Właściciele e-sklepów wskazują na kilka źródeł tak optymistycznych prognoz. Przede wszystkim lepsza (ciekawsza) oferta sklepów niż w roku poprzednim (blisko 55% badanych) a także zwiększona liczba osób korzystających z Internetu, którą dostrzega prawie 17% ankietowanych.
Czym
skusić
klienta?
W tegorocznym badaniu nieco mniej, bo prawie 59% właścicieli deklaruje przygotowywanie ofert świątecznych niż rok temu, kiedy było to 64,4% ankietowanych. Ponad 41% sklepów internetowych nie planuje wprowadzenia żadnej oferty w tym czasie, dla przypomnienia w 2011 roku było to ponad 35%.
Wśród właścicieli sklepów najpopularniejszym narzędziem zachęcania do zakupów jest niższa cena, promocja – 68,4% badanych wskazało właśnie to działanie. W minionym roku był to znacznie mniejszy odsetek – 41%. Jako kolejne wyjątkowe oferty dla klientów ankietowani wskazywali zarówno w tym, jak i minionym roku: “rabat za zakupy kilku produktów”, “kupony rabatowe”, “nowe produkty”.
Jak
dotrzeć
do
klienta?
Wśród ankietowanych właścicieli e-sklepów najpopularniejszym rozwiązaniem jest inwestycja w reklamę internetową i deklaruje ją 52,4% ankietowanych. Jest to podobny poziom, jak w roku ubiegłym. Nieco wyższą pozycję niż rok temu – bo z wynikiem 48,8% zajmują działania SEO w wyszukiwarkach (w 2011 roku było to 43% badanych). Nieco więcej badanych (41,7%) niż rok temu (40%) planuje działania promocyjne przy wykorzystaniu mediów społecznościowych. W 2010 roku te trzy rozwiązania także były najpopularniejsze.
Obawy?
Konkurencja
i
spowolnienie
gospodarcze
W 2010 roku badani, jako główne zagrożenie dla e-handlu wymieniali umacnianie się bezpośredniej konkurencji. W 2011 roku konkurencja nadal odgrywała dużą rolę, jednak z badania wynikało, że największą przeszkodą dla handlu internetowego może być spowolnienie gospodarcze (aż 34,8% odpowiedzi). Natomiast w roku 2012 właściciele e-sklepów wskazywali ponownie na silną konkurencję bezpośrednią (blisko 40%) oraz spowolnienie gospodarcze (prawie 27% ankietowanych).
Sezon zakupów świątecznych w e-sklepach zapowiada się optymistycznie.
Strategia działań promocyjnych przygotowana przez właścicieli na pewno zaspokoi oczekiwania konsumentów. Bogaty asortyment a także nowe sposoby dostawy szybkie i wygodne dla obu stron
pozwolą zrealizować oczekiwania nawet najbardziej wybrednych kupujących. Bez wątpienia będzie to, jak co roku intensywny okres dla transakcji on-line. — mówi Krzysztof Krawczyk, Prezes DreamCommerce S.A.