W drugim kwartale, mimo wciąż niepewnej sytuacji gospodarczej na świecie, Samsung odnotował dobrą sprzedaż i utrzymał rentowność we wszystkich segmentach działalności, z wyjątkiem półprzewodników. Dział Digital Media & Communications – złożony z jednostek biznesowych Consumer Electronics oraz IT & Mobile Communications – osiągnął sprzedaż w wysokości 36,57 bln wonów, co oznacza 37-procentowy wzrost rok do roku.
W przypadku działu Device Solutions rezultaty były mieszane. Choć zysk operacyjny jednostki Display Panel wzrósł rok do roku, zyski działu półprzewodnikowego zmniejszyły się o 38 proc. w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku, choć były wyższe, niż w poprzednim kwartale.
Co do jednostek biznesowych, dział Mobile Communications był jednym z głównych czynników wzrostu w drugim kwartale i osiągnął przychody w wysokości 20,52 bln wonów. Dzięki udanej premierze tegorocznego sztandarowego smartfona Galaxy S III oraz dobrej sprzedaży urządzeń Galaxy Note przychody działu telefonów wzrosły o 75 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.
Dział Visual Display również przyczynił się do wzrostu przychodów dzięki zróżnicowanej ofercie telewizorów na rynki rozwinięte i wschodzące. W drugim kwartale odnotował przychody w wysokości 8,58 bln wonów.
Pomimo trudnego środowiska biznesowego w drugim kwartale osiągnęliśmy stabilne zyski dzięki zróżnicowanym produktom i konkurencyjnej technologii — powiedział Robert Yi, starszy wiceprezes i dyrektor ds. relacji z inwestorami –
Na początku drugiej połowy roku wydaje się, że dalsza niestabilność fiskalna w Europie oraz jej wpływ na światową gospodarkę może spowolnić wychodzenie z kryzysu i nasilić konkurencję na rynku.
Yi dodał, że pomimo niepewności ekonomicznej
Samsung stanie się bardziej konkurencyjny w głównych obszarach działalności i wzmocni ofertę zróżnicowanych produktów jako sposobu na zwiększenie przychodów.
Trzeci kwartał ma pozostać zyskowny, ponieważ popyt na konsumenckie urządzenia elektroniczne, w tym smartfony i tablety, jest nadal wysoki, a na rynek trafia strumień nowych produktów. Oczekuje się również wzrostu popytu na panele ekranowe, ponieważ producenci telewizorów przygotowują się do sezonu świątecznego.
Wydatki kapitałowe w wysokości 14 bln wonów w pierwszej połowie roku
Wydatki kapitałowe (CAPEX) w pierwszych sześciu miesiącach wyniosły 14 bln wonów, przy czym 9,7 bln wonów zainwestowano w dział półprzewodników, a 2,6 bln wonów — w segment paneli ekranowych. Łączne wydatki kapitałowe w pierwszej połowie roku stanowiły 56 proc. budżetu w wysokości 25 bln wonów zaplanowanego na 2012 r. Wydatki operacyjne w pierwszym kwartale wyniosły 7,8 bln wonów.
Mobilne układy AP napędzają wzrost
Dział półprzewodnikowy Samsunga – jednostki Memory oraz System LSI – w drugim kwartale odnotował zysk operacyjny w wysokości 1,1 bln wonów. Przychody wyniosły 8,6 bln wonów, co oznacza spadek o 6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Małe zapotrzebowanie na układy PC DRAM wciąż było obciążeniem dla Samsunga, choć firma zareagowała na wzrost zamówień na serwerową i mobilną pamięć DRAM oraz przyspieszyła migrację na 30-nanometrowy proces technologiczny.
Rynek NAND ożywił się za sprawą wyższego popytu ze strony producentów OEM, co przyczyniło się do wzrostu sprzedaży kwartał do kwartału, zwłaszcza w przypadku takich produktów, jak stacje półprzewodnikowe (Solid State Drive, SSD) do notebooków oraz wbudowane karty multimedialne (Embedded Multimedia Card, eMMC), ale coraz szybszy spadek cen okazał się przeszkodą dla stabilnego wzrostu.
Jednostka System LSI, która wytwarza procesory aplikacji (AP) i matryce do smartfonów, ma utrzymać rentowność w trzecim kwartale ze względu na rosnący popyt na wydajniejsze układy do urządzeń mobilnych.
Samsung postara się również osiągnąć pozycję lidera na rynku mobilnych układów AP po zapowiedzianych niedawno przejęciach działu mobilnego CSR oraz firmy NanoRadio, które jeszcze bardziej wzmocnią zróżnicowaną ofertę firmy w zakresie mobilnej technologii AP.
W trzecim kwartale sprzedaż układów PC DRAM prawdopodobnie będzie niższa od oczekiwanej ze względu na nasilającą się konkurencję oraz umiarkowaną ilość zamówień związanych z początkiem roku szkolnego.
Spodziewamy się natomiast polepszenia sytuacji na rynku NAND w miarę zbliżania się Święta Narodowego w Chinach oraz Czarnego Piątku w Stanach Zjednoczonych. Samsung będzie nadal koncentrował się na produktach o wartości dodanej, takich jak serwerowa i mobilna pamięć DRAM.
Dalsze sukcesy na rynku paneli ekranowych
Dział paneli ekranowych odnotował zysk operacyjny w wysokości 750 mld wonów przy przychodach w wysokości 8,25 bln wonów. Oznacza to wzrost zysku o 470 mld wonów i sprzedaży o 16 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Pomimo niższego popytu spowodowanego spowolnieniem gospodarczym w Europie oraz czynnikami sezonowymi, łączne dostawy paneli Samsunga zwiększyły się o 10 proc. rok do roku dzięki dobrej sprzedaży produktów o wartości dodanej, takich jak panele do telewizorów 3D i LED.
W następnym kwartale zapotrzebowanie na panele powinno wzrosnąć, ponieważ producenci telewizorów będą przygotowywać się na duży popyt w końcówce roku oraz na Świętno Narodowe w Chinach. Oczekuje się, że chińskie subsydia dla produktów energooszczędnych pobudzą również popyt na telewizory LED.
Jeśli chodzi o sektor paneli IT, wciąż słaby popyt na panele do notebooków i monitorów został zrównoważony przez duże zapotrzebowanie na panele do tabletów. Premiery rynkowe nowych smartfonów również przyczyniły się do utrzymania rentowności w dziedzinie paneli OLED.
W trzecim kwartale niepewność ekonomiczna na rynkach rozwiniętych i słabnąca sprzedaż notebooków oraz monitorów prawdopodobnie ograniczą ogólny popyt. Rozwój i dywersyfikacja rynku tabletów ma jednak zwiększyć zapotrzebowanie na panele do tabletów, a Samsung zamierza zwiększyć sprzedaż panelu LCD i OLED do smartfonów.
Zyski rosnące za sprawą dobrej sprzedaży urządzeń inteligentnych
Dział IT i komunikacji mobilnej – obejmujący jednostki Mobile Communications, Telecommunication Systems, IT Solutions i Digital Imaging – w drugim kwartale odnotował zysk operacyjny w wysokości 4,19 bln wonów. Przychody osiągnęły 24,04 bln wonów, a dział mobilny odpowiadał za 20,52 bln wonów, co oznacza wzrost o 75 proc. rok do roku.
Niecierpliwie oczekiwana premiera Galaxy S III i dobra sprzedaż Galaxy Note obok bardziej konkurencyjnej średniej ceny sprzedaży (ASP) niż w poprzednim kwartale zamortyzowały kwartalną stratę operacyjną spowodowaną sezonowo niskimi przychodami jednostek IT Solutions i Telecommunication Systems.
Dostawy telefonów zwiększyły się kwartał do kwartału i rok do roku, co było przede wszystkim zasługą globalnych zamówień na smartfony klasy wyższej.
Zmniejszona sprzedaż szerokopasmowego sprzętu bezprzewodowego Long Term Evolution (LTE) oraz słaby popyt na komputery PC i drukarki mają wzrosnąć w kwartale od lipca do września za sprawą ekspansji sieci LTE w krajach rozwiniętych i skromnego wzrostu przychodów z produktów IT.
Zwłaszcza rynek smartfonów pozostanie zyskowny, ponieważ klienci otrzymają szerszy wybór nowych produktów w różnych przedziałach cenowych, a jednocześnie wzrosną zamówienia na rynkach wschodzących.
Samsung oczekuje, że w trzecim kwartale umocni się na pozycji lidera rynku smartfonów klasy wyższej dzięki sprzedaży Galaxy S III, a także lidera rynku sprzętu LTE za sprawą nowych urządzeń.
Sprzedaż telewizorów zwiększa rentowność
Dział elektroniki użytkowej – do którego należą jednostki Visual Display i Digital Appliances – w drugim kwartale odnotował przychody w wysokości 12,15 bln wonów, co oznacza 7-procentowy wzrost rok do roku. Zysk operacyjny w wysokości 760 mld wonów reprezentował wzrost o 66 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Choć popyt na telewizory pozostał stabilny w porównaniu z poprzednim rokiem, Samsung odnotował poprawę zarówno pod względem dostaw, jak i rentowności. Wyższa sprzedaż telewizorów klasy wyższej, takich jak sztandarowe modele ES7000 i ES8000 na rynkach rozwiniętych, oraz rozszerzona oferta modeli LED TV dla rynków wschodzących przełożyła się na znaczny wzrost przychodów w porównaniu z drugim kwartałem poprzedniego roku.
W związku z tym udział modeli LED w sprzedaży telewizorów Samsunga zwiększył się z sześćdziesięciu kilku do osiemdziesięciu kilku procent, kwartał do kwartału.
W trzecim kwartale, choć wzrost na rynkach rozwiniętych może zwolnić, Samsung planuje zwiększyć obecność na rynkach wschodzących poprzez produkty specyficzne dla regionu oraz telewizory LED klasy podstawowej. Firma zamierza również pozostać liderem w dziedzinie telewizorów Smart TV na rynkach rozwiniętych, kontynuując współpracę z dostawcami mediów i treści.
Jeśli chodzi o jednostkę Digital Appliances, sprzedaż klimatyzatorów wzrosła dzięki silnemu sezonowemu popytowi oraz sprzyjającym warunkom na rynkach wschodzących. W trzecim kwartale Samsung skupi się na zwiększaniu sprzedaży produktów klasy wyższej i stabilizowaniu operacji zagranicznych w obliczu możliwego spowolnienia na rynkach wschodzących oraz pogorszenia nastrojów konsumentów na rynkach rozwiniętych.