Demografia
W celu wyznaczenia słów związanych z turniejem Euro 2012 w poszczególnych krajach wykorzystano narzędzie Google Global Market Finder. Więcej informacji o narzędziu można znaleźć na polskim blogu Google.
Najwięcej zapytań dotyczących turnieju wpisywanych jest w Niemczech – średnio prawie 700 000 zapytań (w dopasowaniu szerokim) w miesiącu. Na 2 miejscu plasuje się Polska z liczbą 450 000 zapytań, kolejna jest Wielka Brytania generująca około 300 000 zapytań. W dalszej kolejności pod kątem liczby zapytań plasuje się Francja, Ukraina, Holandia i Hiszpania.
Mapa Europy pod kątem liczby zapytań według Google Global Market Finder prezentuje się następująco (im ciemniejszy kolor tym większe zainteresowanie turniejem):
Liczba zapytań
Sumarycznie w Europie w przeciągu ostatnich 12 miesięcy wysyłane było średnio 3 miliony zapytań dotyczących Euro 2012 do wyszukiwarki Google. Za pomocą narzędzia Google Insight for Search można zauważyć, także na przykładzie Euro 2008, że w miesiącu maju liczba zapytań wzrasta około pięciokrotnie, a w czerwcu może wzrosnąć nawet dziesięciokrotnie co daje ponad 27 000 000 zapytań w miesiącu!
Chmura najpopularniejszych fraz kluczowych
Bazując na narzędziu Google Keyword Tool External uzyskano najczęściej wyszukiwane frazy dotyczące Euro 2012. Bazująca na nim chmura fraz kluczowych, kształtom odpowiadająca granicom administracyjnym Polski i Ukrainy, jest następująca:
Liczba zaindeksowanych stron dla poszczególnych typów treści
Za pomocą operatora allintitle przeanalizowano liczbę zaindeksowanych podstron, które w swoim tytule zawierają frazę “euro 2012”. Wyszukiwarka Google zawiera zaindeksowanych 12 000 000 podstron, w tym ponad 2 000 000 obrazów, ponad 1 400 000 filmów, ponad 400 000 postów na forach i prawie 50 000 artykułów – wiadomości.
Klasyfikacja turnieju Euro 2012
W celu wytypowania zwycięzcy i ustalenia końcowej klasyfikacji porównano liczbę stron zaindeksowanych w Google w ramach dyskusji odpowiadających zapytaniu:
“who will win euro 2012” [państwo]
ograniczonemu do domen typu.com, np.:
“who will win euro 2012” germany site:.com
Analizując wyniki zapytań dotyczące krajów zakwalifikowanych do turnieju można wywnioskować, że Mistrzem Europy zostanie drużyna Niemiec. Pełna klasyfikacja jest następująca:
Klasyfikacja według liczby wyników Google |
Państwo |
1 |
Niemcy |
2 |
Hiszpania |
3 |
Włochy |
4 |
Francja |
5 |
Anglia |
6 |
Holandia |
7 |
Portugalia |
8 |
Irlandia |
9 |
Rosja |
10 |
Polska |
11 |
Szwecja |
12 |
Ukraina |
13 |
Dania |
14 |
Chorwacja |
15 |
Grecja |
16 |
Czechy |
Uzyskane w ten sposób wyniki niewiele różnią się od wyników badań statystycznych doktora Achima Zeileisa z Uniwersytetu w Insbrucku, według których Mistrzem Europy zostanie Hiszpania, a po niej Niemcy. Na trzecim miejscu uplasuje się Holandia, wykluczając tym samym sukces reprezentacji Włoch, na czwartym i piątym miejscu odpowiednio Anglia i Francja (zmiana kolejności w porównaniu do analizy wyników Google).
Biorąc pod uwagę powyższą klasyfikację i terminarz spotkań, nasza drużyna zmierzy się w ćwierćfinale z Niemcami, Rosja z Holandią, Hiszpania z Anglia, Francja z Niemcami. W półfinale Hiszpania pokona Holandię, a Niemcy reprezentację Włoch.