Ulubioną formą przeglądania treści internetowych są artykuły tekstowe – preferuje ją 77 proc. respondentek. Po 11 proc. woli filmy wideo i prezentacje online.
Podczas surfowania w sieci internautki są raczej zainteresowane najświeższymi wiadomościami ze świata, niż plotkami o gwiazdach (przegląda je zaledwie 7 proc. respondentek). Poza serwisami newsowymi, które odwiedza 78 proc. ankietowanych, najpopularniejszy sposób spędzania czasu w sieci przez Polki to przeglądanie ofert sklepów internetowych i serwisów aukcyjnych (41 proc.) oraz serwisów społecznościowych (39 proc.)
Na zakupy marsz!
Po przejrzeniu najnowszych wieści ze świata i serwisów społecznościowych nadchodzi czas na zakupy. Polki polują przede wszystkim na odzież, bieliznę i dodatki – tę odpowiedź wybrało 37 proc. ankietowanych internautek. Na drugim miejscu znajduje się kultura, czyli książki oraz płyty z filmami i muzyką (16 proc.), o jeden procent wyprzedzając perfumy i kosmetyki oraz buty. Towary niechętnie kupowane przez Polki w sieci to przede wszystkim artykuły spożywcze oraz motoryzacyjne (po 1 proc.) i artykuły dla zwierząt (2 proc). Zakupów w Internecie nie dokonuje 27 proc. respondentek.
Po zakupach nadchodzi czas na płatność. Polskie internautki preferują tradycyjne przelewy bankowe (ok. 59 proc.) lub zapłatę gotówką przy odbiorze (ok. 31 proc.). Około 9 proc. korzysta z szybkich płatności internetowych, a jedynie nieco powyżej 1 proc. z kart kredytowych.
Polki bezpieczne w sieci
Według badania, wykonanego dla F-Secure przez TNS OBOP pod koniec 2011 roku, kobiety rzadziej od mężczyzn łączą się z Internetem za pośrednictwem telefonów komórkowych (18 proc. kobiet, 37 proc. mężczyzn). Być może wiąże się to z obawą o wrażliwe dane – kobiety częściej niż mężczyźni (o ok. 10 proc.) myślą o ochronie danych zapisanych w komórce.
Polki kładą również większy nacisk na ochronę dzieci przed nieodpowiednimi treściami z Internetu – jest ona ważną kwestią dla ok. 75 proc. kobiet i 55 proc. mężczyzn. Kobiety częściej dostrzegają również ryzyko towarzyszące ściąganiu darmowych plików z sieci (kobiety – 65 proc., mężczyźni – ok. 47 proc.), a także mają nieco większą od mężczyzn potrzebę ochrony komputera przed wirusami i zagrożeniami ze stron internetowych.
A jak wygląda kwestia kopii zapasowych ważnych danych? Polskie internautki częściej sygnalizują potrzebę rozwiązań ułatwiających automatyczną archiwizację i dzielenie się plikami. Odsetek kobiet wykonujących regularnie kopie bezpieczeństwa swoich danych jest również minimalnie większy od odnośnej grupy mężczyzn. Polki w mniejszym stopniu używają jednak programów do automatycznej synchronizacji danych, a także rzadziej zgrywają kopie zapasowe danych na zewnętrzne nośniki.
Polskie internautki są dobrze poinformowane i chętnie korzystają z dobrodziejstw Internetu. Są również często ostrożniejsze od mężczyzn i mają większą świadomość zagrożeń płynących z sieci — komentuje Michał Iwan, dyrektor zarządzający F-Secure Polska. –
Jeżeli Polki stosują także odpowiednie zabezpieczenia przed internetowymi zagrożeniami, np. regularnie aktualizowany program antywirusowy, to mogę śmiało powiedzieć, że są lepiej przygotowane do korzystania z sieci niż polscy mężczyźni — dodaje.