Procesor Tegra 3, znany wcześniej pod nazwą kodową “Projekt Kal-El,” ma osiągać trzykrotnie wyższą wydajność od procesora Tegra 2, a także cechuje się mniejszym nawet o 61 procent poborem energii. Dzięki temu urządzenia oparte na tym procesorze są w stanie odtwarzać materiały wideo w wysokiej rozdzielczości (HD) przez 12 godzin na jednym ładowaniu akumulatora.
W procesorze Tegra 3 zaimplementowano nową, opatentowaną technologię zmiennego, symetrycznego przetwarzania wielowątkowego (ang. vSMP – Variable Symmetric Multiprocessing). vSMP zakłada wykorzystanie piątego “towarzyszącego” procesora, który został zaprojektowany do zadań niewymagających znacznej mocy obliczeniowej i cechuje się niewielkim poborem energii. Cztery główne rdzenie zostały zaprojektowane do pracy z zadaniami wymagającymi wysokiej wydajności i na ogół pobierają mniej energii od procesorów dwurdzeniowych.
Podczas wykonywania zadań wymagających mniejszego zużycia energii, takich jak słuchanie muzyki, odtwarzanie filmów lub aktualizowanie danych w tle, procesor Tegra 3 wyłącza cztery wysokowydajne rdzenie i pracuje wyłącznie na rdzeniu towarzyszącym. I odwrotnie – podczas realizacji zadań wymagających wysokiej wydajności, takich jak przeglądanie stron internetowych, pracy wielozadaniowej i gier, procesor Tegra 3 wyłącza rdzeń towarzyszący.
Czterordzeniowym procesorom Tegra 3 towarzyszą nowe, dwunastordzeniowe procesory graficzne GeForce, które umożliwiają tworzenie bardziej realistycznego obrazu za pomocą efektów dynamicznego oświetlenia, symulacji fizyki i środowisk w wysokiej rozdzielczości, a także obsługują efekt stereoskopowego 3D, pozwalając na stworzenie nowej generacji mobilnych gier.
Jak obiecuje producent, Tegra 3 może zapewnić graczom wrażenia porównywalne z konsolami do gier. Zapewnia on pełną obsługę kontrolerów do gier, dzięki czemu użytkownicy mogą grać w gry na tabletach lub smartfonach, bądź podłączyć urządzenia do telewizorów HD. Ponadto układ wykorzystuje technologię 3D Vision, automatycznie wprowadzając efekt stereoskopowego 3D w aplikacjach napisanych w OpenGL. Dzięki temu, urządzenie podłączone do telewizora 3D (dzięki technologii HDMI 1.4), pozwala na odtwarzanie materiałów w trzech wymiarach.