Szybkość działania interfejsu okazała się niekwestionowanym liderem. Średnia ocena 4,1 w skali od 1 do 5 mówi sama za siebie – to właśnie ten aspekt jest najbardziej pożądanym przez polskich przedsiębiorców. Na drugim miejscu uplasowała się wygoda przeszukiwania informacji, a na dalszych – mobilna wersja interfejsu oraz książka adresowa.
Nowoczesny webmail, czyli jaki?
Uogólniając – interfejsy poczty można podzielić na te, które tworzone są w klasycznych technologiach oraz te, które wykorzystują technologię AJAX. Minusem pierwszego rozwiązania jest to, że uwidocznienie każdej operacji wymaga przeładowania całej strony. Jeżeli podejmiemy kroki w celu otwarcia wiadomości i przejrzenia jej treści lub usunięcia danych maili, będziemy zmuszeni do każdorazowego odświeżania strony.
Ten problem nie występuje w przypadku nowoczesnych rozwiązań do obsługi poczty, czyli takich, które działają w oparciu o technologię AJAX. –
Taki program pozwala na płynną interakcję użytkownika z pocztą, bez konieczności przeładowywania całej zawartości — tłumaczy Artur Pajkert, dyrektor marketingu z Ogicom.
Inną korzyścią wynikającą z używania nowoczesnego programu webmail jest możliwość szybkiego przenoszenia wiadomości pomiędzy folderami i ich segregacji przy pomocy kilku kliknięć myszką. Jeszcze inną – funkcyjne okno podglądu. Podobnie jak w popularnych programach, typu Outlook czy Thunderbird, wystarczy kliknięcie na wiadomość, aby jej podgląd wyświetlił się pod listą maili. W ten sposób można błyskawicznie przejrzeć kilka listów lub odczytywać je bez konieczności otwierania w osobnym oknie. W klasycznym rozwiązaniu niezbędne byłoby klikanie w mail’a i oczekiwanie na jego wyświetlenie lub – co jeszcze mniej wygodne – przeglądanie w oknie aktualnym, a następnie cofanie się każdorazowo do listy wiadomości.
Już prosty test wykonany przez Blink.pl, polegający na wyszukaniu maili od konkretnej osoby w zbiorze ponad 20 tysięcy wiadomości oraz przejrzeniu siedmiu losowo wybranych maili wykazał, że nowoczesna poczta zapewnia ponad dwukrotne przyspieszenie pracy w stosunku do webmaili poprzedniej generacji.
Badanie Blink.pl przeprowadzono w okresie od września do października 2012 roku próbie n=201 respondentów – klientach oraz osobach, które skorzystały z możliwości darmowego przetestowania działania nowoczesnej poczty przez okres 14 dni.