Zwycięzców dziewiątej edycji konkursu poznamy podczas finałów światowych, które odbędą się w lipcu w Nowym Jorku. Wcześniej, na całym świecie odbędą się krajowe finały do najważniejszej kategorii konkursowej – Projektowanie Oprogramowania. Polskie finały będą miały miejsce 19 i 20 kwietnia w Warszawie. Wezmą w nich udział drużyny wyłonione z grona 50 zespołów z całej Polski, które zakwalifikowały się do drugiej rundy konkursowej. Do wszystkich kategorii konkursowych w tym roku zgłosiło się ponad 2 500 polskich studentów.
“Cieszy nas niesłabnące zainteresowanie Imagine Cup. Polacy od lat odnoszą liczne sukcesy w konkursie i jestem przekonany, że będzie tak również w tym roku,”
– powiedział Dariusz Piotrowski, dyrektor działu Developer & Platform Group w polskim oddziale firmy Microsoft. –
“Konkurs Imagine Cup to dla studentów nie tylko możliwość zdobycia nowych doświadczeń i umiejętności niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej, ale także promocja ich przedsiębiorczości i najbardziej innowacyjnych pomysłów na arenie międzynarodowej.”
Polscy studenci już odnoszą pierwsze sukcesy w tegorocznej edycji Imagine Cup. Po zakończeniu pierwszej rundy kategorii Technologie Informatyczne (IT Challenge), drugie miejsce w ogólnej klasyfikacji zajmuje Błażej Matuszyk z Politechniki Poznańskiej. Do drugiej rundy tej kategorii konkursowej awansowało aż 124 studentów z polskich uczelni.
“Moja przygoda z Imagine Cup zaczęła się w 2009 roku, kiedy na jednym z portali internetowych przeczytałem opis kategorii IT Challenge. Postanowiłem spróbować i udało mi się wtedy zakwalifikować do następnego etapu. Przez kolejny rok regularnie przeglądałem treści dostępne w Bibliotece TechNet, a dzięki programowi MSDN AA mogłem poznać od strony praktycznej różne produkty Microsoft. W ubiegłorocznej edycji Imagine Cup udało mi się osiągnąć jeszcze lepsze wyniki,”
– mówi Błażej Matuszyk, student Politechniki Poznańskiej. –
“W kategorii IT Challenge wymaga się od uczestnika znajomości szerokiej gamy technologii i rozwiązań Microsoft, a także ogólnej wiedzy technicznej. Moim zdaniem kluczem do sukcesu jest posiadanie jak najszerszej wiedzy, zarówno teoretycznej, jak i praktycznej dotyczącej wielu aspektów związanych z IT.”
Pomyślnie dla Polaków zakończyła się również pierwsza runda kategorii Projektowanie Systemów Wbudowanych (Embedded Development). Do kolejnego etapu awansowały 4 polskie zespoły, co plasuje nasz kraj na 6 miejscu w ogólnym rankingu tegorocznej edycji Imagine Cup, wśród takich krajów jak Chiny, Stany Zjednoczone czy Indie.
Wzorem lat ubiegłych, uczestnicy konkursu Imagine Cup 2011 mają przygotować projekty będące odpowiedzią na przesłanie
“Wyobraź sobie świat, w którym technologia pozwala rozwiązać najtrudniejsze problemy.”
Problemy te zostały zdefiniowane przez Organizację Narodów Zjednoczonych w tzw. Milenijnych Celach Rozwoju.
W tym roku Imagine Cup obejmuje 5 głównych kategorii konkursowych:
- Projektowanie Oprogramowania (Software Design), gdzie od podstaw należy stworzyć system informatyczny. Główną nagrodą w konkursie jest 25 000 dolarów dla zwycięskiej drużyny. Za zajęcie drugiego miejsca drużyna otrzyma 10 000 dolarów, a trzeciego – 5 000.
- Projektowanie Systemów Wbudowanych (Embedded Development), w której zespoły mają
za zadanie opracowanie rozwiązania w oparciu o Windows Embedded Compact 7 oraz komputery kompaktowe. Zwycięska drużyna otrzyma nagrodę w wysokości 25 000 dolarów. Zajęcie drugiego miejsca to nagroda w wysokości 10 000 dolarów, a trzeciego – 5 000. - Projektowanie Gier (Game Design), której celem jest stworzenie nowej gry komputerowej
z wykorzystaniem Microsoft XNA Game Studio 3.1/4.0 lub Silverlight. Główna nagroda to 8 000 dolarów. Zajęcie drugiego miejsca w tej kategorii to nagroda w wysokości 4 000 dolarów, trzeciego – 3 000. - Media Cyfrowe (Digital Media), w której zespoły muszą stworzyć film poruszający tematykę tegorocznego przesłania Imagine Cup. Główna nagroda w tej kategorii to 8 000 dolarów, 4 000 dolarów za zajęcie drugiego miejsca, trzeciego – 3 000 dolarów.
- Technologie Informatyczne (IT Challenge), sprawdzające wiedzę i praktyczne umiejętności studentów pod względem tworzenia, wdrażania i nadzorowania systemów IT, które będą wydajne, funkcjonalne, stabilne i bezpieczne. Główna nagroda w tej kategorii to 8 000 dolarów, 4 000 dolarów za zajęcie drugiego miejsca i 3 000 za zdobycie trzeciego miejsca.
Studenci mogą również sprawdzić swoje umiejętności w 4 kategoriach specjalnych:
- Interoperability Challenge, w której należy opracować aplikację łączącą ludzi, gdzie wykorzystane zostanie oprogramowanie firmy Microsoft oraz open source. Główna nagroda dla zwycięskiej drużyny to 8 000 dolarów, 4 000 dolarów za zajęcie drugiego miejsca, trzeciego – 3 000 dolarów.
- Windows Phone 7, w której drużyny mają przygotować konsumencką aplikację XAP wykorzystującą cechy urządzenia mobilnego. Główna nagroda w tej kategorii to 8 000 dolarów
do podziału na drużynę, 4 000 dolarów za zajęcie drugiego miejsca i 3 000 za zdobycie trzeciego miejsca. - Orchard Challenge, w której należy stworzyć stronę internetową z wykorzystaniem platformy Orchard. Główna nagroda w tej kategorii to 8 000 dolarów, 4 000 dolarów za zajęcie drugiego miejsca i 3 000 za trzeciego.
- Windows 7 Touch, której celem jest stworzenie nowej aplikacji wykorzystującej technologię Windows 7 Touch, umożliwiającej ludziom używanie komputera w bardziej naturalny i interaktywny sposób. Główna nagroda w tej kategorii to 8 000 dolarów, 4 000 dolarów za zajęcie drugiego miejsca, trzeciego – 3 000 dolarów.
W zeszłorocznej edycji konkursu polskie drużyny największe sukcesy odnotowały w kategorii specjalnej Internet Explorer 8 Award, w której zajęły wszystkie trzy miejsca na podium. W najbardziej prestiżowej kategorii – Projektowanie Oprogramowania – zwyciężyła drużyna Skeek z Tajlandii z projektem eyeFeel, który ułatwia osobom z problemami słuchu efektywne komunikowanie się z osobami słyszącymi.
W Polsce lokalne finały Imagine Cup organizowane są we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, pod honorowym patronatem Ministerstwa Gospodarki. Sponsorami tegorocznej edycji konkursu zostały firmy Asseco Poland SA, Gildia Aniołów Biznesu, Park Technologiczny – Miasteczko Multimedialne w Nowym Sączu, Play oraz Xbox 360.
“Dotychczasowe osiągnięcia polskich studentów w konkursie Imagine Cup, ich talent, pasja oraz kreatywne projekty utwierdzają nas w przekonaniu, że warto z bliska przyglądać się uczestnikom konkursu. Zdobyte przez studentów w trakcie Imagine Cup doświadczenie jest nieocenione, a udział w rywalizacji konkursowej może stać się wstępem do przygody już sciśle biznesowej i komercjalizacji przedstawianych projektów. Park Technologiczny – Miasteczko Multimedialne oferuje w ramach projektu ‘Inkubator Przedsiębiorczości Media 3.0’ kapitał na start nowych biznesów, a także merytoryczne wsparcie podczas procesu komercjalizacji pomysłów z obszaru innowacyjnych technologii,”
– powiedział Krzysztof Wnęk, prezes Parku Technologicznego – Miasteczko Multimedialne w Nowym Sączu. –
“Dzięki projektowi ‘Media 3.0’ uczestnicy konkursu mogą kontynuować prace nad udoskonalaniem swoich pomysłów i podjąć próbę sprawdzenia ich wartości komercyjnej w warunkach rynkowych. Wierzymy, że dzięki tego typu inicjatywom kreujemy prawdziwe szanse dla polskiej przedsiębiorczości i mamy nadzieję już wkrótce obserwować jej owoce i prężne polskie firmy technologiczne.”
Użytkownicy serwisu Facebook mogą na bieżąco być informowani o konkursie przyłączając się do grupy Imagine Cup www.facebook.com/ImagineCupPoland Więcej informacji o konkursie Imagine Cup można także znaleźć na stronie www.imaginecup.pl.