1. DWIE KRESKI I KROPKA
W 1972 roku Amerykę opanowała tenisowa gorączka za sprawą elektronicznej gry Pong. Jej fanów nie odstraszała ani toporna grafika, ani nawet konieczność znalezienia przeciwnika – bo rywalizacja człowieka z maszyną nie była możliwa.
2. PIERWSZA KOSMICZNA INWAZJA
W 1978 roku Tomohiro Nishikado stworzył Space Invaders – najpopularniejszą w dziejach grę na automaty. Strzelanie do kosmicznych najeźdźców z ruchomego działa spodobało się Japończykom tak bardzo, że na rynku przez jakiś czas brakowało 100-jenowych monet, przyjmowanych przez 300 000 automatów sprzedanych na wyspach.
3. NIEZASPOKOJONY GŁÓD
Pac-Man z 1980 roku to pierwsza gra, której bohater stał się ikoną popkultury, torując drogę na szczyt takim postaciom jak Lara Croft. Do dziś Pac-Man może poszczycić się najwyższą spośród wszystkich gier komputerowych świadomością marki wśród amerykańskich konsumentów, sięgającą 94 proc. (według indeksu DBI).
4. 25 LAT W CHMURACH
Kariera gier komputerowych jest zwykle błyskotliwa, ale krótka. Wyjątkiem od tej reguły jest Microsoft Flight Simulator, najdłużej wydawana gra w historii, sprzedawana i aktualizowana przez 25 lat od 1982 roku. Wokół MSFS zgromadziło się szerokie grono użytkowników, tworzących cyfrową przestrzeń powietrzną z oficjalnymi organizacjami skupiającymi wirtualnych pilotów i kontrolerów lotów.
5. MUROWANIE PO ROSYJSKU
Tetris, polegający na umiejętnym układaniu różnokształtnych klocków-cegiełek, narodził się w 1984 roku w Rosji. Jego twórca Aleksiej Pażytnow nie zarobił na swoim pomyśle, gdyż został on uznany za produkt radzieckiej gospodarki kolektywistycznej. Za to zachodnie klony tetrisa przyniosły różnym firmom olbrzymie zyski i zachęciły programistów do tworzenia prostych gier umożliwiających nieskomplikowaną rozrywkę.
6. REWOLUCYJNA STRATEGIA
Wczesne gry strategiczne polegały na prowadzeniu działań wojennych i były rozgrywane w turach. Przełom przyniosła dopiero gra Dune II z 1992 roku, kładąca nacisk na elementy ekonomiczne i wprowadzająca rozgrywkę w czasie rzeczywistym, zachęcającą do szybkiego podejmowania decyzji zamiast długich przemyśleń.
7. SIECIOWA MASAKRA
Strzelanki FPP pojawiły się znacznie wcześniej, ale żadna z nich nie wywarła takiego wpływu na rozwój gatunku jak Doom (1993). Dzięki innowacyjnej grafice, nowemu trybowi dystrybucji (shareware) w ciągu dwóch lat gra zyskała grono 10 milionów użytkowników, a tryb wieloosobowy przyprawiał o ból głowy pracodawców…
8. INTERNETOWA WOJNA
W Internecie wojna z terroryzmem zaczęła się już dwa lata przed atakiem na World Trade Center – za sprawą sieciowej strzelanki Counter Strike z 1999 roku. Dzięki dostępowi do szybkich łączy rozgrywki przeniosły się z sieci lokalnych do Internetu, umożliwiając wspólną zabawę graczom z całego świata. Zmieniła się też sama filozofia gry – zamiast strzelać do wszystkiego, co się rusza, trzeba tu współpracować w ramach drużyny, aby osiągnąć założony cel: podłożyć bombę lub uratować zakładników.
9. ZABAWA W DOM
Czy gra komputerowa bez przemocy i przeciwników może odnieść rynkowy sukces? Tak – i to jaki! Niekwestionowany lider rankingu najchętniej kupowanych gier – “The Sims”, sprzedane (uwzględniając wszystkie trzy edycje) w prawie 40 milionach egzemplarzy – pokazuje, że tak naprawdę najbardziej bawi nas samo życie.
10. DZIESIĘĆ MILIONÓW GRACZY
To zadziwiające, że ostatnia prawdziwie rewolucyjna gra pojawiła się ponad siedem lat temu – i wciąż nie straciła popularności. Pod koniec 2004 roku Blizzard wprowadził na rynek World of Warcraft – pierwszą grę typu Massively Multiplayer Online Role-Playing Game, dającą nieograniczonej liczbie graczy dostęp do internetowego świata fantasy.