Inicjatywy i działania o takim charakterze nie mogą budzić jednak żadnych wątpliwości prawnych.
Umowa handlowa dotycząca zwalczania obrotu towarami podrabianymi
(ang. Anti-Counterfeiting Trade Agreement, zwana dalej “ACTA” lub “Porozumieniem ACTA”) natomiast powoduje liczne kontrowersje, które dotyczą trybu jej procedowania oraz ostatecznego brzmienia, w jakim została przyjęta przez Radę UE oraz Parlament UE.
Powyższe wynika m.in. z treści oficjalnych stanowisk szeregu organizacji pozarządowych, organizacji zrzeszających przedsiębiorców, a także Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych i Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
Co istotne, IAB Polska jeszcze w maju 2011 roku, wraz z innymi organizacjami, apelowała do posłów Parlamentu Europejskiego o poparcie wniosku o skierowanie treści ACTA do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwościowi celem zaopiniowania, czy ACTA jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
W związku z powyższym oraz kierując się potrzebą zapewnienia branży internetowej pewnego otoczenia prawnego, IAB Polska wskazuje na konieczność wyjaśnienia – w trybie debaty eksperckiej zainteresowanych środowisk – poważnych wątpliwości prawnych, które dotyczą w szczególności: a) ogólnych stwierdzeń ACTA w zakresie warunków utrzymania przez daną Stronę Porozumienia systemu przewidującego ograniczenie odpowiedzialności dostawców usług internetowych (art. 27 ust. 2 ACTA, przypis Nr 13); b) obowiązku Strony Porozumienia w zakresie wspierania tzw. wspólnych wysiłków przedsiębiorców na rzecz skutecznego zwalczania naruszeń praw związanych ze znakami towarowymi, praw autorskich lub pokrewnych, o którym mowa w treści art. 27 ust. 3 ACTA; c) warunków udostępniania sądom oraz tzw. “właściwym organom” danych osobowych osób fizycznych (art. 11 ACTA oraz art. 27 ust. 4 ACTA); d) zasad liczenia odszkodowania należnego dysponentom praw własności intelektualnej (art. 9 ACTA); e) przedmiotu i zakresu współpracy międzynarodowej, o której mowa w treści art. 33 ACTA; f) trybu procedowania Porozumienia ACTA, które zostało skonsultowane tylko i wyłącznie z wybranymi przez MKiDN organizacjami oraz podmiotami; g) konieczności dokonania zmian w prawie UE i prawie krajowym w związku z podpisaniem ACTA.
Zdaniem IAB Polska wyjaśnienie powyższych kwestii pozwoli na usunięcie powstałych w związku z treścią ACTA niejasności co zapewni stabilne otoczenie prawne dla wykonywania i podejmowania działalności gospodarczej w sektorze branży internetowej.