W rzeczywistości może być ich znacznie więcej. Jak pokazują badania Pew Research, ponad 46 proc. Amerykanów posiada smartfon, który umożliwia czytanie e-książek. Choć nie wiadomo ilu użytkowników faktycznie korzysta z tej funkcji, to w teorii niemal co drugi mieszkaniec Stanów ma taką możliwość.
Odzwierciedleniem rosnącego zainteresowania e-czytaniem są wyniki sprzedaży e-booków za 2011 rok – prawie 970 milionów USD. Oznacza to 117 proc. wzrost w stosunku do roku 2010. Pomimo, iż wynik jest bardzo dobry, to należy zaznaczyć, że tempo wzrostu nieco wyhamowało. Między 2009 a 2010 rokiem wyniosło ono 164 proc.
Globalna tendencja nie pozostaje bez echa w Polsce. Ibuk.pl – krajowy pionier e-czytelni, w 2011 roku odnotował najlepszy wynik od momentu wejścia na rynek. Dwucyfrowy wzrost zainteresowania ofertą, w porównaniu z rokiem 2010, to także dobry prognostyk na przyszłość.
Co ciekawe, wśród e-czytelników odnotowano nie tylko wyższe zainteresowanie e-bookami, lecz również książkami drukowanymi. Jak wynika z badania Book Industry Study Group, kupują je oni najchętniej poprzez dedykowane aplikacje oraz w sklepach internetowych. Coraz rzadziej zaglądają natomiast do tradycyjnych księgarni.
Potwierdzają to badania Chińskiej Akademii Prasy i Publikacji. 16,4 proc. e-czytelników w Kraju Środka, po przeczytaniu e-booka, kupuje papierową wersję książki. Głównie w sieci.
Zgadza się z tym także Paweł Lewandowski, Menedżer marketingu online Wydawnictwa Naukowego PWN – “Duża część klientów naszej czytelni online – ibuk.pl, zamawia również klasyczne, drukowane publikacje na stronie wydawnictwa. To pokazuje nam, że te dwa formaty mogą świetnie się uzupełniać.”
E-czytelnictwo rozwija się także w Azji. W 2009 roku, aż 20 proc. Chińczyków regularnie e-czytało. W przełożeniu na liczbę osób daje to niemal 27 milionów e-czytelników, zaledwie w jednym kraju!
Naprzeciw potrzebom nowoczesnych czytelników wychodzą również wydawcy w Japonii. 180 przedsiębiorstw z tej branży połączyło swoje siły, by w szybkim tempie zdigitalizować milion popularnych tytułów. Uatrakcyjnienie oferty ma być zarówno motorem napędowym rynku, jak i odpowiedzią na dynamicznie rosnący popyt.
Stały wzrost globalnej liczby osób e-czytających jest naturalnym wynikiem dobrze prosperującej branży. “Sektor e-booków rozwija się bardzo szybko. W związku z tym, liczba konsumentów, ich postawy i zachowania zmieniają się w błyskawicznym tempie. O zachodzących zmianach możemy mówić z miesiąca na miesiąc.” – podsumowuje Angela Bole, Zastępca dyrektora wykonawczego Book Industry Study Group.