Z informacji jakie uzyskujemy podczas spotkań z klientami wynika, iż w okresie przedświątecznym sieci komputerowe przeżywają coś w rodzaju informatycznego Armagedonu — mówi Zbigniew Engiel z laboratorium informatyki śledczej Mediarecovery.
Świąteczne maile jak wewnętrzny atak DoS
Przedświąteczny zalew e-kartek, filmików, linków do “tańczących reniferów” negatywnie odbija się na przepustowości sieci komputerowej, a w skrajnym przypadku może doprowadzić do przeciążenia serwerów lub kompletnego zapchania pasma. Wystarczy, że w firmowej sieci pojawi się świąteczny hit, który wszyscy muszą zobaczyć i w większych organizacjach pracownicy mogą doprowadzić do zjawiska przypominającego atak DoS.
Doradzałabym wykorzystanie funkcjonalności rozwiązań UTM żeby przeciwdziałać tego typu sytuacjom — mówi Elżbieta Kasprzyk, channel manager gateProtect –
urządzenia te posiadają usługę tzw. traffic shaping czyli kształtowania ruchu.
Administrator może ustalić szerokość pasma dla każdego rodzaju obiektów i w ten sposób ratować sieć przed zatorem . Spam, wirusy, trojany
Przedświąteczną gorączkę zakupową wykorzystują też spamerzy, którzy podsyłają internautom rewelacyjne cenowo oferty zakupu prezentów. Większość z nich to podróbki produktów oryginalnych, a część jest jedynie przykrywką dla prób infekcji szkodliwym oprogramowaniem.
W okresie świątecznym bez filtru antyspamowego nie obejdzie się żadna firma — uważa Elżbieta Kasprzyk z gateProtect. Jak szacują eksperci ilość spamu zawierającego szkodliwe oprogramowanie to około 5%.
Informatyczny stan wyjątkowy
Aktywniejsza działalność użytkowników oraz nasilenie działań cyberoszustów i cyberprzerstępców wprowadza stan wyjątkowy w działach bezpieczeństwa IT. W większości dużych instytucji świąteczną praktyką stało się powoływanie nocnych zespołów “helpowych”, które w czasie wolnym dla innych pracowników starają się przywrócić sieć do stanu, który umożliwi podjęcie normalnej pracy dnia następnego. W średnich firmach częściej niż zwykle zdarzają się awarie i konieczność zostania po godzinach.
Doceń informatyka na Święta
Brak zrozumienia specyfiki pracy działów IT i skali problemów technicznych wynikających ze świątecznej gorączki powoduje często napięcia i konflikty na linii informatyk – użytkownik.
Dlatego też apelujemy do osób pracujących z komputerem żeby w tym okresie podeszli z większym zrozumieniem do utrudnień związanych z siecią i Internetem — mówi Zbigniew Engiel z Mediarecovery –
A papierowa kartka świąteczna dla działu IT z pewnością będzie dobrym sposobem docenienia ich wysiłków w tym gorącym informatycznie okresie — dodaje.