zbliżą nas do technologii obcych.
Gdy jednak radar wykryje lądowanie obcego statku na Ziemi dochodzi bo bezpośredniego starcia w którym będziemy mogli pokierować naszymi jednostkami. Zarządzanie agencją przebiega w czasie rzeczywistym, natomiast walka ma miejsce w systemie turowym.
UFO zasłużyło sobie na uznanie graczy głównie ze względu na niezwykłą złożoność (przynajmniej, jak na tamte czasy). Ponadto gra dawała poczucie swobody działań i możliwość dowodzenia jednostkami w boju.
Galeria: Top 10 gier na Amigę
7. Slam Tilt: The Pinball Game
Slam Tilt to pinball wydany w 1994 roku przez 21st Century Entertainment. Firma od 1995 roku stworzyła aż dziesięć “stołowych” produkcji. Producentem był Liquid Entertainment, który po wydaniu gry zyskał niemałą sławę. Slam Tilt oferuje nam zmagania na czterech stołach z mnóstwem dziur, ramp, metalowych rur i migoczących światełek. Do tego każdy ze stołów ma oczywiście odmienny, klimatyczny wygląd.
Pierwszy z nich – Mean Machines przywodzi na myśl szalone wyścigi podrasowanych aut. Wszędzie widoczne są stalowe elementy, drogi, płonące trupie czachy i opony. Drugi stół – pirate utrzymany jest w nieco dziwnej, fioletowej kolorystyce, co jednak niczego nie ujmuje z jego wyglądu. Wszędzie widzimy łodzie, piratów, morze, a nawet roznegliżowaną syrenkę. Następny stół – Space Ace posiada świetny, komiksowy klimat. Można doszukać się tu kolorowych planet, robotów i dziwnie ubranych ludzi. Centralnym elementem ostatniej areny zmagań nazwanej Night of the Demon, jest wampirzyca, którą oplatają dwa smoki. Stół ten jest nieco uboższy pod względem “bajerów” i posiada tylko dwie, zamiast trzech łapek. Nie zmienia to faktu, że został zaprojektowany bardzo przyzwoicie.
Miejsce w rankingu w pełni zasłużone ze względu na mnogość elementów, niezwykłą grywalność i świetny, klimatyczny wygląd stołów.
Galeria: Top 10 gier na Amigę
6. Sensible World of Soccer 95/96/97/98 (SWOS)
Seria wydana przez Sensible Software jest najlepszą na Amigę produkcją sportowo-menadżerską. Mimo całej złożoności interfejs, jak i obsługa pozostają proste. Gra posiadała aktualne składy, które można było edytować, a już pierwszy SWOS wydany w 1994 roku miał opcję kariery.
Kamera pokazywała na widok “z lotu ptaka”. Każdy z piłkarzy został zróżnicowany pod względem umiejętności, których było w sumie siedem. W dowolnym momencie istniała możliwość zmiany zawodnika, a po każdym meczu wyświetlały się szczegółowe statystyki.
W 1998 roku pojawiła się nowa wersja Sensible Soccer, która ze względu na 3D była przeznaczona wyłącznie na komputery klasy PC.
Galeria: Top 10 gier na Amigę
5. Civilization (Sid Meier’s Civilization)
Pierwsza wersja Civilization wydana 21 kwietnia 1991 roku rzez firmę MicroProse zrewolucjonizowała cały gatunek gier strategicznych. Podzielona na tury, pozwalała na poprowadzenie państwa od prymitywnego plemienia aż do czasów współczesnych. Gracz zaczynał jako władca w roku 4000 lat przed Chrystusem.
Wraz z rozwojem technologii mogliśmy zmieniać rządy, kupować i modernizować armię, a nawet budować monumentalne cuda takie, jak Piramidy czy Wielki Mur. Dużą rolę odgrywała też polityka i dyplomacja. Za jej pomocą mogliśmy zarówno podpisywać sojusze z innymi narodami, jak i żądać od nich daniny czy też wywoływać wojny. Należało też dbać o rozwój miast. Gdy nie wybudowaliśmy jakichś budynków bądź miasto było słabo rozwinięte wybuchały strajki i demonstracje, a ludność odmawiała pracy.
Tura trwała początkowo 25 lat, ale czas ten zmniejszał się w czasie gry. W zależności od wybranego stopnia trudności rozgrywka kończyła się w różnym okresie czasu. Także drogi do zwycięstwa były inne. Mogliśmy podbijać każdy napotkany naród, być najbardziej rozwiniętą cywilizacją w momencie, kiedy kończy się gra bądź też wybudować statek kosmiczny, który wyruszy w podróż do Alfa Centauri.
Gra oferowała całkowitą dowolność stylu i wolność wyboru. Żadna droga nie była tą właściwą i tylko my decydowaliśmy, jaka będzie przyszłość prowadzonego narodu. Produkcja była tak złożona, że projektant gry – Sid Meier – zaimplementował do niej własną encyklopedię, Civilopedię. Zawierała ona nie tylko opis poszczególnych technologii czy formacji wojskowych i ich rolę w grze, ale także to, jaki miały wpływ na historię świata.
Galeria: Top 10 gier na Amigę
4. II: Battle for Arrakis (Dune II: The Building Of A Dynasty)
Gra na motywach znakomitej powieści Sci-Fi “Diuna” Franka Herberta została wydana przez Virgin Interactive w 1992 roku. Jeszcze tego samego roku pojawiła się kontynuacja. Gra opisuje walkę trzech rodów o kontrolę nad pustynną planetą – Diuną. Zawiera ona bowiem surowiec zwany przyprawą, który umożliwia podróże w czasie i zmienia świadomość. Władca Wszechświata Imperator Padyszach IV odda planetę pod władanie tej frakcji, która zdoła wydobyć najwięcej przyprawy. Do boju stają więc dobrzy Atrydzi, Źli Harkonnenowie oraz przebiegli Ordosi.
Każda ze stron konfliktu dysponuje charakterystycznymi tylko dla siebie jednostkami. Pod koniec gry pojawia się także możliwość wybudowania pałacu, który daje jeszcze jedną unikalną jednostkę bądź broń. W przypadku Atrydów jest to Fremen (mocna jednostka piechoty), Harkonnenów, Death Hand (rakieta naprowadzana dalekiego zasięgu), a Ordosów sabotażysta (wysadza budynki w powietrze).
Wszystkie jednostki i budowle w których są produkowane stawiamy dzięki wspomnianej przyprawie. Kiedy już nasz kombajn zbierze odpowiedniej jej ilość, zostaje “przerobiona” w fabryce na walutę (ang. credits). Diuna wyznaczyła nowe standardy w grach RTS, m.in używanie surowców czy unikalne typy jednostek.
Galeria: Top 10 gier na Amigę
3. Cannon Fodder
Niesamowita gra zręcznościowa autorstwa Sensible Software, wydana przez Virgin Interactive w 1993 roku. Po uruchomieniu się gry widzimy zielone wzgórza i nadciągających zza nich ludzików, którzy następnie wchodzą do drzwi po lewej stronie ekranu. Są to nowi rekruci. Cannon Fodder znaczy po angielsku tyle, co “mięso armatnie” i taką też rolę mają żołnierze w grze. Gracz ma za zadanie dowodzić niewielką grupą ludzików, którzy poruszając się po ekranie eliminują wszystko i wszystkich za pomocą karabinów, granatów i bazooki. W dalszej fazie gry można było jeździć różnego rodzaju pojazdami śnieżnymi, Jeepem czy czołgiem. Po każdej wykonanej misji weterani zostają odpowiednio odznaczeni lub odpowiednio… pochowani. Wspomniane zielone wzgórza są bowiem usłane różnymi nagrobkami – od prostych, białych krzyży, po czarne tablice, w zależności od stopnia poległego żołnierza. Zginąć wcale nie jest trudno. Z wrogich koszar wciąż wychodzą nowi żołnierze, a na stanowiskach czekają już inni z wyrzutniami rakiet. Ciekawostką jest fakt, że musimy wysadzić drzwi, aby gra zaliczyła nam zniszczenie budynku. Z biegiem czasu także i wrogowie dostają pojazdy i maszyny latające, a także zwiększa się ich szybkostrzelność.
Wokół gry pojawiały się liczne kontrowersje. Zarzucano jej lekkość w podejściu do zabijania i wojny. Motyw przewodni piosenki (swoją drogą świetny) zawiera słowa: “Wojna nie była nigdy tak zabawna”. Także i symbol gry – mak – to znak weteranów pierwszej wojny światowej. Brytyjska Legia Królewska zgłosiła sprzeciw. Według niej produkcja mogła kojarzyć się z ich organizacją. W związku z tym w grze pojawia się napis: “Ta gra nie jest w żaden sposób związana z Brytyjską Legią Królewską”.
Produkcja doczekała się kontynuacji, która jednak nie była zbyt entuzjastycznie przyjęta wśród graczy. Narzekano głównie na zbyt duży poziom trudności, a przez to niską grywalność.
Galeria: Top 10 gier na Amigę
2. SuperFrog
Ta humorystyczna platformówka została wydana przez Team 17 w 1993 roku i spopularyzowała Amigę, jako komputer używany do gier. W późniejszym okresie została skonwertowana na komputery PC i konsole CD32.
Fabuła opowiada nam o losach księcia zamienionego w żabę przez złą czarownicę, która na domiar złego, porywa jego ukochaną. Kiedy wszystko wydaje się stracone, książę znajduje w rzece butelkę lemoniady Lucozade, która wzmacnia jego siłę. W ten sposób żaba staje się super żabą i wyrusza na ratunek dziewczynie. Gra ma barwną, bajkową grafikę i zabawną muzykę. W czasie rozgrywki znajdujemy różnego rodzaju powerupy, jak np. żabią kulkę, która sprawia, że nasz bohater będzie mógł likwidować latających przeciwników.
Przemierzając kolejne światy, od lasu aż po sam kosmos wreszcie znajdujemy ukochaną i… czeka na nas bardzo zabawny koniec gry. Co ciekawe napój Lucozade istnieje naprawdę i był sponsorem Super Froga. To jedna z pierwszych reklam w grach.
Galeria: Top 10 gier na Amigę
1. The Settlers
Osadnicy bezapelacyjnie zasługują na pierwsze miejsce w rankingu. Produkcja wydana została przez firmę Blue Byte 22 marca 1993, chociaż w Polsce pojawiła się dopiero 14 maja 1998 roku.
Jako władca państwa feudalnego, dbamy o jego rozwój i dobrobyt. Zapewnią nam to żywność i surowce. To właśnie dzięki nim zwiększymy siłę roboczą i rozbudujemy armię, którą później wykorzystujemy w walce z przeciwnikiem. Kluczową rolę w grze sprawuje ekonomia. Należy dbać o przyrost naturalny i infrastrukturę budując drogi i fabryki. Niszcząc gospodarkę wroga wzmacniamy naszą.
Na kampanię składa się dwadzieścia rozbudowanych misji. Jeżeli będziemy chcieli kontynuować rozgrywkę po ich ukończeniu, możemy stworzyć własny scenariusz, gdzie zdecydujemy o wielkości świata i liczbie otrzymanych na początku surowców.
Galeria: Top 10 gier na Amigę