Mechanizm jest prosty: operator dzieli się z widzami wpływami od reklamodawców za czas reklamowy. Dzięki temu na koniec każdego miesiąca na bezpłatną kartę VISA FENIX3 wpływają środki uzyskane za obejrzane reklamy. W kwietniu 2013 r. było to średnio blisko 130 PLN na gospodarstwo domowe, przy czym rekordowa wypłata wyniosła aż 681 PLN. Wysokość kwoty zależy od czasu spędzonego przed telewizorem oraz liczby wyświetlonych reklam. Sumy te stale rosną i FENIX3 szacuje, że na koniec roku 2013 średnia kwota wypłacona statystycznej rodzinie wyniesie 400 zł miesięcznie.
Przyjazna reklama?
Reklamy emitowane w systemie FENIX3 można w każdej chwili wyłączyć lub włączyć używając pilota od dekodera. Oglądany program nie jest przerywany, jak to się dzieje w przypadku standardowych bloków reklamowych, ale jedynie skalowany tak, aby wyświetliły się skiny reklamowe. A co najważniejsze – widz otrzymuje pieniądze za to, że przy okazji oglądania telewizji jest odbiorcą przekazu reklamowego. Wszystko to sprawia, że przekaz ten może być znacznie lepiej odbierany niż w tradycyjnych mediach, gdzie wskaźnik irytacji reklamą jest od lat wysoki i wykazuje tendencję wzrostową (źródło: badanie OMD Metrics, 2009-2013, TG: 15-59, miasta 20 tys+, N=73 221).
Reklama FENIX3 jest przyjazna również dla reklamodawców, którzy zyskują możliwość reklamy w telewizji na każdym kanale, w cenie dotychczas nieosiągalnie niskiej, a przy tym z możliwością tak precyzyjnego targetowania, jaki dotąd nie był dostępny w masowej telewizji.
Jak to działa?
Widz otrzymuje dekoder, który za pomocą łącza internetowego automatycznie skaluje ekran, a także potrafi co jakiś czas sprawdzić, czy co najmniej jedna osoba jest w zasięgu telewizora (nie można włączyć telewizji i wyjść). Wynagrodzenie za reklamy jest naliczane również automatycznie. Jeśli widz jest zainteresowany reklamą, może z poziomu pilota poprosić o kontakt od reklamodawcy. Dodatkowo, reklamy jako większe banery wyświetlają się w menu dekodera.
Plany rozwoju
Obecnie FENIX3 kończy etap testów, zarówno technologii, jak i konceptu biznesowego oraz wsparcia marketingowego. W początkowym okresie nowy system testowało 3 000 gospodarstw domowych. Sprawdzano nastawienie i odbiór reklam o charakterze społecznym, jak również komercyjnym.
“Szczecin jest dla nas punktem wyjścia na skalę ogólnopolską” – mówi Krzysztof Białas, prezes FENIX3. “Mamy świadomość, że kluczem do sukcesu jest dla nas rozwój i budowanie skali działania” — dodaje. Obecnie przyrost odbiorców dekoderów FENIX3, umożliwiających zarabianie podczas oglądania telewizji, wynosi ok. 40-50 dziennie (w samym Szczecinie). “Zakładając podobne tempo wzrostu szacujemy, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy osiągniemy liczbę 20 tys. aktywnych uczestników systemu tylko w Szczecinie, a co najmniej 2-krotnie większą w Warszawie w tym samym czasie” – zdradza prezes.
Od września 2013 będzie dostępna nowa wersja dekodera FENIX3 pn. INFINITY, który działa niezależnie od rodzaju transmisji stosowanego przez jakiegokolwiek nadawcę (drogą kablową, satelitarną, naziemną cyfrową, telefoniczną oraz w jakiejkolwiek innej formie). Pozwoli to – wraz z rozszerzeniem działalności na Warszawę i Poznań – na skokowy wzrost skali i liczby użytkowników jeszcze w 2013 roku. W roku 2014 FENIX3 obejmie swoim zasięgiem kolejne miasta: Kraków, Wrocław, Łódź, Gdańsk, Lublin i Bydgoszcz.
Oprócz środków własnych firma planuje pozyskiwanie finansowania na dalszy rozwój z oferty publicznej tymczasowego współudziału w działalności tj. przez przystępowanie partnerów zainteresowanych inwestowaniem kapitału wobec czasowego udziału w zysku brutto spółki. W przyszłym roku, po osiągnięciu progu rentowności (break even point), FENIX3 nie wyklucza również debiutu na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie.