Tak działa tryb 3D w smartfonie: na dotykowym ekranie o przekątnej 4,3 cala umieszczona jest specjalna warstwa z filtrem (blokada paralaksy), która uaktywnia się w trybie 3D. Tworzy ona różne obrazy – odpowiednie dla lewego i prawego oka, co jest odbierane przez mózg jako efekt 3D.
I faktycznie, testowy telefon wyświetla trójwymiarowe obrazy bez potrzeby zakładania okularów, jednak wyglądają one bardziej gruboziarniście niż zakładki menu w trybie 2D. Wyświetlanie w 3D jest ograniczone do jednego obszaru ekranu, nazwanego “przestrzenią 3D”. Tutaj znajdują się: instrukcja obsługi, gry, galeria, w której można zapisywać pliki 3D, dostęp do kanału 3D YouTube’a oraz aparat 3D. Dla fanów gier są cztery gry 3D: “Nova”, “Let’s Golf”, “Gullivers Reisen” i “Asphalt 6”. Efekt 3D w grach, które mieliśmy okazję testować bardzo się udał. Przestrzenne renderowanie jest świetnie i wcale nie męczy oczu zwłaszcza w przypadku światowej sławy strzelaniny “Nova” i “Let’s Golf 2”. Stoi to w całkowitym przeciwieństwie do interfejsu 3D Space oraz robionych aparatem telefonu zdjęć i filmów. W tym przypadku doświadczamy już po krótkim czasie bólu oczu i ucieszymy się, że pozostałe elementy menu systemu Android wyświetlane są w trybie 2D.
Plastyczne ujęcia
Telefon ten robi zdjęcia 3D i nagrywa filmy 3D. Odbywa się to przy użyciu podwójnych stereoskopowych soczewek, które zapisują obraz w maksymalnej rozdzielczości 3 megapikseli. Ujęcia 3D można oglądać bezpośrednio na wyświetlaczu telefonu. Można też podłączyć telefon przez złącze HDMI do telewizora lub monitora 3D. denerwujące jest jednak, że najpierw trzeba kupić odpowiednią przejściówkę, która kosztuje około 120 zł. Nasze próbne ujęcia z efektami 3D wyglądają na ekranie telefonu wprawdzie dobrze, ale w wideo oglądanym na telewizorze 3D, z wykorzystaniem okularów z przesłoną, występują znaczne przeskoki, a jasność ulega wahaniom. Na zdjęciach 3D efekt psują linie, a w filmach schody.
Efekt 3D powstaje, ponieważ odległość między soczewkami jest nieduża, jednak jest on udany tylko w przypadku obiektów oddalonych od aparatu o około metr. Jeśli są one dalej, szybko traci się wrażenie trójwymiarowości. Dotyczy to przede wszystkim wideo (maksymalna rozdzielczość – 720p), gdzie występują poruszające się obiekty, oddalone o więcej niż jeden metr. Nasze podsumowanie właściwości 3D tego telefonu: wyświetlacz 3D sprawdza się tylko w przypadku profesjonalnych plików, takich jak gry i wideoklipy 3D. Jakość zdjęć i filmów zrobionych własnoręcznie za pomocą tego aparatu 3D są dalekie od naszych oczekiwań.
Wyświetlacz: duży, ale nie z najwyższej półki
Abstrahując od właściwości 3D, Swift 3D okazuje się być wyśmienicie wyposażony. Przekątna wyświetlacza wynosi całe 4,3 cala, a rozdzielczość 800×480 pikseli. Jakość wyświetlanego obrazu jest całkowicie zadowalająca. Nie jest ona wprawdzie tak doskonała jak w przypadku konkurencyjnych urządzeń z wyświetlaczami wykonanymi w technologii AMOLED, niemniej jednak kolory i czerń są bardziej nasycone niż na ekranach Super-LCD. Reakcje ekranu dotykowego też są w porządku: przewijanie, wielodotykowość i wciskanie klawiszy przebiegają gładko i sprawnie. Przede wszystkim jednak na pochwałę zasługuje wydajność. Chociaż w trakcie testu uruchomiliśmy więcej programów, które pracowały w tle i były wyświetlane przez fabrycznie zainstalowanego menadżera urządzeń, żadne zawieszenia nie wystąpiły, a przestoje były rzadkie i trwały krótko. Dwurdzeniowy procesor 0MAP4 taktowany z częstotliwością 1 GHz, wyprodukowany przez Texas Instruments dysponuje wystarczającą mocą obliczeniową. Wewnętrzna pamięć o pojemności 8 GB jest dostępna, aby zapisywać w niej muzykę, filmy i gry, ale do dyspozycji użytkownika jest około 4,5 GB. Można ją rozszerzyć o następne 32 GB dzięki slotowi na karty microSD.
Tak jak prawie we wszystkich urządzeniach serii Swift (Optimus poza Polską), również i ten telefon LG wyposażyło w system operacyjny Android. Jednak zamiast fabrycznie instalować wersję 2.3 Gingerbread, która już od dawna znajduje wykorzystanie w google’wych telefonach, Swift 3D ma na pokładzie starszą wersję 2.2 (Froyo). Już na jesieni można się spodziewać aktualizacji. LG zainstalowało w Androidzie swój interfejs użytkownika, który jednak nie jest niczym szczególnym. Telefon można jednak dobrze spersonalizować – na siedmiu ekranach głównych można umieścić widgety, foldery i aplikacje. Interfejs LG ten nie jest jednak tak elastyczny jak na przykład TouchWiz Samsunga.
Aparat: najlepszy w 2D
Wróćmy jeszcze do aparatu, tym razem zajmijmy się jego trybem 2D. Zdjęcia zrobione w rozdzielczości 5 megapikseli są prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Dobra jest przede wszystkim ostrość, a kolory są oddane realistycznie. Jedynie zdjęcia zrobione w sztucznym świetle wychodzą z lekkim czerwonym odcieniem. Autofokus łapie przy ujęciach makro ostrość już od 6 centymetrów, lampa błyskowa LED dobrze doświetla motywy. Ostre zdjęcia można zrobić nawet przy złych warunkach oświetleniowych i bez żadnego światła. Swift 3D nagrywa wideo w pełnej rozdzielczości 1080p. Ten punkt również nie daje żadnych powodów do niezadowolenia, nasze próbne nagrania wyszły bardzo przejrzyście.
Jeśli chodzi o muzykę, to jest parę istotnych minusów: nie ma radia ani dousznych słuchawek. Za to nawigacja z wykorzystaniem Google Maps jest udana, ponieważ szybko następuje lokalizacja położenia (GPS Fix) – w mniej niż 10 sekund. Bardzo nam się podoba również przeglądarka, której obsługa jest bardzo intuicyjna i która wyświetla strony tak samo jak komputer, jest też niezwykle szybka – naszą testową stronę ważącą 600 KB załadowała całkowicie w mniej niż sześć sekund, zarówno w połączeniu WLAN jak i przez sieć mobilną. W naszych pomiarach pracy na najwyższych obrotach uruchamiała się ona w około 1,3 sekundy od kliknięcia na ikonkę aktywacyjną, a menu wiadomości i kontaktów otwierało się w mniej niż sekundę.
Jeszcze dwa zdania o wrażeniach dotykowych. Telefon daje poczucie wysokiej jakości i jest bardzo szczupły (około 13 milimetrów), ale nie tak szczupły jak na przykład super-płaski Samsung Galaxy S2. Ze względu na duży wyświetlacz jego długość wynosi 13 centymetrów, zajmuje więc dużo miejsca w kieszeni.
Akumulator słaby, akustyka świetna
Dużym minusem jest czas pracy akumulatora. Wytrzymałość smartfona w trybie rozmowy jest jeszcze całkiem niezła – 5 godzin 20 minut -, ale w teście pracy online, na pełnej jasności, wysiadł on już po czterech godzinach. Podczas grania w trybie 3D widzieliśmy całkiem wyraźnie, jak bateria pada. Po godzinie zostało zużyte dobre 60 procent zapasów akumulatora o pojemności 1500 mAh. Akustyka telefonu jest za to na plus. Głosy, zwłaszcza po stronie telefonu, brzmiały ładnie i naturalnie. Po stronie sieci stałej dźwięk był odrobinę zniekształcony, ale rozmówca był całkowicie zrozumiały. Także głośnik sprawdza się lepiej w samym telefonie niż po stronie sieci stałej, gdzie rozmówca brzmiał jakby był oddalony.
Podsumowanie: innowacyjny, ale męczący
Czy koniecznie trzeba wyposażać telefony w efekty 3D? LG uważa wprawdzie, że tak, ale naszym zdaniem producentowi ta innowacja się nie powiodła. Efekt trójwymiarowości jest wprawdzie w grach i profesjonalnych filmach udany, ale zdjęcia i filmy zrobione samodzielnie nie wyglądają tak ładnie i męczą oczy po dłuższym oglądaniu na ekranie telefonu. Na telewizorze 3D wyglądają za to ziarniście i przeskakują. Poza samym bajerem 3D, Swift 3D jest wyśmienicie wyposażonym telefonem z systemem Android, potężnym wyświetlaczem, mocnym, dwurdzeniowym procesorem, bardzo dobrym aparatem 2D i fajną akustyką. Krytyka należy mu się za słabą baterię i “stary” już system operacyjny Android 2.2 (aktualizacja powinna być już dostępna).
Alternatywy
3D w telefonie komórkowym oferuje jak na razie tylko HTC Evo 3D. Ponieważ jego testowanie nie dobiegło jeszcze końca, możemy polecić Wam na razie tylko coś bez 3D. Kto szuka telefonu z najnowszą wersją Androida, dwurdzeniowym procesorem i dużym, ostrym jak nóż wyświetlaczem, znajdzie to wszystko w telefonie Samsung Galaxy S2. Ten zwycięzca naszego rankingu smartfonów jest jednak nieco droższy (obecna cena to ok. 1770 zł) od Swifta 3D (1630 zł). Temu, kto nie patrzy tak bardzo na cenę, ale chce jednak trochę zaoszczędzić, serdecznie polecamy poprzednika Galaxy S2 – Galaxy S I9000 – trochę mniejszy wyświetlacz, brak lampy błyskowej, nie tak elegancki, ale kosztuje około 1170 zł i dlatego stanowi wśród smartfonów prawdziwą okazję (ZOBACZ PORÓWNANIE).
LG P920 Swift (Optimus) 3D
Pierwszy telefon komórkowy z aparatem 3D i wyświetlaczem 3D, który jednak szybko męczy wzrok i nie robi najlepszych ujęć 3D. Poza samym trybem 3D jest to bardzo dobrze wyposażony telefon z Androidem.
PLUSY:
Gry w 3D sprawiają dużą frajdę
Bardzo duży wyświetlacz
Wydajny aparat w trybie 2D
Dobra akustyka
Mocny, dwurdzeniowy procesorMINUSY:
Zdjęcia i wideo zrobione telefonem męczą oczy i nie wyglądają zbyt ładnie
Słaby akumulator