Telefony komórkowe w coraz mniejszym stopniu służą do rozmawiania, a w coraz większym do rozrywki. Z badań firmy Nielsen wynika, że do najbardziej popularnych aplikacji pobieranych na smartfony należą gry – 64% użytkowników przyznaje, że korzystało z nich w ciągu ostatnich 30 dni. Badani rzadziej używają aplikacji pogodowych (60%) i społecznościowych (56%). Co ciekawe – aż 93% użytkowników smartfonów deklaruje, że jest gotowa płacić za gry.
Przeciętnie mobilny gracz poświęca rozrywce średnio 7,8 godziny miesięcznie. Najwięcej grają użytkownicy iPhona – średnio 14,7 godzin miesięcznie, zaś osoby korzystające z telefonów z systemem Android – 9,3 godziny.
Badania pokazują także, że 43% abonentów telefonów komórkowych w USA ma własny smartfon. Ekspansja telefonów z systemem operacyjnym sięga 62% w grupie dorosłych w wieku 25-34 lata i 54% w grupach wiekowych 18-24 i 35-44.
Android pozostaje najbardziej popularnym systemem operacyjnym w Stanach zgarniając 43% rynku, natomiast 28% stanowią użytkownicy iPhone’ów. W Europie przewaga Androida nad iOSem jest jeszcze większa. Jednak współpraca Nokii oraz Microsoftu może zaowocować sukcesem popularności Windows Phone i zwiększyć ilość smartfonów korzystających z tego systemu. W kontekście wyników badań jednym z czynników sukcesu będzie zapewne to, czy Gigantowi z Redmond uda się przyciągnąć deweloperów i stworzyć dla nich ciekawą ofertę gier.
Rosnąca popularność rozrywki mobilnej prawdopodobnie zmieni układ sił na rynku gier. Producenci coraz mocniej koncentrują się na tym sektorze, ponieważ w nim upatrują nowe Eldorado. Nie tylko doświadczeni developerzy mogą zdobywać ten rynek. Produkcja gry mobilnej jest tańsza i relatywnie łatwiejsza niż w przypadku gier tradycyjnych. Otwiera to spore możliwości przed małymi firmami oraz indywidualnymi projektantami. –
Dla naszej firmy to dobra wiadomość – na rynku pracy będzie przybywać osób z doświadczeniem. W tym momencie nie jest łatwo o takich pracowników, a są oni niezbędni, by firma szybko reagowała na potrzeby rynku.. Nie bez znaczenia jest także fakt, iż użytkownicy deklarują chęć płacenia za gry. Oznacza to, że ekspansja na rynek gier mobilnych ma dodatkowe uzasadnienie biznesowe — mówi Lidia Janoszka, Marketing Manager w krakowskiej firmie Ganymede, do której należy GameDesire.