Polacy nie są gotowi na zakup oprogramowania w chmurze, tylko 4% użytkowników chce mieć dostęp do programów poprzez Internet i płacić za nie w miesięcznych lub rocznych transzach – wynika z badania firmy Corel. Jednocześnie ponad połowa polskich konsumentów w dalszym ciągu preferuje zakup rozwiązań pudełkowych. Co trzeci badany woli kupować wersje elektroniczne (tzw. ESD) i ściągać program z Internetu na dysk komputera.
Firma Corel w maju br. zleciła przeprowadzenie badania agencji Toluna na reprezentatywnej grupie 1000 respondentów w Polsce. Celem badania było sprawdzenie zwyczajów konsumentów dotyczących zakupu oprogramowania komputerowego.
Wyniki pokazują, że Polacy w dalszym ciągu preferują zakup oprogramowania pudełkowego.
25% respondentów chce je nabyć w fizycznych sklepach, z kolei 30% – w sklepach on-line (podobny wynik jak w przypadku wersji elektronicznych). 4% badanych opowiedziało się za oprogramowaniem w chmurze, a 11% nie ma w tym temacie zdania.
88% Polaków stwierdziło również, że chce mieć wybór dotyczący sposobu zakupu oprogramowania. Zapytani o przyczyny, dla których konsumenci nie zdecydowaliby się na subskrypcję i chmurę, 75% badanych odpowiedziało, że nie chce zobowiązywać się do stałych, regularnych opłat. Inne przyczyny, dla których konsumenci preferują oprogramowanie w wersji pudełkowej, to:
- niechęć do utraty dostępu do plików po zaprzestaniu subskrypcji – 76%;
- chęć posiadania fizycznej kopii oprogramowania – 73%;
- możliwość aktualizacji oprogramowania według własnego uznania – 73%.