Na scenie pojawił się Andrew House, który sprawnie podgrzał atmosferę oczekiwania. “Chcemy wygrać wojnę z rzeczywistością “ – powiedział. ”
Dziś pokażemy jak wzmocnimy markę PlayStation za pośrednictwem całego ekosystemu: sprzętu, gier i usług. Kiedyś zmieniliśmy graczy, teraz ich oczekiwania się zmieniają, więc musimy zmienić się także i my. Dziś zobaczycie fragment przyszłości grania”.
Dalej prezentację poprowadził Mark Cerny, główny architekt PlayStation 4, który opowiedział o celach, jakie narzucił sobie podczas projektowania konsoli. Przede wszystkim nastawił się na to, by wyeliminować wszystkie rzeczy, które stoją pomiędzy platformą, a graczem. Przyszłość jest w sieciach społecznościowych – zadbał więc o to, by nowa konsola sprostała oczekiwaniom ludzi, którzy pragną się dzielić swoimi przeżyciami. Ostatnim aspektem projektowania było takie dostosowanie konsoli, by była ona przyjazna developerom, bo tylko w ten sposób można ich zachęcić do tworzenia wyjątkowych gier.
A teraz konkrety.
PS4 będzie się opierać na architekturze pecetowej. Konsola ma mieć procesor X86, zaawansowany procesor graficzny, 8 GB pamięci i dysk twardy
. Jej wyglądu nie pokazano, zaprezentowano natomiast Dual Shock 4, który według wcześniejszych przecieków posiada panel dotykowy, wejście słuchawkowe, light bar wspierany przez dodatkową kamerę mającą wychwytywać położenie kontrolera i przycisk “share”, który umożliwi w prosty sposób zapisywanie gameplayów i screenów bezpośrednio w sieci społecznościowej.
Ośmiordzeniowy 64-bitowy procesor będzie wykorzystywał osiem rdzeni typu AMD Jaguar. Towarzyszyć mu będzie 18-układowa karta graficzna firmy AMD, zapewniająca wydajność na poziomie 1,84 TFLOP. Układy CPU i GPU będą zintegrowane. Wbudowane 8 gigabajtów pamięci GDDR5, do wykorzystania zarówno przez kartę graficzną jak i procesor, będzie się cechować przepustowością na poziomie 176 GB/s.
PS4 doczeka się też wielu usprawnień.
W gry będziemy mogli zagrać bezpośrednio po zakupie, bez konieczności ściągania plików gry do końca. Zmianie ulegnie interfejs, który teraz przypominać będzie bardziej Windows 8 i pozwoli na łatwą personalizację. PS Store sam będzie proponował te gry, którymi jesteśmy najbardziej zainteresowani na podstawie naszych upodobań. PlayStation Network będzie zintegrowane z wieloma urządzeniami: smartfonami, tabletami i PS Vitą. Podkreślono znaczenie Remote Play.
Na konferencji pojawił się też David Perry, CEO
Gaikai
, by wyjaśnić jak ogromne znaczenie dla marki PlayStation będzie miała współpraca z gigantem cloud gamingu. ”
Razem będziemy tworzyć najszybszą, najpotężniejszą sieć na świecie”
– powiedział. Brak natywnego wsparcia dla gier z PS3 nie będzie problemem, ponieważ gry z wszystkich platform, począwszy od PS One będzie można odpalić w chmurze na PS4 i PS Vita. Konfiguracja sprzętowa przestanie być dla developerów wyzwaniem, a ich jedynym ograniczeniem będzie tylko ich własna wyobraźnia. Nową funkcją będzie także oglądanie streamów gier innych graczy za pośrednictwem serwisu Ustream i wchodzenie z daną osobą w interakcje (np. oferując jej pomoc w przejściu danego poziomu).
Dalsza część konferencji poświęcona była grom. Pierwszy zaprezentowany tytuł ekskluzywny od Marka Cerny’ego z Japan Studio to Knack. Gra akcji, w której wcielimy się w postać robota mogącego przybierać różne kształty będzie hulać na silniku Unreal Engine 4. Nikomu szczęki nie opadły;).
Następnie pokazano świetnie wyglądającą, futurystyczną strzelankę, którą okazał się…
Killzone Shadow Fall.
Poniżej możecie zobaczyć krótki trailer – podczas konferencji puszczono dłuższy gameplay, jednak przy streamingu w rozdzielczości 480p trudno było powiedzieć, czy jest to jakość zbliżona do Crysis 3. Będzie widowiskowo jeśli chodzi o efekty specjalne i animację postaci.
Ciśnienie podskoczyło mi bardziej przy zapowiedzi
Drive Club
– wyścigów samochodowych od Evolution Studios, nad którymi pracowano aż 9 lat. Co w nich takiego będzie nadzwyczajnego? Oprócz doskonale wyglądającej i szczegółowej grafiki z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (przyjrzyjcie się sekwencji z wsiadaniem do auta) duży nacisk w tej grze został położony na aspekt społecznościowy. Będziemy ze znajomymi tworzyć realne kluby, które będę ze sobą rywalizować. Dla mnie bomba!
Następnie w bardzo klimatyczny sposób zapowiedział swoją nową grę Nate Fox ze studia Sucker Punch. We współczesnym świecie monitoring rozwija się w zastraszającym tempie. “Nasze bezpieczeństwo ma wysoką cenę. Jest nią nasza wolność” – mówi Fox, a za jego plecami możemy oglądać coś, co początkowo pachnie Watch Dogs, ale ostatecznie okazuje się…
InFamous: Second Son
! Poznajemy Delsina Rowe, który wygląda na całkiem “gorącego” chłopaka;)
Zaskoczeniem było dla mnie pojawienie się Johnatana Blow’a, niezależnego twórcy słynnego Braid. Jego najnowsza gra logiczna, którą tworzy już 4 lata ukaże się w pierwszej kolejności właśnie na PS4.
The Witness
pojawi się w późniejszym okresie także na innych platformach. Obecność Johnatana potwierdza zapewnienia Sony o tym, że PS4 będzie wspierało niezależnych developerów i będzie równocześnie najbardziej otwartą z konsol.
Bardzo czekałam na wystąpienie Davida Cage’a z Quantic Dream. Liczyłam, że zapowie oficjalnie następną produkcję, jednak zamiast tego projektant pokazał, że choć w jego grach zawsze liczyły się głównie emocje to nigdy nie zapominał o aspekcie technologicznym. Dowodem na to jest wykres rosnącej ilości polygonów postaci przy każdym nastepnym tytule, a także…krótka demonstracja możliwości ich najnowszego silnika, która jednym słowem – wyglądała jak prezentacja filmu CG:)
Również Media Molecule nie zapowiedziało konkretnego tytułu, ale za to zaprezentowało bardzo twórcze wykorzystanie kontrolera Move. Już niedługo będziemy mogli lepić z wirtualnej gliny wszystko co tylko podpowie nam wyobraźnia. Studio pokazało, że w prosty sposób, przy pomocy Move’a można wykonać setki figurek, które następnie da się ożywić…Zwieńczeniem prezentacji był koncert muzyczny przy pomocy kontrolerów. Ciekawe doświadczenie i widać, że może przynieść sporo radości nie tylko najmłodszym graczom.
Następnie zapowiedziano, że Sony dalej będzie współpracowało z najlepszymi i największymi wydawcami. W zestawie logotypów, które zaprezentowano był także nasz polski CD Projekt RED.
Pierwszy na scenę wyszedł Capcom, który pochwalił się nie tylko nowym silnikiem graficznym o nazwie Panta Rhei i nową grą fantasy ze smokami o roboczym tytule Deep Down. Hmm, a może to nowa Dragon’s Dogma? Zaraz po nim wyszedł Square Enix, który pokazał to samo demo technologiczne Luminous Engine, które widzieliśmy w zeszłym roku. Zapewnił jednak, że firma pracuje nad nowym tytułem z serii Final Fantasy – więcej szczegółów dowiemy się podczas targów E3.
Najwięcej pokazał Ubisoft prezentując całkowicie nowy gameplay z nadchodzącego hitu –
Watch Dogs
. Na materiale widzieliśmy bogate możliwości interakcji naszego bohatera m.in. wyciąganie pieniędzy z bankomatu, podsłuchiwanie przechodniów, śledzenie potencjalnej ofiary i eliminację jej oprawcy, efektowne zatrzymanie radiowozu policyjnego i pościg pociągiem. Oj, będzie się działo!
Duże emocje wzbudziło także pojawienie się Chrisa Metzena z Blizzardu. Jak myślicie, który znany tytuł pojawi się na PS3 i PS4? 😉 Więcej na ten temat przeczytacie pod TYM linkiem.
Koniec konferencji oddano Activision, które udostępniło kilkunastosekundowy fragment rozgrywki z Destiny. Nie dowiedzieliśmy się niczego nowego na temat tej produkcji.
Sony nie ujawniło niestety ani ceny konsoli ani jej daty premiery. Choć jeden ze slajdów końcowych sugerował pojawienie się jej w okresie świątecznym. I jak Wasze pierwsze wrażenia? Jest rewolucja, czy jeszcze nie?