Analitycy Gartnera przewidują, że w 2012 roku tablety pracujące na systemie Windows w globalnej skali sprzedadzą się w liczbie prawie 5 mln sztuk, co zapewni im ok. 4 proc. udział w rynku. W bieżącym roku zdecydowanie wzrośnie też sprzedaż multimedialnych tabliczek opartych na Androidzie – aż o 119 proc., z 17 do prawie 38 mln sztuk. Nadal pozycję lidera zachowają urządzenia oparte na iOS, jednak ich udział w globalnej sprzedaży będzie stopniowo się zmniejszał (z ponad 66 proc. rynku w 2011 roku do niespełna 46 proc. w 2016 roku).
Gartner szacuje, że globalny rynek tabletów zwiększy się w bieżącym roku prawie dwukrotnie w porównaniu do 2011 – z 60 mln do 118 mln sprzedanych urządzeń. Sprzedaż multimedialnych tabliczek nie straci impetu w kolejnych latach. Według prognozy w 2013 roku rynek wchłonie ponad 183 mln tabletów, a w 2016 aż 369 mln tych urządzeń. W porównaniu z 2011 roku globalna sprzedaż do 2016 wzrośnie ponad sześciokrotnie.
Eksperci z firmy Gartner przewidują ciągły wzrost liczby tabletów opartych na systemie Android. W 2011 roku na całym świecie sprzedano ich w ponad 17 mln (28,8 proc. rynku globalnego), jednak w 2016 roku liczba egzemplarzy pracujących na systemie sygnowanym logotypem zielonego robota osiągnie pułap ponad 137 mln sztuk (odpowiednio będzie to ponad 37 proc. globalnego rynku tabletów).