Znaczny spadek ilości spamu pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych był spowodowany likwidacją centrów kontroli botnetu Pushdo/Cutwail oraz Bredolab, które wykorzystywały sieci komputerów zombie zlokalizowanych głównie w Stanach Zjednoczonych. Działanie podobnej sieci komputerowej zainfekowanej Bredolabem zostało poważnie nadwyrężone po interwencji duńskich organów ścigania, co spowodowało dalszy spadek ilości spamu.
Na rozkład najpopularniejszych kategorii spamu w październiku miały również wpływ działania organów ścigania. Najistotniejszą zmianą spowodowaną likwidacją centrów kontroli botnetu Bredolab był krótkotrwały spadek ilości spamu zawierającego szkodliwe załączniki. Z kolei do spadku ilości spamu farmaceutycznego przyczyniło się zamknięcie programu partnerskiego Spamlt, które miało miejsce pierwszego października. W efekcie, swoją niszę na rynku spamowym odzyskały reklamy treści pornograficznych i kasyn online. Niestety, gdy jeden program partnerski zostaje zamknięty, spamerzy natychmiast zaczynają szukać innych sposobów zarabiania pieniędzy. “Pod koniec roku spamerzy prawdopodobnie przerzucą się na spam świąteczny” – powiedziała Maria Namiestnikowa, starszy analityk spamu w Kaspersky Lab.
W październiku PayPal po raz kolejny dostąpił wątpliwego zaszczytu. System ten był najpopularniejszym celem phisherów – 61,3% wszystkich ataków phishingowych było skierowanych właśnie na PayPala. Z kolei Facebook, po okresie spokoju we wrześniu, znów zaczął cieszyć się zainteresowaniem phisherów (8,4%). W efekcie, portal ten odebrał eBayowi (4,5%) drugie miejsce na liście najpopularniejszych celów ataków phishingowych. Kolejne pozycje zajęły bank HSBC (4,3%) oraz Blizzard Entertainment (3,5%), twórca World of Warcraft.