PlayStation 4 będzie wyposażony w 8 GB pamięci RAM GDDR5, taktowanej z częstotliwością 5500 MHz, o przepustowości 170,6 GB/s. Xbox One ma mieć 8 GB pamięci RAM DDR3, taktowanej z częstotliwością 2133 MHz, o przepustowości 68,3 GB/s. Tak przynajmniej wynika z analizy komponentów składowych, jakiej dokonano nieoficjalnie. Wygląda jednak na to, że pomiary te mogą nie mieć zastosowania w końcowych produktach.
Xbox One posiada jeszcze 32 MB pamięci eSRAM o wydajności 102 GBs, co ma pomóc w buforowaniu ramek w grach. Microsoft też ponoć, według informacji zdobytych przez portal Eurogamer, przekazał deweloperom informację, że finalna wersja konsoli będzie wyposażona w pamięć o przepustowości 192 GB/s (wzrost o 88 procent).
Ponoć poprzednie dane techniczne pamięci eSRAM zostały opracowane na bazie oddzielnych pomiarów odczytu i zapisu. Ostateczna wersja Xbox One ma jednak dokonywać obu operacji równocześnie.
Dodatkowo, Microsoft cały czas pracuje nad sterownikami do sprzętu, co również ma zauważalnie poprawić wydajność konsoli.
Należy założyć, że Sony robi dokładnie to samo.