Tę inwestycję zakończyliśmy w roku ubiegłym. Uwolniliśmy w ten sposób 706 węzłów, czyli lekko powyżej planu. To daje nam dostęp do prawie 5 mln linii TP, czyli połowy linii operatora zasiedziałego. Wiele z tych linii jest za długich, żeby oferować szybkie usługi, ale to już nie zależy od nas — mówi Mirosław Godlewski, prezes Netii.
W ramach technologii LLU Netia obsługuje blisko 185 tys. klientów. Do końca marca liczba wszystkich uwolnionych węzłów ma wzrosnąć do 713.
W najbliższym czasie spółka zamierza skoncentrować się na modernizacji własnej infrastruktury.
Wraz z zakupem Dialogu w przyszłym roku widzimy potencjał modernizacji 2,5 mln linii, czyli gospodarstw domowych, do standardów nowej generacji – NGA. Mówimy o przepływnościach rzędu 50 megabitów w przypadku VDSL, o przepływnościach 100 mb, kiedy światłowód jest przeciągnięty praktycznie do domu — podkreśla Mirosław Godlewski.
Do grudnia 2011 roku Netia zmodernizowała już ponad pół miliona linii. W zasięgu sieci NGA, umożliwiającej świadczenie usług 3play, czyli telefon, Internet i telewizja cyfrowa, znalazło się ponad 550 tys. gospodarstw domowych, z czego 430 tys. w zasięgu sieci miedzianej i 120 w zasięgu sieci Ethernet. Włączając w to klientów sieci Dialog liczba klientów wzrasta do 780 tysięcy. Docelowo sieć NGA ma objąć 1,2 mln gospodarstw domowych.
Dodatkowo Netia będzie również modernizować strukturę szkieletową, głównie poprzez zwiększanie jej przepływności.
To nie są duże nakłady. Wydatki ponosimy w sposób systematyczny. Szacujemy, że właściwie wystarczyłoby 40 mln zł, żeby podwoić przepustowość naszej infrastruktury szkieletowej. Wraz ze wzrostem ruchu, transmisji danych, także dzięki mobilnym technologiom transmisji danych, tj. LTE czy 3G, te inwestycje będą realizowane, ponieważ ruch w sieci rośnie — mówi prezes Netii.
Spółka ma nadzieję, że będzie rósł w dalszym ciągu, również dzięki pełnej integracji Netii z przejętymi podmiotami: Grupą Dialog i Crowley Data Poland. Nowa Netia świadczy prawie 2,8 mln usług stacjonarnych, z tego ponad 900 tys. usług szerokopasmowych i ponad 1,7 mln usług głosowych. Udział w rynku wynosi odpowiednio 14,4 proc. oraz 19,9 proc. Z usług telewizyjnych korzysta już ponad 51 tys. klientów, a z mobilnej telefonii i dostępu do Internetu – ok. 83 tys. osób.