Zdarzyło się np., że Commodore’owa grupa Camelot, w grudniu zeszłego roku zaczęła masowo produkować na C64 256-bajtowe intra, które po uruchomieniu wyświetlały na ekranie płynnie przewijany tekst składający się z:
- 256 znaków http://www.pouet.net/prod.php?which=56347,
- później 264 liter http://www.pouet.net/prod.php?which=56348,
- następnie 280 znaków http://www.pouet.net/prod.php?which=56357
- i ostatecznie 312 liter http://www.pouet.net/prod.php?which=56360.
Głupota na miarę rekordów Guinnessa!
Znacznie bardziej widowiskowa okazało się jednak zeszłoroczna, listopadowa moda na udawanie śnieżenia na ekranie. Co można pokazać no, w 32 bajtach w MS-DOS, albo też nakręcić 888-megabajtowy film o śnieżeniu na ekranie (którego pierwszą, i ostatnią, minutę można obejrzeć dzięki uprzejmości YouTube).
Dość rzec, że telewizyjny szum sportowano na:
- GameBoya Advance http://www.pouet.net/prod.php?which=56283,
- j2me http://www.pouet.net/prod.php?which=56330 (dla urządzeń mobilnych),
- zrealizowano go też w 128 bajtach w JavaScripcie http://www.pouet.net/prod.php?which=56274,
- da się go uzyskać na Sharpie MZ-700 http://www.pouet.net/prod.php?which=56303,
- w 32 bajtach na ZX Spectrum http://www.pouet.net/prod.php?which=56273,
- albo w na Commodore VIC-20 http://www.pouet.net/prod.php?which=56275,
- w 128 bajtach na ZX-81 http://www.pouet.net/prod.php?which=56263,
- w 8 KB na Symbianie http://www.pouet.net/prod.php?which=56275,
- pojawił się też na NES-ie http://www.pouet.net/prod.php?which=56305,
- w królestwie Flasha http://www.pouet.net/prod.php?which=56272,
- w panoramicznej rozdzielczości na joysticku, udającym konsolę do gier http://www.pouet.net/prod.php?which=56314,
- na dwóch ekranach Nintendo DS http://www.pouet.net/prod.php?which=56282,
- ekranie Amstrada CPC http://www.pouet.net/prod.php?which=56255,
- Commodore 16 http://www.pouet.net/prod.php?which=56304
- widziano go także na bootblocku amigowej dyskietki http://www.pouet.net/prod.php?which=56299,
- na konsoli do gier Atari 2600 http://www.pouet.net/prod.php?which=56318,
- zawitał też na ekrany kalkulatorów TI-89 http://www.pouet.net/prod.php?which=56292,
- ogarnął również tryb tekstowy MS-DOS http://www.pouet.net/prod.php?which=56276,
- 4-pak Guinnessa zdecydowanie należy się jednak Peterowi Dellowi (aka. JAC!), który to najpierw wydał TV Noise Anthology na małe Atari, w którym to szumem możemy sterować za pomocą paddle’a (takie komputerowe wiosełko) http://www.pouet.net/prod.php?which=56197, a następnie podbił stawkę wydając TV Noise Demo Makera http://www.pouet.net/prod.php?which=56294, zestaw narzędzi do generowania szumu, który da się uruchomić albo na Atari, albo na emulatorze tej maszyny.
- na szczęście nowoczesne telewizory zamiast szumieć, reagują “brakiem sygnału”, o czym opowiada demo Modern TV Noise na C64: http://www.pouet.net/prod.php?which=56295
Skoro osiągnęliśmy już poziom absurdu, czas zająć się analizą zjawiska, które można określić mianem cyfrowego szumu. Moda na cyfrowy szum (o nazwie kodowej Wallflower) zakwitła na Pouecie w maju tego roku.
Do tej pory mogliśmy obejrzeć Wallflowera na Commodore 64 w wykonaniu grupy Ate Bit http://www.pouet.net/prod.php?which=56935, który zmieścił się w 23 bajtach kodu procesora MOS 6510 (7C 00 05 A2 29 3F A8 E5 A1 45 A2 05 A2 29 7F 99 00 D4 99 D7 CF 50 EB), co można przetłumaczyć jako:
* = $7c
ora $a2
and #$3f
tay
sbc $a1
eor $a2
ora $a2
and #$7f
sta $d400,y
sta $cfd7,y
bvc $7c
a wygląda tak:
Na Atari 800XL/65XE/130XE Wallflower XL http://www.pouet.net/prod.php?which=56951 (napisany przez wspomnianego wcześniej JAC!-a) również zajmuje 23 bajty i działa na bliźniaczym procesorze MOS 6502C.
Wygląda z jednej strony tak:
* = $2000
.opt ill
sei
loop lax 20
ora 19
tay
sta $d200,y
eor $d40b
sta $d000,y
bvc loop
a po uruchomieniu, w ten sposób:
Dodajmy, że w archiwum z hm… intrem znajduje się również 16-bajtowa odmiana Wallflowera na Atari XL/XE.
Stawkę podbili jednak użytkownicy brytyjskiego ZX Spectrum, na którym monochromatycznego Wallflowera ZX udało się wykonać w 15 bajtach kodu procesora Z80:
org #afc8
jp2 ld h,#57
jp1 ld a,r
xor (hl)
ld (hl),a
dec hl
out (254),a
bit 6,h
jr nz,jp1
jr jp2
len equ $-jp2
Natomiast kolorowy, cyfrowy szum na ZX Spectrum zajmuje zaledwie 12 bajtów:
org #af57
jp2 ld h,c
jp1 ld a,r
xor (hl)
ld (hl),a
dec hl out (254),a
set 6,h
jr jp1
len equ $-jp2
I tym oto sposobem, 12 bajtów tajemniczego kodu Z80 wystarczy, by obsłużyć niejedną imprezę techno (o ile DJ zastosuje odpowiednie efekty i sampler). Za to 888-megabajtowa, krótkometrażowa, 1-minutowa etiuda filmowa o telewizyjnym szumie wciąż się ściąga… Eh, cały ten (informacyjny) szum…