Nokia wciąż jest liderem w tym segmencie rynku. W Q1 2011 sprzedała 24,2 miliona smartfonów, co daje jej 24,3 procent udziału w rynku. Co prawda liczba sprzedanych urządzeń wzrosła w stosunku do pierwszego kwartału 2010 roku (21,5 mln), to udział w rynku znacznie spadł – wtedy wynosił 38,8 procent.
Wzrost natomiast zanotowało Apple, które sprzedało w Q1 18,7 miliona smartfonów i kontroluje w tej chwili 18,7 procent rynku. Firma z Cupertino sprzedała ponad dwa razy więcej smartfonów, niż w pierwszym kwartale 2010 roku, co zaowocowało wzrostem udziału w rynku z 15,7 procent.
Trzecie na liście największych producentów smartfonów jest RIM z 14-procentowym udziałem w rynku. Kanadyjska firma sprzedała 13,9 miliona Jeżynek w pierwszych trzech miesiącach tego roku, notując ponad 31-procentowy wzrost sprzedaży w stosunku do Q1 2010 (10,6 mln sprzedanych urządzeń).
Kolejne miejsce zajął Samsung, który jednocześnie zanotował największy wzrost sprzedanych smartfonów. W Q1 2010 Samsung sprzedał ledwie 2,4 miliona egzemplarzy, podczas gdy rok później liczba sprzedanych smartfonów wyniosła już 10,8 miliona smartfonów. To daje 350-procentowy wzrost i obecnie 10,8-procentowy udział w rynku.
Pierwszą piątkę zamyka HTC z 8,9-procentowym udziałem w rynku, blisko 9 milionami sprzedanych smartfonów w Q1 2011 i wzrostem sprzedaży o 230 procent w stosunku do Q1 2010.