Wybór, który nigdy nie należał do ciebie: w czerwcu 2012 przeprowadził głosowanie dotyczące nowych wytycznych odnośnie wykorzystywania danych osób na nim zarejestrowanych. Tylko 0,04 proc. spośród 900 milionów użytkowników Facebooka wzięło udział w głosowaniu mającym wpływ na to, czy stare regulacje dotyczące ochrony danych nadal powinny obowiązywać, czy powinny zostać wprowadzone nowe. Niska frekwencja została potraktowana zgodnie z zasadą: “milczenie oznacza zgodę” – i FB dokonał zmian.
Przeprowadzanie zmian dotyczących użytkowników bez uzyskiwania ich wyraźnej na to zgody jest już tradycją Facebooka. W 2008 roku firma umożliwiła wgląd w prywatne dane użytkownika znajomym znajomych, a nie tylko znajomym. Następnie w 2010 roku dołączyła wyszukiwarkę znajomych, która przede wszystkim przeszukiwała konta pocztowe użytkowników Facebooka i wskazywała osoby niezarejestrowane jeszcze w serwisie. Kolejne niechlubne przykłady to funkcja rozpoznawania twarzy na zdjęciach czy nieujawnione publicznie przekazywanie danych osobowych firmom reklamowym.
Ochrona danych w Google’u wygląda podobnie. Gigant wyszukiwania nęci użytkowników niezliczonymi dodatkowymi serwisami: począwszy od Gmaila przez YouTube i Google+, a na Google Maps i Google Play Store skończywszy. W marcu 2012 roku dane z tych serwisów zostały ze sobą powiązane. Protesty europejskich federacji konsumenckich na niewiele się zdały, mimo że aż 23 punkty nowej deklaracji ochrony danych były niezgodne z unijnymi przepisami. Wiele osób nie przejmuje się tym, czy ktoś przegląda ich dane czy nie. Jednak komu się to nie podoba, ten powinien skorzystać z przygoto wanych przez nas porad, jak przeglądać zbiory danych Google’a i Facebooka, a w szczególności jak skutecznie usunąć konta z obu serwisów.
Gigantyczna sieć przechowuje mnóstwo informacji na twój temat oraz twoich znajomych. Nie wiesz, co się z nimi dzieje? Czas skończyć z manią gromadzenia.
1. Przeglądaj zachowane dane
Jeśli chcesz wiedzieć, które dane osobowe zachował Facebook, możesz je pobrać. Jeśli jesteś zalogowany do Facebooka, wybierz zakładkę widoczną w prawym górnym rogu, a następnie »Ustawienia konta«. W »Ogólnych Ustawieniach Konta« znajdziesz odnośnik »Pobierz kopię swoich danych z Facebooka «. Podążaj za wskazówkami, a w ciągu paru minut dostaniesz email z linkiem do ściągnięcia danych. Wada: dotyczy to tylko jednej czwartej danych. Możesz się domagać całego rejestru danych, jedynie przeprowadzając procedurę prawną.
2. Dezaktywacja funkcji rozpoznawania twarzy
Irytująca funkcja, za pomocą której Facebook zwiększa ilość swoich danych, to rozpoznawanie twarzy na zdjęciach. Jeśli zostałeś oznaczony na fotografii przez bliskich znajomych, Facebook automatycznie odnajdzie cię na innych zdjęciach. Aby temu zapobiec, kliknij »Oś czasu i oznaczanie « w zakładce »Ustawienia prywatności« i wybierz opcję »Nikt« w »Kto może widzieć sugestie tagowania, kiedy pojawiają się twoje zdjęcia«.
Usuń hasła i kontakty
W trakcie zakładania konta na Facebooku podajemy nasz email. Z jednej strony jest to forma zabezpieczenia loginów, z drugiej pole do popisu dla systemu wyszukiwania potencjalnych znajomych. Używając adresu, Facebook umożliwia odnalezienie cię po adresie pocztowym, który podawany jest podczas rejestracji. Powinieneś zablokować tę funkcję. W tym celu odwiedź zakładkę »Ustawienia prywatności« i kliknij link »Określ sposób kontaktowania się z osobami, które znasz«. Następnie zaznacz wybraną opcję w menu »Kto może Cię wyszukać przy użyciu podanego przez Ciebie adresu e-mail lub numeru telefonu?«. Jak zapewne zauważysz, nie jest możliwe całkowite wyłączenie opisanej opcji. Jeszcze kilka miesięcy temu do wyboru była pozycja »Nikt«, dziś najbardziej restrykcyjnym wyborem są »Znajomi«.
3. Dezaktywacja konta
Jeśli chcesz zrobić sobie przerwę i odpocząć od Facebooka, możesz niejako uśpić swoje konto, klikając kolejno »Ustawienia konta | Bezpieczeństwo | Dezaktywuj konto« – nie zostanie ono skasowane. Musisz jednak odpowiedzieć na parę pytań, np. podać powód, dla którego nie chcesz już używać Facebooka. Aby to zrobić, włącz opcję »Zrezygnuj z otrzymywania w przyszłości wiadomości e-mail z Facebooka«. Wtedy Facebook nie będzie ci przysyłał żadnych powiadomień. Kliknij »Potwierdź«, a twoje konto zostanie zamknięte. Powtórne otwarcie konta jest łatwiejsze: musisz się po prostu ponownie zalogować na Facebooku.
4. Kasowanie konta
Wpisz do przeglądarki adres http://www.facebook. com/help/account-settings-and-deletion i kliknij odpowiedź na pytanie »Jak mogę trwale skasować swoje konto?«. Dopiero wtedy Facebook pokaże ci link do wykasowania twojego konta. Kliknij »Skasuj moje konto«, wpisz swoje hasło i kod Captcha, który się pojawi. Przez kolejnych 14 dni wciąż możesz się logować, a twoje ustawienia pozostaną bez zmian. Twoje dane będą przechowywane jeszcze przez trzy miesiące, a potem Facebook sam je wykasuje.
60 serwisów Google’a zbiera informacje na twój temat. Jednak dostęp masz tylko do części danych, które zostaną nieodwracalnie skasowane na twoje żądanie.
1. Uruchom tablicę danych
Aby obejrzeć dane zgromadzone na twój temat, zaloguj się do serwisu Google’a, np. do poczty Gmail, i kliknij małą strzałkę obok swojego zdjęcia profilowego. Wskaż »Prywatność« w menu, które się rozwinie. Następnie kliknij opcję »Zaloguj się do profilu« w sekcji »Prywatność w Google«. Wszystko, co Google o tobie wie, jest tu zapisywane: od twoich zapytań w tekstach Google Docs do elementów wybranych w Google Play Store. Korzystając z adresu https://www.google.com/settings/activity, uruchomisz wysyłanie emailem statystyk dotyczących twojej aktywności. Skasuj dane z przeglądarki.
Jeśli chcesz wykasować zapisane zapytania z wyszukiwarki, kliknij link »Remove items or clear Web History« w opcji »Web history« na tablicy. Google pokaże ci listę zapisanych zapytań. Kliknięcie na »Usuń całą Historię online« spowoduje skasowanie danych. Następnie wskaż pozycję »Pause« w »Web history«, aby Google nie zapamiętywał od tej chwili twoich zapytań w wyszukiwarce.
2. Dezaktywuj spersonalizowane reklamy
Firma zapisuje twoje zwyczaje i zachowania związane z surfowaniem po Internecie, aby pokazywać ci reklamy produktów z kręgu twoich zainteresowań. Jeśli chcesz to dezaktywować, otwórz stronę www.google.com/intl/policies/privacy/tools i kliknij »Menedżer preferencji reklam«. W następnym oknie znajdź »Zrezygnuj« i kiedy pojawi się następne okno dialogowe, wskaż pozycję »Zrezygnuj«.
3. Dezaktywuj śledzenie (Google-tracking)
Ostatnio Google to o wiele więcej niż tylko wyszukiwarka. Jeśli dezaktywowałeś zapisywanie zapytań przeglądarki zgodnie ze wskazówkami zawartymi w punkcie 2, możesz również zablokować śledzenie danych przez inne serwisy, np. zachowywanie wpisów z komunikatora (chat logs) w »Opcje | Ustawienia komunikatora «. Ze strony google.com/intl/pl/policies/privacy/tools dodatkowo ściągniesz wtyczkę poprzez »Dodatek do przeglądarki blokujący Google Analytics«, dzięki której możesz przede wszystkim kontrolować, które dane z twoich wizyt na stronach internetowych wolno Google’owi zachowywać.
4. Skasuj konto Google
Jeśli chcesz się całkowicie uwolnić od Google’a, możesz nawet skasować swoje konto. Zrobisz to na dwa sposoby. W przypadku opcji pierwszej kasuje się pojedyncze usługi Google’a: wejdź w zakładkę »Usługi«, kliknij »Edytuj» i »Zamknij konto i usuń wszystkie powiązane z nim usługi i informacje«. Za pomocą tej funkcji użytkownicy Google+ mogą się wycofać z serwisu społecznościowego, ale nadal korzystać z innych, np. poczty Gmail. Opcja numer dwa: w zakładce »Usługi« kliknij »Edytuj« i wydaj polecenie »Usuń usługę Gmail na stałe«). Podaj swoje hasło, kliknij jeden raz na »Skasuj konto Google«, a wszelkie problemy z internetową inwigilacją Google’a masz z głowy.