Czy zwracamy uwagę na to, co nasze dzieci robią w internecie? Niestety nie.

Warto tu również wspomnieć o obniżaniu się wieku użytkowników Internetu: z komputerów i nowoczesnych smartfonów coraz częściej korzystają dzieci w wieku szkolnym. Jednocześnie co trzeci telefon komórkowy (35%) i dwa na trzy smartfony (62%) są wykorzystywane w celu uzyskania dostępu do internetu.
Czy zwracamy uwagę na to, co nasze dzieci robią w internecie? Niestety nie.
Dzieci w Sieci

Dzieci w Sieci

Spora część ankietowanych obawia się, że ich dzieci mogą zostać skrzywdzone przez ludzi spotkanych na czacie lub portalach społecznościowych – problem ten wskazało 10% respondentów, co czyni go drugą największą obawą dotyczącą internetu. Obawy te są uzasadnione: 53% użytkowników uważa molestowanie wirtualne za poważny problem. Niektórzy złapali już swoje dzieci na przeglądaniu zakazanej treści (9%) lub wysyłaniu osobistych informacji nieznajomym (4%). Ogólnie jednak niepokojące jest to, że rodzice nie robią więcej, aby pomóc swoim dzieciom czerpać jak największe korzyści z internetu bez niepotrzebnego ryzyka.

Warto pamiętać, że zapewnienie bezpieczeństwa najmłodszym użytkownikom internetu jest bardzo proste – mając odpowiednie oprogramowanie, rodzice nie muszą nieustannie spoglądać swoim dzieciom przez ramię, gdy są online. Rynek oprogramowania oferuje wiele rozwiązań, które automatycznie monitorują, kto korzysta z komputera lub internetu oraz w jaki sposób. Funkcjonalność ta jest dostępna jako niezależne oprogramowanie lub w ramach większego pakietu bezpieczeństwa – funkcję taką pełni na przykład moduł kontroli rodzicielskiej w programie zleceniodawców badania, Kaspersky Internet Security 2012. Jedyną rzeczą, którą troskliwy rodzic musi zrobić, to stworzyć konto dla swojego dziecka na komputerze domowym oraz wybrać ustawienia dla tego modułu zgodnie z indywidualnymi preferencjami.

Oprócz komputerów osobistych ochrony wymagają również urządzenia mobilne. Według tego samego badania około połowa respondentów wykorzystuje swoje tablety (46%) i smartfony (47%) do komunikacji na portalach społecznościowych.

Pełny raport z badania Harris Interactive jest dostępny tutaj: http://www.kaspersky.com/downloads/pdf/kaspersky_lab_consumer_survey_report_eng_final.pdf.

Więcej:dzieci