Decydując się na realizacje badania w strefie dedykowanej ebookom na tegorocznych Targach Książki w Krakowie, chcieliśmy dotrzeć do pasjonatów książek elektronicznych, którzy odwiedzili stoisko Virtualo, aby porozmawiać o czytnikach, zapoznać ich z najnowszą ofertą i umożliwić spotkanie z ekspertami rynku — mówi Małgorzata Błaszczyk, Marketing Manager firmy Virtualo.
Po raz pierwszy w historii targów we współpracy z największymi wydawnictwami zorganizowaliśmy specjalną strefę – Ebook Fun Zone, która cieszyła się ogromnym zainteresowaniem e-czytelników — dodaje Pani Małgorzata Błaszczyk.
Z jakich urządzeń korzystamy do e-lektury?
Jak wynika z badania ciągle jeszcze większość respondentów, mimo rosnącej dynamicznie sprzedaży e-czytników korzysta z laptopa, stanowią oni aż 62% wszystkich uczestników badania. Ponad 17 % to posiadacze popularnych smartphonów, a 15 % to posiadacze e-czytników wśród których największą grupę stanowią Kindle – 10%. Właścicielami tabletów jest według deklaracji 6% wszystkich osób biorących udział w badaniu.
Czym kierujemy się przy zakupie e-czytnika?
Obserwując rosnącą liczbę sprzedaży e-czytników, która zapewne znacznie się zwiększy w okresie przedświątecznym postanowiliśmy zapytać jakimi kryteriami kierują bądź kierowali się kupujący. Dwie najczęściej zaznaczane w badaniu odpowiedzi to: przeznaczenie urządzenia – do pracy, edukacji i wypoczynku – 22% oraz cena, którą wybrało 21% osób. Kolejne wysoko wskazane z listy kryterium wyboru to wielkość ekranu – 19% odpowiedzi. Dla 10% respondentów wybór związany jest z dostępnymi formatami -10% wskazań oraz z systemem operacyjnym 5% odpowiedzi. Obecnie mniejszym problemem niż dawniej jest dostępność formatów na konkretne urządzenia. Nie musimy już podejmować decyzji kierując się tym kryterium, gdyż na Virtualo.pl content jest sprzedawany w opcji multiformatu –
Klient płaci zatem za treść, a nie za format, a w cenie ma wszystkie dostępne formaty dla danego tytułu — tłumaczy Małgorzata Błaszczyk.Tylko 7% respondentów dokonuje zakupu e-czytnika kierując się marką, to niewiele w porównaniu z osobami nabywającymi telefony komórkowe czy komputery, dla których marka jest bardzo istotna.
Jakie ebooki najczęściej czytamy?
Najczęściej jak wynika z badania czytamy ebooki z kategorii: fantastyka 21% wskazań oraz literaturę piękną – jak deklaruje 20% badanych oraz kryminał, sensacje i horror – łącznie 17% e-czytelników. Chętnie sięgamy również po literaturę faktu i e-książki edukacyjne – obie kategorie wskazuje po 11% badanych. Na kolejnych pozycjach na liście najczęściej czytanych ebooków są tytuły dla dzieci, poradniki oraz książki biznesowe i publicystyka.
Czym się kierujemy wybierając ebooka?
Dla fanów ebooków najważniejszy przy wyborze jest tytuł, autor oraz wydawnictwo – łącznie 57% wskazań. Kolejną kluczową kwestią jest oczywiście cena, którą zaznaczyło w ankiecie ponad 26% uczestników badania. Wybierając ebooka oczywiście kierujemy się również dostępnymi formatami jak wskazuje 12% badanych, pozostałych 5% podaje inne mniej znaczące cechy. W tym miejscu warto wspomnieć o bundlach czyli pakietach składających się z książki drukowanej oraz ebooka o tym samym tytule, które zostały wprowadzone na rynek w czerwcu tego roku przez Virtualo i Empik. Oferta ta wspiera promocje ebooków wśród tradycyjnych czytelników i zachęca ich do skorzystania z nowej formy lektury.
Jak postrzegamy dostępną na rynku ofertę e-booków?
Biorąc pod uwagę, iż porównaniu z Europą Zachodnią udział książek elektronicznych w rynku wydawniczym w Polsce stanowi około 1 %, nie dziwi nas szczególnie fakt, iż aż 57% respondentów ocenia ofertę ebooków jako uboższą od oferty książek papierowych, ale akceptowalną. Wysoka dynamika wzrostu i duży potencjał rynku jak zgodnie wskazują eksperci sprawia, że nowych e-czytelników szybko przybywa, a dla 19% z nich oferta jest wystarczająca. Na drugim biegunie znajduje się 18% respondentów dla których propozycja dostępnych ebooków jest niewystarczająca, najczęściej w ich wypowiedziach pada stwierdzenie, iż brakuje ważnych tytułów lub nie znajdują nic dla siebie. Tylko 7% z badanych nie potrafi odnieść się do oferty książek elektronicznych zaznaczając, iż nie kupują ebooków/audiobooków w księgarniach.
Badanie zostało opracowane na podstawie danych zebranych z ankiety, którą wypełniały osoby odwiedzające stoisko Virtualo w Salonie Nowych Mediów na Targach Książki w Krakowie w październiku 2012 roku. Ankietę w dniu realizacji badania wypełniło ponad 230 osób, które zdeklarowały się jako fani ebooków.