Lenovo
Grupa Lenovo opublikowała dzisiaj wyniki za pierwszy kwartał roku finansowego zakończony 30 czerwca 2012 roku, wykazując sprzedaż kwartalną w wysokości 8 miliardów USD, oznaczającą wzrost o 35% w ujęciu rok do roku. Jednocześnie przychody netto osiągnięte przez Lenovo w pierwszym kwartale wzrosły rok do roku o 30% do 141 milionów USD. Dowodzi to, że firma jest w stanie utrzymać rentowny wzrost w trudnych warunkach rynkowych.
Będąc drugim pod względem wielkości dostawcą komputerów PC na świecie, firma Lenovo osiągnęła najwyższy w historii 15-procentowy kwartalny udział w rynku i znacznie powiększyła go w porównaniu z konkurentami. W branży, w której ogólna ilość dostaw komputerów PC spadła o niemal 2% rok do roku, dostawy komputerów Lenovo w pierwszym kwartale roku finansowego wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem o 24,4%. Tym samym był to 13. kwartał z rzędu, w którym pod względem tempa wzrostu firma Lenovo prześcignęła całą branżę PC. Ponadto już 11. kwartał z rzędu firma Lenovo odnotowała szybszy wzrost niż pozostali czterej najwięksi dostawcy komputerów PC.
Wzrost Lenovo rozłożył się równomiernie na wszystkie regiony geograficzne, segmenty klientów i linie produktowe dzięki konsekwentnej realizacji strategii “obrony i ataku”, która polega na umacnianiu pozycji na dotychczasowych rynkach przy jednoczesnym poszukiwaniu nowych rynków o dużym potencjale. W sytuacji, gdy branża wchodzi w fazę PC Plus, Lenovo podejmuje aktywne działania w celu umocnienia swojej pozycji rynkowej przez wzbogacenie posiadanej oferty produktów o nowe tablety, inteligentne telewizory i smartfony.
Zysk brutto firmy w pierwszym kwartale roku finansowego zwiększył się o 30% rok do roku, a marża brutto wyniosła 12%. Zysk operacyjny w tym samym kwartale zwiększył się o 48% rok do roku do kwoty 182 milionów USD. Podstawowy zysk na akcję w pierwszym kwartale roku finansowego wyniósł 1,37 centa USA, czyli 10,63 centa hongkońskiego. Rezerwy gotówkowe netto na dzień 30 czerwca 2012 r. wyniosły łącznie 3,7 miliarda USD.
Przed dwoma tygodniami firma Lenovo poinformowała o nawiązaniu globalnej współpracy z EMC, dzięki której powstanie program rozwoju technologii serwerowych mający pobudzić innowacyjność i zwiększyć możliwości Lenovo związane ze standardowymi serwerami x86. Zgodnie z podpisaną umową Lenovo będzie samodzielnie wprowadzać te serwery na rynek, a z czasem również umieszczać je w wybranych systemach pamięci masowej EMC. Tym posunięciem firma Lenovo zastąpiła poważnego konkurenta i utworzyła partnerstwo obejmujące działalność OEM i sprzedaż detaliczną, w ramach którego będzie dostarczać swoim klientom na całym świecie, począwszy od Chin, wiodące rozwiązania EMC z dziedziny sieciowych pamięci masowych.
Ponadto Lenovo i EMC postanowiły powołać spółkę joint venture należącą w większości do Lenovo, do której trafi części zasobów i środków z działu Iomega firmy EMC. Nowa spółka zajmie się opracowywaniem i sprzedażą sieciowych pamięci masowych (NAS) małym i średnim firmom oraz rozproszonym oddziałom dużych korporacji na całym świecie.
Porozumienie z EMC nie ma istotnego wpływu na przychody Lenovo.
Ponadto w pierwszym kwartale roku finansowego firma Lenovo poinformowała o utworzeniu nowego ośrodka przemysłowego w chińskim Wuhan. Powstanie tam zintegrowany zakład, który zajmie się badaniami, rozwojem i wytwarzaniem produktów Lenovo z obszaru mobilnego Internetu i domu cyfrowego. Placówka ma rozpocząć działalność w październiku 2013 roku.
“Chociaż sytuacja gospodarcza nieco przypomina spowolnienie z lat 2008–2009, wyniki osiągnięte przez Lenovo są znacznie lepsze, ponieważ dysponujemy właściwą strategią i znakomicie ją realizujemy” — powiedział Yang Yuanqing, prezes i dyrektor generalny Lenovo. “Nasza działalność na rynkach wschodzących poza Chinami, a także działy konsumencki i MIDH były obszarami dynamicznego wzrostu i stanowiły stabilne filary, które pozytywnie przyczyniły się do naszych ogólnych wyników. W Chinach oraz na globalnym rynku biznesowym utrzymaliśmy solidną rentowność, dzięki czemu mamy mnóstwo zasobów i środków, które możemy zainwestować w obszary rozwojowe i być spokojni o ogólną kondycję firmy. Chociaż warunki zewnętrzne są trudne, jesteśmy przekonani, że dzięki dalszej realizacji strategii obrony i ataku Lenovo może osiągnąć stabilny wzrost i wysokie zyski w epoce PC+”.