22 marca 2012 roku Nvidia zaprezentowała najwydajniejszy obecnie na rynku układ graficzny GeForce GTX 680. W oparciu o stosowany w niej rdzeń o kodowej nazwie Kepler zbudowany został GeForce GTX 670, którego dziś pragniemy Wam zaprezentować. Podczas jego budowy inżynierowie mieli jeden cel – zapewnić wysoką wydajność w wysokich rozdzielczościach przy niższej, bardziej atrakcyjnej cenie.
Bardzo pomocna okazała się tu architektura oparta na blokach GPC, w których umieszczony jest silnik rastrujący oraz dwa bloki SMX skupiające rdzenie CUDA (po 192 każdy). Łącznie w najwydajniejszym układzie GeForce GTX 680 mamy cztery GPC, wewnątrz których umieszczone jest łącznie osiem SMX’ów oferujących łącznie 1536 rdzeni CUDA. W prezentowanym dziś GTX 670 nadal pozostają cztery klastry GPC, natomiast wycięty zostaje jeden blok SMX przez co karta dysponuje 1344 rdzeniami CUDA, 112 jednostkami teksturującymi oraz 32 ROP-ami.
Dokładniej budowę nowego GeForce GTX 670 na tle konkurencji prezentuje poniższe zestawienie.
Nazwa układu | Radeon HD 7970 | Radeon HD 7950 | GeForce GTX 580 | GeForce GTX 570 | GeForce GTX 680 | GeForce GTX 670 |
---|---|---|---|---|---|---|
Jednostki cieniujące | 2048 | 1792 | 512 | 480 | 1536 | 1344 |
Proces technologiczny | 28 nm | 28 nm | 40 nm | 40 nm | 28 nm | 28 nm |
Taktowanie rdzenia | 925 MHz | 800 MHz | 772 MHz | 732 MHz | 1006 MHz | 915 MHz |
Taktowanie pamięci | 5500 MHz | 5000 MHz | 4008 MHz | 3800 MHz | 6008 MHz | 6008 MHz |
Szerokość szyny pamięci | 384-bit | 384-bit | 384-bit | 320-bit | 256-bit | 256-bit |
Pojemność pamięci | 3072 MB GDDR5 | 3072 MB GDDR5 | 1536 MB GDDR5 | 1280 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 |
TDP | 250 W | 200 W | 244 W | 219 W | 190 W | 170 W |
Typ złącza PCI-E | 3.0 | 3.0 | 2.0 | 2.0 | 3.0 | 3.0 |
Cena* | 1785 zł | 1575 zł | 1810 zł | 1220 zł | 2270 zł | 1699 zł** |
* cena podana w tabelce została wyliczona na podstawie średniej z pierwszych dziesięciu sklepów z porównywarki ceneo.pl
** cena sugerowana producenta
Nowość Nvidii odziedziczyła po wydajniejszym GTX 680 dosłownie wszystko. Znajdziemy tu zatem obsługę technologii GPU Boost pozwalającej karcie na podbicie taktowania z poziomu 915 MHz do wartości 980 MHz w przypadku modelu referencyjnego, wygładzanie FXAA oraz TXAA, czy obsługę czterech monitorów.
Nvidia GeForce GTX 670 2048 MB GDDR5
Pierwsza z prezentowanych dziś kart graficznych przyjechała do nas prosto od Nvidii.
Karta wyposażona została w dwa złącza Dual-Link DVI, a także po jednym pełnowymiarowym HDMI oraz DisplayPort. Dzięki takiej kombinacji wyjść cyfrowych do pojedynczej karty jesteśmy w stanie podłączyć aż cztery monitory jednocześnie. Jest to swoisty przełom w kartach Nvidii, które dotychczas musiały być łączone w SLI aby obsłużyć trzy monitory… Poprawiona została również obsługa bardzo wysokich rozdzielczości obrazu. Nowa seria GTX 600 bez problemu ma radzić sobie z rozdzielczością nawet 3840×2160 pikseli przy 60 Hz-owym odświeżaniu.
Za chłodzenie rdzenia GPU odpowiedzialny jest mniejszy niż w przypadku GTX-a 680 aluminiowy radiator z miedzianą podstawą. Bezpośrednio za nim, na przykręcanej do PCB plastikowej płytce umieszczona została turbina – identyczna jak w wyższym modelu.
Pracuje ona bardzo cicho nawet w trakcie pełnego obciążenia karty utrzymując temperaturę 37°C w trakcie spoczynku oraz 80°C w trakcie pracy. Za chłodzenie sekcji zasilania odpowiedzialny jest aluminiowy radiator mocowany na dwóch kołkach umieszczony zaraz za układem chłodzenia rdzenia.
Po usunięciu radiatorów oraz płytki z turbiną okazuje się, że sama karta jest mniejsza się o blisko 30%. W przeciwieństwie do GTX 680, gdzie pamięci zostały rozmieszczone jednostronnie wokół rdzenia GPU, kości GDDR5 GeForce’a GTX 670 znajdziemy na obu stronach laminatu. Ich łączna pojemność, podobnie jak w przypadku wydajniejszego GTX 680, wynosi 2 GB. Również częstotliwość pracy nie uległa zmianie i w modelu referencyjnym wynosi imponujące 6008 MHz.
A oto nasz główny bohater premiery – GK104. Pracuje on z częstotliwością 915 MHz, a dzięki technologi GPU Boost wartość ta może zostać podbita do 980 MHz. Jego budowa jest identyczna jak w przypadku wcześniejszego GTX 680 z tą różnicą, że GTX 670 pozbawiony został jednego bloku SMX, przez co liczba rdzeni CUDA uległa zmniejszeniu z 1536 do 1344 procesorów.
Więcej na temat architektury Keplera znajdziecie pod tym linkiem.
Asus GTX 670 DirectCU II TOP 2048 MB GDDR5
Pierwszą z kart jakie otrzymaliśmy do testów był fabrycznie podkręcony Asus GTX 670 TOP wyposażony w wydajny układ chłodzenia DirectCU II. W stosunku do modelu referencyjnego jego laminat uległ pełnej przebudowie. Jedyne, co nie uległo zmianie to dwa wyjścia DVI, oraz po jednym HDMI oraz DisplayPort.
Układ chłodzenia DirectCU II to ta sama konstrukcja, znana z innych konstrukcji Asusa. W jego skład wchodzi aluminiowy radiator z trzema rurkami heatpipe odprowadzającymi ciepło z rdzenia GPU oraz dwoma wentylatorami. Jego wydajność pozwala zapewnić podkręconemu do 1059 MHz (1137 MHz z GPU Boost) rdzeniowi karty temperaturę pracy wynoszącą 38°C< w spoczynku oraz 74°C w trakcie obciążenia. Jest przy tym ledwo słyszalny. Wadą układu chłodzenia jest brak radiatorów na kościach pamięci, co może negatywnie wpłynąć na możliwości ich podkręcania.
Umieszczona z tyłu blaszka wykonana ze szczotkowanego aluminium poza usztywnieniem laminatu poprawia walory estetyczne produktu.
Zawartość opakowania jest raczej mizerna. Oprócz jednej przejściówki zasilania oraz płyty ze sterownikami nie znajdziemy tam nic. To co wartościowe kryje się na dołączonym krążku. Aplikacja GPU Tweak pozwala na kompleksowe zarządzanie kartą.
Zotac GeForce GTX 670 AMP! Edition 2048 MB GDDR5
Kolejną z kart otrzymanych przed premierą był wysoko podkręcony Zotac AMP! Edition wyposażony w monstrualny układ chłodzenia i pracujący z równie imponującymi częstotliwościami.
W porównaniu do prezentowanego dwie strony wcześniej rozwiązania referencyjnego Nvidii, laminat wykorzystany przy budowie AMP! Edition zdecydowanie bardziej przypomina ten stosowany w kartach z układem GeForce GTX 680. Wskazuje na to również jednostronne rozmieszczenie kości pamięci, a także umiejscowienie oraz budowa sekcji zasilania. Oprócz dłuższego laminatu uwagę zwraca również układ chłodzenia karty.
Większość kart graficznych wymaga dwóch slotów w obudowie natomiast prezentowany powyżej Zotac zajmuje aż trzy. Wszystko to za sprawą szerokich łopatek wentylatorów oraz chroniącej je obudowy.
Rozwiązanie to nie jest tak ciche jak DirectCU II stosowany w karcie Asusa, czy nawet referencyjna turbina GTX 670, jednak warto pamiętać, iż karta ta pracuje z dużo wyższymi częstotliwościami niż wspomniane wyżej produkty. Przysłana przez Nvidię karta pracowała z częstotliwością taktowania rdzenia na poziomie 915 MHz (980 w trybie boost) oraz 6008 MHz dla pamięci. Podkręcony Asus GTX 670 DirectCU II TOP uzyskuje imponujące 1059 MHz (1137 w trybie boost) dla rdzenia oraz 6008 MHz dla pamięci. Inżynierowie Zotac’ka poszli jeszcze dalej oferując produkt pracujący z częstotliwościami odpowiednio 1098 MHz (1176 MHz w trybie boost) dla rdzenia oraz 6608 MHz dla pamięci.
Wyposażeni,e które otrzymujemy wraz z kartą graficzną Zotac’a nie jest zachwycające, ale znajdziemy tu wszystko co niezbędne: dwie przejściówki zasilania ze złączy molex na pojedyncze PEG 6-pin, a także jedna przejściówka z cyfrowego DVI na analogowy D-Sub.
Dużym plusem produktów tej firmy jest długi bo aż 5-letni okres gwarancji.
Gigabyte GeForce GTX 670 Windforce OC 2048 MB GDDR5
Ostatnią z kart którą otrzymałem w dniu premiery był podkręcony przez inżynierów produkt Gigabyte.
Podobnie jak w przypadku karty Zotac’ka laminat wykorzystany do budowy GTX’a 670 zapożyczony został z wydajniejszego GTX 680 o czym świadczą jednostronnie umieszczone kości pamięci, sekcja zasilania a nawet złącza zasilające – 8- oraz 6-pin PEG.
Do schłodzenia podkręconego do 980 MHz rdzenia wykorzystany został układ chłodzenia o nazwie Windforce dobrze znany z innych konstrukcji tego producenta.
Zawartość opakowania, podobnie jak i u innych producentów, jest mizerna. Oprócz przejściówek zasilania oraz płyty ze sterownikami nie znajdziemy tu nic…
Procedura oraz platforma testowa
W trakcie naszych testów wykorzystana została obecna platforma testowa kart graficznych. W jej skład wchodzą:
Model | Wypożyczony przez | |
Procesor |
Intel Core i7-975 | |
Płyta główna |
Gigabyte EX58-EXTREME | |
Pamięć RAM |
Patriot Viper 3×2 GB 1600 MHz
(PVT36G1600LLK) | |
HDD |
Seagate Momentus 7200.4
(ST9320423AS) | |
Zasilacz |
Corsair HX1000W
| |
Monitor |
NEC MultiSync 30″ 3090WQXi
|
W testach wykorzystaliśmy sterowniki:
- 12.3 dla karty Radeon HD 7970 oraz Radeon HD 7950
- 301.33 dla karty GeForce GTX 670
- 301.10 dla karty GeForce GTX 680
- 285.62 dla GeForce GTX 580 oraz GeForce GTX 570
Wszystkie testy odbyły się pod kontrolą zaktualizowanego systemu Windows 7 w 64-bitowej wersji.
Pomiary
3DMark Vantage
W wykorzystującym biblioteki DirectX 10 teście 3DMark Vantage wydajność obu podkręconych GTX’ów 670 okazała się wyższa niż referencyjnie taktowanego GTX 680.
Jeżeli spojrzymy na wyniki jedynie standardowo taktowanych kart to prezentowany GTX 670 jest zaledwie o 2% wolniejszy przy ustawieniach Performance, a przy Extreme wartość ta wzrasta do 8%.
3DMark 11
W najnowszym 3DMark 11 przy ustawieniach Performance GTX 680 okazuje się wydajniejszy zarówno od referencyjnej GTX 670 jak również od podkręconych jej wariantów. W przypadku modeli standardowo taktowanych różnica wynosi 7%.
Po przełączeniu w tryb Extreme na prowadzenie wysunęły się podkręcone Zotac AMP! Edition oraz Asus DirectCU II TOP. Trzecie miejsce przypadło GTX 680, który wyprzedził referencyjne pracującego GTX 670 o 8%.
Crysis Warhead
Zarówno w rozdzielczości Full HD jak i Extreme HD podkręcone przez Asus’a i Zotac’a karty wyprzedziły referencyjnie pracującego GeForce GTX 680. Niewiele słabszy okazał się także referencyjny produkt Nvidii, który oferuje niższą o zaledwie parę procent wydajność. Podobnie jak i w poprzednich testach, tak i tu podkręcony przez Gigabyte’a Radeon HD 7970 okazał się słabszy w rozdzielczości 1600×1200. Dopiero w 2560×1600 wygrał z referentem zapewniając wydajność wyższą o 2%.
Unigine 2.5
W trakcie testu Unigine najlepiej sprawował się podkręcony przez Gigabyte’a Radeon HD 7970, którego wyniki były o 5% lepsze od osiągów podkręconego Zotac’a. Drugie miejsce wraz z AMP!’em zajął standardowo taktowany Radeon HD 7970, do którego referencyjny GeForce GTX 670 dostarczony przez Nvidię stracił 9%.
DiRT3
DiRT3 to kolejna z gier, w której nowość Nvidii wypada zdecydowanie lepiej od najwydajniejszych obecnie na rynku kart AMD czyli Radeonów HD 7970. W rozdzielczości Full HD standardowo taktowany GTX 670 uzyskał wynik lepszy o 6% od podkręconego przez Gigabyte’a Radeona HD 7970.
Bezkonkurencyjne po raz kolejny okazały się również produkty Asus’a oraz Zotac’a, które wyprzedziły GTX 680 oferując wydajność wyższą o 6%.
Pobór mocy
O tym, że nowe rdzenie Kepler nie są prądożerne przekonaliśmy się jeszcze w marcu, gdy do sprzedaży trafiła najwydajniejsza konstrukcja – GeForce GTX 680. Nowość Nvidii utrzymuje ten trend pobierając średnio o 6% mniej mocy podczas obciążenia. W trakcie spoczynku zarówno nowość jak i GTX 680 wraz z platformą testową pobierały po 100 W.
Podsumowanie
Trzy miesiące przyszło nam czekać po premierze pierwszych Radeonów HD 7970 aż Nvidia odpowie. Był to dla kupujących karty graficzne okres wysokich cen spowodowany dominacją AMD w tym segmencie rynku. Dobrze pamiętam jak pierwsze sugerowane ceny wynosiły wtedy około 2200 zł dla modeli referencyjnych. Na szczęście pod koniec marca do sprzedaży wszedł GeForce GTX 680 za którego sklepy życzyły sobie około 2200 zł. Przy wydajności zdecydowanie wyższej niż Radeon HD 7970 wymusiło to obniżkę cen najszybszych Radeonów. W czasie gdy AMD wypuszczało kolejne ze swoich kart inżynierowie Nvidii pracowali nad dwoma produktami – wydajnym dwurdzeniowym GeForce’m GTX 690 oraz tańszym od 680-tki układem GeForce GTX 670. O ile za pierwszą z kart przyjdzie nam zapłacić niebagatelną kwotę 4000 zł, to prezentowany dziś GTX 670 ma kosztować około 1700 zł – czyli mniej niż Radeon HD 7970, ale więcej od Radeona HD 7950, do którego Nvidia odnosiła się w prezentacjach.
Jak pokazały nasze testy referencyjnie pracujący GeForce GTX 670 do prezentowanego w marcu GTX 680 traci średnio 5%, co przy cenie niższej o 500 zł jest wartością akceptowalną. W stosunku do konkurencji nowy GeForce śmiało konkuruje z Radeonem HD 7970 oraz jego podkręconymi wersjami w większości testów je wyprzedzając.
Pod względem oferowanych wyników rewelacyjnie wypadły za to podkręcone Asus TOP oraz Zotac AMP! Edition, które w większości testów wyprzedzały droższego, referencyjnego GeForce’a GTX 680. Przy zegarach taktujących rdzeń podbitych nawet do 1098 MHz (1176 MHz z GPU Boost) oraz pamięciach pracujących z częstotliwością 6608 MHz ukazały nam imponujące możliwości podkręcania nowego układu.
Testowane karty równie miło zaskoczyły nas pod względem zużycia energii. Podkręcone Asus oraz Zotac pobierały mniej mocy niż referencyjny Radeon HD 7970 w trakcie pełnego obciążenia. W czasie spoczynku komputera wartości również pozostawały konkurencyjne… Wyjątkiem jest oczywiście tryb long idle, w którym monitor się wygaszał. Tu przewaga kart AMD jest niezaprzeczalna – pobierają one około 50 W, podczas gdy zarówno GeForce GTX 680 jak i GTX 670 wymagają około 100 W.
Reasumując nowy GeForce GTX 670 to układ godny uwagi osób zdolnych na zakup karty wydać około 1700 zł. Przy cenie niższej o 500 zł oraz wydajności słabszej jedynie o 5% od GTX 680 w pełni zasługują na naszą rekomendację. Warto również przemyśleć zakup Asus’a GTX 670 DirectCU II TOP oraz Zotac’a GeForce GTX 670 AMP! Edition, których sugerowane ceny wynoszą odpowiednio 1779 zł oraz 1860 zł. Obie karty w większości testów z powodzeniem konkurują z referencyjnym GeForce’m GTX 680 co sprawia, że są dla kart z tym układem bardzo dobrą alternatywą.
Zapraszamy do naszego rankingu, gdzie znajdziecie Asusa GTX 670 DirectCU II TOP.
Asus GTX 670 DirectCU II TOP
PLUSY:
Wydajny i zarazem cichy układ chłodzenia
Fabrycznie podkręcona
Bardzo dobre oprogramowanie do zarządzania kartą GPU TweakMINUSY:
Uboga zawartość opakowaniaProdukt do testów dostarczył: Asus
Sugerowana cena producenta: 1779 zł
Zotac GeForce GTX 670 AMP! Edition
PLUSY:
Fabrycznie podkręcony
Wydajny układ chłodzenia
5-cio letnia gwarancjaMINUSY:
Głośna praca układu chłodzenia
Uboga zawartość opakowaniaProdukt do testów dostarczył: Zotac
Sugerowana cena producenta: 1860 zł
Gigabyte GeForce GTX 670 Windforce OC
PLUSY:
Fabrycznie podkręcona
Wydajny i zarazem cichy układ chłodzeniaMINUSY:
Uboga zawartość opakowaniaProdukt do testów dostarczył: Gigabyte
Sugerowana cena producenta: 1750 zł