W sytuacji gwałtownego załamania sprzedaży w 2009 roku, producenci zaczęli obniżać ceny oferowanych notebooków. Odbudowa rynku – jak pokazuje badanie – nie oznacza stabilizacji cen urządzeń. Będą one spadać średnio o 3,4% rocznie. Zdaniem analityków VDC Research wymusi to zmianę strategii sprzedaży wśród producentów wytrzymałych komputerów przenośnych, którzy zaczną konkurować nie tylko jakością oferowanych urządzeń, ale i ich ceną.
Największym odbiorcą wytrzymałych notebooków jest sektor prywatny, do którego trafia 60% wyprodukowanych urządzeń. W latach 2011 – 2014 największy wzrost zanotuje sprzedaż do firm transportowych, która zwiększy się o 12%.
Z danych VDC Research za trzeci kwartał 2010 roku wynika, że największym graczem pozostaje Panasonic, producent linii wytrzymałych notebooków Toughbook. Firma ta posiada 68% udział w rynku i wyprzedza siedmiokrotnie drugiego na liście Della. Trzecim graczem z 6% udziałem jest firma Getac, która zdobyła udział na rynku europejskim głównie dzięki agresywnej polityce cenowej.
“Raport przygotowany przez VDC potwierdza, że rynek europejski po trudnym dla niego 2009 roku zaczął odrabiać starty w 2010 roku. W perspektywie najbliższych kilku lat producenci skupią swoją uwagę na sektorze prywatnym, który będzie posiadał najbardziej dynamiczną stopę wzrostu. Jak pokazuje badanie, mimo agresywnej polityki cenowej ze strony niektórych producentów, przedsiębiorstwa w dalszym ciągu inwestują w urządzenia o uznanej pozycji rynkowej”
– mówi Janusz Górka, Area Sales Manager w firmie Panasonic.