W porównaniu do roku 2011, nastąpił zdecydowany, bo aż 30 proc. wzrost znajomości QR kodów. W 2011 roku na pytanie czy widziałeś wcześniej ten znak – twierdząco odpowiedziało 56 proc. respondentów, w tym roku, podczas II fali badania “Internet w telefonie” – już 86 proc. Analogicznie, coraz więcej Polaków wie czym jest QR kod. Rok temu prawidłową odpowiedź podało 42 proc. respondentów, w tym roku już 65 proc.
Tylko co piąty Polak jest pewien, że jego aparat telefoniczny umożliwia skanowanie informacji zakodowanych w QR kodach. W praktyce 15 proc. posiadaczy smartfonów zeskanowało QR kod na swój aparat. W świetle wyników widać, że QR kody mają coraz większy, ale ciągle niezrealizowany, potencjał reklamowy. Póki co, pamiętając o tym, że posiadaczami smartfonów są osoby młode – w wieku 20-29 lat, uczące się lub pracujące na stałych posadach, z wykształceniem co najmniej średnim – ogranicza to zasięg kampanii reklamowych, do tej grupy odbiorców. Jednak dla tych reklamodawców, dla których grupą docelową są młode osoby pracujące – komunikacja z wykorzystaniem QR kodów może stanowić ważny kanał przekazu, szczególnie przy organizacji promocji i konkursów.
QR kod to skrót od Quick Response – jest to alfanumeryczny kod kreskowy wynaleziony w 1994 roku przez japońską firmę Denso Wave. Odczytanie zakodowanej informacji możliwe jest za pomocą skanera, najczęściej specjalnego bezpłatnego oprogramowania dostępnego w urządzeniach przenośnych.