Konkurs składa się z dwóch etapów. Do końca marca organizatorzy czekają na uczniowskie eseje – projekty kosmicznej misji badawczej. Praca powinna mieć formę tekstu o objętości do 4 stron. Należy opisać cele misji i sposób ich realizacji (praca może zawierać rysunki, zdjęcia, schematy). W konkursie mogą brać udział wyłącznie samodzielne prace. Termin zgłaszania prac upływa 28 marca 2013r.
Autorzy najlepszych projektów zostaną zaproszeni do drugiego etapu. W kwietniu b.r. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbędą się warsztaty robotyczne, tam uczestnicy podzieleni na grupy będą pracować wspólnie nad budową prototypu robota z klocków LEGO Mindstorms. Najlepsza drużyna zdobędzie nagrodę główną – wycieczkę do Kennedy Space Center na Florydzie (USA).
Kosmos wciąż pozostaje tajemnicą, jest jeszcze wiele pytań, na które nie udało się odpowiedzieć naukowcom. Wyobraźnia młodzieży często wpisuje się w późniejsze naukowe odkrycia. Pomysły przedstawiane przez dzieci i młodzież są zawsze świeże i nowatorskie. Właśnie dlatego niezwykle ważne jest zachęcanie uczniów do udziału w projektach związanych z nauką.
Organizując ten konkurs w formie warsztatów i wspólnej zabawy w laboratorium robotycznym Centrum Nauki Kopernik chcemy popularyzować wśród uczniów nauki ścisłe, przyrodnicze i techniczne. Zachęcamy gimnazjalistów nie tylko do rozwijania swoich zainteresowań astronomią i astronautyką, ale też do samodzielnej pracy badawczej — mówi Tomasz Kuciński z Mars Society Polska.
O tym, że nasi uczniowie mogą robić wartościowe “dorosłe” badania przekonujemy się od lat, śledząc kolejne sukcesy Polaków w Konkursie Prac Młodych Naukowców UE. Coraz więcej młodych ludzi zajmuje się technologiami kosmicznymi. Doskonałym przykładem mogą tu być studenci-konstruktorzy łazików marsjańskich, którzy w prestiżowych międzynarodowych zawodach University Rover Challenge zwyciężyli — dodaje Łukasz Partyka z Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.
Więcej informacji i regulamin na stronie konkursu: www.astrobot.pl