Z wszystkich zarejestrowanych osób wybranych zostanie 35 uczestników projektu, którzy uzyskają dostęp do ponad 20 milionów cyfrowych obiektów dziedzictwa kulturowego Europy – obrazów, fotografii, druków, materiałów audiowizualnych i audialnych. Uczestnikom udostępniony zostanie też interfejs programowania aplikacji (API) Europeany.
Zadaniem uczestników Hackatonu będzie stworzenie aplikacji, które pokażą jak można wykorzystać – zarówno społecznie jak i biznesowo – otwarte zasoby kultury. Sugerowane tematy aplikacji:
- Mobil-izacja: Aplikacje, które przeniosą zasoby Europeany na urządzenia mobilne, smartphone’y i tablety.
- Mash-up: Łączenie API Europeany z innymi wolnymi zasobami, np. z Wikipedią.
- Socjal-izacja: Aplikacje umożliwiające użytkownikowi dzielenie się zasobami Europeany przez serwisy społecznościowe.
- Przestrzeń użytkownika: Narzędzia umożliwiające użytkownikowi Europeany dodawanie komentarzy, tagowanie, linkowanie do zewnętrznych obiektów lub obiektów Europeany – także w formie gier.
- I Wojna Światowa: Aplikacje wykorzystujące prywatne archiwalia gromadzone przez zespół Europeany podczas otwartych zbiórek prowadzonych w Niemczech, Anglii, Belgii, Francji
i Holandii.
Najlepsze aplikacje, które powstaną w czasie trwania maratonu, zostaną nagrodzone w czterech kategoriach:
- Najbardziej innowacyjna aplikacja,
- Aplikacja o największym potencjale społecznym,
- Aplikacja o największym potencjale komercyjnym,
- Nagroda publiczności.
Opracowane podczas maratonu aplikacje zostaną zaprezentowane 27 maja 2012 r. w Klubokawiarni Chłodna 25 o godzinie 16:30.