Podobnie jak GPS, Galileo umożliwi użytkownikom określenie ich dokładnego miejsca w czasie i przestrzeni, jednak dane Galileo będą ponoć bardziej precyzyjne i wiarygodne. Pod europejską kontrolą cywilną Galileo będzie kompatybilny – a w przypadku niektórych usług – interoperacyjny z amerykańskim systemem GPS i z rosyjskim systemem GLONASS, ale niezależny od nich.
Dzięki świadczonym usługom Galileo będzie stanowić podstawę działalności wielu sektorów gospodarki europejskiej: z bezpłatnych usług Galileo odniosą korzyści sieci elektroenergetyczne, przedsiębiorstwa zarządzające flotą, sektor transakcji finansowych, żegluga, operacje ratunkowe oraz misje pokojowe.
Osiem satelitów zamówionych w dniu dzisiejszym powiększy liczbę już zamówionych 18 satelitów, z których dwa są już na orbicie od dnia 21 października 2011 r. Do końca 2015 r. będziemy więc mieć 26 satelitów. Drugie wystrzelenie kolejnych dwóch satelitów Galileo odbędzie się jeszcze w tym roku.
Program Galileo składa się z dwóch etapów:
- faza walidacji orbitalnej (faza IOV) obejmuje testowanie i eksploatację czterech satelitów i powiązanej z nimi infrastruktury naziemnej. Faza ta jest w trakcie realizacji;
- faza pełnej zdolności operacyjnej (faza FOC) obejmuje rozmieszenie pozostałej infrastruktury naziemnej i kosmicznej. Obejmuje ona wstępną zdolność operacyjną 18 satelitów operacyjnych. Pełen system będzie składać się z 30 satelitów na orbicie, a także dwóch satelitów pozostających na Ziemi, mogących w razie konieczności zastąpić te pierwsze, oraz z ośrodków kontrolnych znajdujących się w Europie oraz sieci stacji czujnikowych i stacji typu “uplink” zainstalowanych na całym świecie.
Dodatkowe informacje na temat zamówień komponentów Galileo
Dzisiejsze umowy zostały podpisane przez Europejską Agencję Kosmiczną w imieniu Komisji Europejskiej. Zamówienia na usługi niezbędne do zapewnienia pełnej operacyjności systemu Galileo zostały podzielone na sześć umów. W styczniu 2010 r. udzielono trzech zamówień, mających na celu zapewnienie systemowego wsparcia inżynieryjnego dla satelitów i rakiet nośnych (IP/10/7). Czwarta umowa została podpisana w Brukseli w październiku 2010 r. z firmą SpaceOpal obsługującą infrastrukturę kosmiczną i naziemną (IP/10/1382). W czerwcu 2011 r. (IP/11/772) zostały podpisane dwie pozostałe umowy z firmą ThalesAlenia (Francja) w sprawie infrastruktury naziemnej i z firmą Astrium (Wielka Brytania) w sprawie infrastruktury kontroli naziemnej.
Proces ten został rozpoczęty w lipcu 2008 r. przez Europejską Agencję Kosmiczną w imieniu Komisji Europejskiej. Po przeprowadzeniu etapu wszechstronnego dialogu wybrane przedsiębiorstwa zostały zaproszone do przedstawienia swoich najlepszych i ostatecznych ofert. Wszystkie zamówienia zostały udzielone na podstawie zasady “najlepsza relacja wartości do ceny”.
Satelity
Kontrakt ramowy podpisany zarówno z firmą OHB System AG, jak i EADS-Astrium GmBH, na okres od 2010 do 2016 r. obejmuje dostawę do 32 satelitów. W 2010 r. zawarto z OHB specjalną umowę dotyczącą pierwszego zamówienia 14 satelitów, z zastrzeżeniem dostarczenia pierwszego satelity w 2012 r. Od tego czasu co półtora miesiąca ma być dostarczany jeden satelita. Ostatnia dostawa jest przewidziana na rok 2014.
Usługi wynoszenia satelitów na orbitę
W 2010 r., udzielono zamówienia firmie Arianespace na wystrzelenie pięciu rakiet nośnych Sojuz z Kourou w Gujanie Francuskiej, z których każda będzie transportowała dwa satelity. W umowie przewidziano również dodatkowe możliwości wystrzelenia rakiet Sojuz (z dwoma satelitami) i Ariane 5 (z czterema satelitami).
Podpisana dziś umowa z Astrium SAS (Francja) obejmuje dostosowanie techniczne typowej rakiety Ariane 5 do szczególnych potrzeb satelitów Galileo. Dostosowanie to umożliwia wyniesienie na orbitę czterech satelitów na raz, a tym samym przyspieszenie ich rozlokowania.